بحران در آموزش و پرورش انگلیس؛ ۹۰ درصد مدارس امسال بی‌پول می‌شوند

تحلیلگران سیستم آموزش و پرورش انگلیس هشدار می‌دهند که به دلیل بار مالی عظیم ناشی از افزایش قبوض انرژی و همچنین دستمزدها و معوقات معلمان و کارکنان این بخش، ۹۰ درصد از مدارس این کشور تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۳) بی‌پول خواهند شد.

به گزارش ایسنا، این ارقام نگران‌کننده پیش‌تر از سوی روزنامه‌های انگلیسی به اشتراک گذاشته شد و بر کسی پوشیده نیست که مسئولان و مدیران مدارس در سراسر این کشور و همچنین دولت سوناک در نتیجه انتشار آمار فوق به طور فزاینده‌ای تحت فشار قرار گرفته‌اند.

«لئورا کروداس»، مدیر اجرایی کنفدراسیون صندوق‌های مالی (تراست) مدارس انگلیس در این باره می‌گوید: سال ۲۰۲۳ واقعا سال دشواری خواهد بود. بسیاری از تراست‌ها مجبورند از بخشی یا تمام ذخایر خود استفاده کنند اما نباید فراموش کنیم که ذخایر را فقط یک بار می‌توان خرج کرد و در نهایت به پایان خواهد رسید.

علاوه بر این آمار ناامیدکننده، روزنامه گاردین همچنین به اشاره به آمار دپارتمان آموزشی این کشور گزارش داد که به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی در سال جاری، ۷۹ درصد دیگر از مراکز تفریحی - آموزشی در معرض خطر تعطیلی دائمی قرار دارند.

درخواست تامین مالی فوری برای ۴۲ درصد از مدارس متوسطه

کارشناسان گروه تحقیقاتی «مارک آلن» در نشریه آموزشی تخصصی SecEd نیز با انتشار مقاله‌ای از درخواست تامین مالی فوری برای ۴۲ درصد از مدارس متوسطه این کشور که امسال با کسری بودجه مواجه هستند، خبر داده است.

این کارشناسان می‌گویند: با توجه به اینکه امسال بیش از ۴۰ درصد از مدارس متوسطه در انگلیس با کسری بودجه مواجه هستند برای کمک به آنها به منظور مقابله با بحران هزینه‌های ضروری و جلوگیری از کاهش بیشتر خدمات و امکانات آموزشی، به حمایت مالی فوری نیاز است.

ارقام جدید نشان می دهد که ۴۱ درصد از مدارس متوسطه در یک سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۳ کسری بودجه داشته یا انتظار می‌رود تا پایان سال کسری پیدا کنند، در حالی که ۴۲ درصد مدارس هم پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۳-۲۴ کسری داشته باشند. این درحالیست که اولین اولویت برای حل مشکل کسری بودجه، کاهش هزینه‌های تدارکات و امکانات رفاهی در مدارس است.

این گزارش توسط بنیاد ملی تحقیقات آموزشی، بنیاد نوفیلد و تحقیقات ASK منتشر شده است و هشدار می دهد که ۲۹ درصد از مدارس متوسطه نیز از والدین درخواست بودجه اضافی برای انطباق با فشارهای هزینه های ضروری می کنند.

این وضعیت تایید می‌کند که مدارس متوسطه شماری از امکانات و تمهیدات را کاهش می‌دهند تا بتوانند ارائه خدمات به دانش‌آموزان را ادامه داده و متعادل کنند.

در مقطع ابتدایی نیز این گزارش نشان می دهد که ۴۹ درصد از مدارس در یک سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۳ کسری داشته یا انتظار دارند که تا پایان سال کسری پیدا کنند، در حالی که ۵۰ درصد نیز انتظار دارند در سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۴ کسری داشته باشند و همچنین نیاز به کاهش هزینه‌ها دارند. در عین حال ۵۸ درصد از مدارس متوسطه هم از والدینِ دانش‌آموزان درخواست حمایت مالی می کنند.

به علاوه این مطالعه نشان می‌دهد که از هر پنج مدرسه، تنها یک مدرسه موفق شده است در پاسخ به افزایش هزینه‌های ضروری، مانع از کاهش هر یک از حوزه‌های خدمات خود شود.

بنابر مطالعات سایت انجمن مدارس «ویوی‌فای ون‌یوز»، در حالی که مدارس سرتاسر انگلیس بر کاهش همه جانبه هزینه‌های تمرکز کرده‌اند، برخی کارشناسان و مقامات آموزشی معتقدند که ایجاد جریان درآمدزایی اضافی در این زمان‌های چالش‌برانگیز مهم‌تر از همیشه است.

چند نمونه از پیشنهادهای ارائه شده برای کمک به درآمدزایی توسط مدارس این کشور عبارتند از:

- اجاره پارکینگ در مواقع تعطیلات مدرسه

- کرایه دادن لوازم و تجهیزات مانند لوازم و امکانات ورزشی و تفریحی

- استفاده از هر فضای تبلیغاتی

- راه‌اندازی رستوران و کافه‌های مستقر در مدرسه و همچنین تهیه غذا برای سایر مدارس و مراکز آموزشی

- میزبانی فروش لوازم دسته‌ دوم دانش‌آموزان نظیر یونیفرم مدرسه

افزایش بی‌سابقه غیبت‌های مجاز و غیرمجاز دانش‌آموزان از مدرسه

یکی دیگر از معضلاتی که مدارس انگلیس در سال تحصیلی جدید با آن روبروست، افزایش آمار غیبت دانش‌آموزان از مدرسه است.

