آخرین وضعیت کارخانه "بستنی عسل" در کردستان

یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم، فعالسازی واحدها و کارخانەهای راکد و نیمەفعال در کشور است؛ زیرا یکی از راه‌های مهار تورم و رشد تولید، تقویت و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی است. 

در اقتصاد بانک محور ایران، پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها بە واحدهای تولیدی مهم‌ترین راە تامین نقدینگی و گردش در سرمایە این واحدها است؛ یکی از مشکلات واحدهای تولیدی راکد و نیمەراکد کشور مربوط بە مشکلات نظام بانکی است کە مسیر فعالیت واحدهای تولیدی را با مشکل مواجە کردەاست.

کارخانە بستنی عسل استان کردستان نیز یکی از واحدهایی است کە چندسالی است بە دلیل عدم سرمایە در گردش و عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌های عامل بە حالت راکد در آمدە است.

کارخانە بستنی عسل سنندج فعالیت خود را از سال ۱۳٨٦ شروع و روزانە محصولات خود را بە سراسر کشور ارسال و بە کشورهایی همچون کردستان عراق صادر کردە است.

در جریان سفر مقام معظم رهبری بە استان کردستان در سال ۱۳٨٨ این کارخانە وارد فاز توسعەای شده و اولین گاوداری شیری صنعتی در استان کردستان و در شهرستان دهگلان راەاندازی و شروع بەکار کرد.

سرانجام فاز دوم کارخانە بستنی عسل در سال ۹٤ و در سفر آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بە استان کردستان مشروط بە پرداخت ۷۰ میلیارد تومان توسط بنیاد برکت و صندوق توسعە بە بهرەبرداری رسید.

تا اینکە سرانجام در سال ۱۳۹۷ کارخانە بزرگ تولید بستنی عسل و گاوداری هزار راسی وابستە بە آن بە دلیل نبود «سرمایه در گردش» به حالت تعطیل درآمد و ۲۰۰ کارگر کارخانە را خانەنشین کرد.

مدیرعامل شرکت بستنی عسل سنندج در این‌باره گفت: واحد تولید بستنی عسل سنندج کە جزو واحدهای دانش‌بنیان و تولید و فعالیت آن کاملا علمی است از سال ۱۳۹۷ بە دلیل عدم سرمایە در گردش بە کلی تعطیل و از آن زمان همچنان بە دنبال جذب تسهیلات و بە ظرفیت رساندن این مجموعە بودە و هستیم.

جمال‌الدین ساعدی امروز در جریان بازدید نمایندە ولی فقیە در کردستان و اصحاب رسانە از واحد تولید بستنی عسل کردستان اظهار کرد: تاکنون قریب به ۹۰۰ جلسە و ٥٨ مصوبە کارگروە ملی و استانی بە تصویب و دستور دریافت تسهیلات را دریافت کردە است.

وی عنوان کرد: نهایتا در سال گذشتە و بە دستور معاون دادستان کل کشور و توسط شبکە خبر، مستند و خبری از کارخانە بستنی عسل استان کردستان تهیە و چندین بار منتشر شد، سرانجام در پی آن استاندار کردستان از مجموعە بستنی عسل بازدید و قریب بە ۱۷۰ میلیارد تومان برای راەاندازی مجدد این مجموعە برآورد و در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان بە تصویب رسید.

ساعدی ادامە داد: پس از تصویب ۱۷۰ میلیارد تومان، مقرر شد تا ظرف ۱۰ روز بە این مجموعە پرداخت و کارخانە مجددا راە‌اندازی شود کە متاسفانە تاکنون پرداخت نشدە است.

وی در ادامە گفت: این مجموعە از سال ۱۳٨٦ فعالیت خود را شروع و در زمان سفر مقام معظم رهبری بە استان کردستان جزو کارآفرین برتر و واحد نمونە استان و همچنین جزو صادرکنندگان بزرگ در کشور شناختە شدیم.

ساعدی خاطرنشان کرد: همچنین در زمان سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان گاوداری یک هزار راسی مرتبط با آن نیز در شهرستان دهگلان با آخرین متدهای روز دنیا راەاندازی شد.

وی ادامە داد: سرانجام فاز توسعەای کارخانە در سال ۹٤ و همزمان با سفر آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بە کردستان مشروط بە پرداخت ۷۰ میلیارد تومان توسط بنیاد برکت و صندوق توسعە بە بهرەبرداری رسید، کە عدم تحقق آن سبب زمین‌گیر شدن این مجموعە در سنوات گذشتە شد.

ساعدی در پایان یادآور شد: با راەاندازی مجدد این مجموعە برای قریب بە هزار نفر اشتغالزایی خواهد شد.

در ادامە این بازدید، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نمایندە ولی فقیە در کردستان گفت: یکی از وظایف ما در دولت سیزدهم حل و فصل مشکلات مربوط بە واحدهای تولیدی و راەاندازی مجدد آن‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: با راەاندازی مجدد واحدهای راکد و نیمە راکد اشتغال‌زایی چشمگیری در سطح استان ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402081712621
  • خبرنگار : 50294