پس از آنکه آمار رسمی نشان داد سطح غیبت مداوم محصلان دو برابر سال‌های قبل از همه‌گیری کرونا است، وزیر آموزش و پرورش انگلیس اخیرا اعتراف کرده که برای بهبود میزان حضور دانش‌آموزان در مدارس، اقدامات بیشتر و جدی‌تری باید انجام شود.

۱۷ درصد از دانش‌آموزان دبستانی و ۲۸ درصد از دانش‌آموزان متوسطه معمولی در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ غیبت دائمی داشته‌اند/عکس: گاردین

ارقام سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۳ که توسط وزارت آموزش و پرورش این کشور منتشر شده است تأیید می کند، دانش‌آموزان در مدارس دولتی انگلیس با نرخ های بسیار بالاتری نسبت به قبل از کووید از مدرسه غیبت داشته‌اند که شامل غیبت‌های مجاز به دلیل بیماری و همچنین غیبت‌های غیرمجاز می‌شود.

در حالی که این ارقام نسبت به میزان بسیار بالای غیبت که در زمان شیوع کووید در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مشاهده شد، بهبود قابل توجهی است اما نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این غیبت‌ها در سال جاری سرسختانه در سطح بالایی باقی بماند.

بنابر آمار ارائه شده از سوی گاردین، ارقام ملی نشان می دهد از پاییز ۲۰۲۲ تا تابستان ۲۰۲۳، دانش‌آموزان مدارس دولتی ۷.۵ درصد از روزهای مدرسه را از دست داده‌اند که این رقم در مقایسه با نرخ کلی غیبت ۴.۷ درصدی مربوط به سال های ۲۰۱۸-۱۹ میلادی، ۶۰ درصد افزایش داشته است.

براساس این آمار در مدارس ابتدایی دولتی میزان غیبت از ۳ درصد در سال تحصیلی ۲۰۱۸-۱۹ به ۶ درصد افزایش یافته، در حالی که این میزان در مدارس متوسطه هم از ۵.۵ درصد در سال قبل از شروع همه‌گیری به ۹.۳ درصد در سال تحصیلی جاری افزایش داشته است.

حضور در مدرسه مهمترین فاکتور برای آموزش مطلوب کودکان است و برای سلامت روان آنها نیز بسیار ارزشمند است.

دستور تخلیه برای مدارس ناایمن و کاهش بودجه تعمیرات در دولت ریشی سوناک

بر اساس تجزیه و تحلیل گاردین، حدود ۱۰۰ هزار دانش آموز در ۱۴۷ مدرسه‌ای تحصیل می‌کنند که از سوی کارشناسان دولت انگلیس به عنوان مدارس دارای ساختمان‌های ناایمن شناسایی شده‌اند و به دلیل استفاده از بتن‌های هوادهی اتوکلاو شده (RAAC) در بناهای آنها، مستعد ریزش هستند.

به گفته کارشناسان، این شرایط می‌تواند خطر ریزش سقف و دیوارهای کلاس‌ها را در پی داشته باشد و جان حدود ۷۰۰ هزار دانش‌آموز را به خطر بیاندازد.

بررسی مشکلات مربوط به بتن‌های هوادهی اتوکلاو در مدرسه ابتدایی «کراسفلاتز» - یورکشایر غربی/
عکس: گاردین

بتن‌های «RAAC»، نوعی بتن سبک است که بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ میلادی استفاده می‌شد اما بر اساس استانداردهای کنونی، بی‌کیفیت و ناایمن ارزیابی می‌شود.

تنها چند روز قبل از شروع سال تحصیلی جدید، مقامات انگلیسی برای حدود ۱۰۰ مدرسه ناایمن در این کشور دستور تخلیه صادر کردند و این تصمیمِ لحظه آخریِ دولت، خشم والدین و معلمان را برانگیخت.

به دلیل این مشکل از هر ۱۰ دانش‌آموز یک نفر (۹۸۵۸ دانش‌آموز) در این کشور با تأخیر در شروع ترم مدرسه مواجه هستند و بنابر تحلیل گاردین از فهرست مزبور، ۲۴ مدرسه در سراسر انگلستان به دلیل این بحران، آموزش از راه دور دریافت خواهند کرد.

تاخیر در شروع ترم جدید یا الزام به آموزش راه دور به دلیل عدم ایمن‌سازی به‌موقع برخی مدارس در انگلیس - سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۳/ عکس: دپارتمان آموزشی انگلیس

بنابر این گزارش، وجود این مدارس ناایمن می‌تواند برای «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس دردِسَر جدی ایجاد کند.

دولت انگلیس برای شناسایی این ساختمان‌های ناایمن منتظر پاسخ کارشناسی از حدود ۱۵۰۰ مدرسه است.

با این وجود سوناک مدعی شده است که تنها پنج درصد از تقریبا ۲۲ هزار مدرسه در سراسر انگلیس تحت تاثیر این ارزیابی قرار خواهند گرفت.

هرچند برخی از مدیران ارشد سابق وزارت آموزش انگلیس گفته‌اند که سوناک در سمت قبلی خود به عنوان وزیر خزانه‌داری، بودجه سالانه تعمیر مدارس را در حالی که مقامات خواستار دو برابر شدن آن شده بودند، نصف کرده بود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402081712477
  • خبرنگار : 90069