مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی

سیلاب گلمندره در گرمه مهار شد/ورود ۲۵۰ متر مکعب سیلاب به این سد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: سیلاب نیمه شب گذشته در شهرستان گرمه از توابع این استان توسط سد گلمندره مهار و این سد آبگیری شد.

سید عقیل مرتضوی در گفت و گو با ایسنا، میزان ورودی سیلاب به این سد را ۲۵۰ متر مکعب بر ثانیه عنوان و اظهار کرد: با توجه به مهار سیلاب در مخزن این سد، خروجی سیلاب از دریچه‌های سد، هفت متر مکعب بر ثانیه بوده است.

وی توضیح داد: با توجه به اهتمام دولت سیزدهم طی دو سال اخیر در تصویب و ابلاغ اعتبارات مورد نیاز، تکمیل ساخت این سد در اولویت های دولت سیزدهم قرار گرفته بود.

مرتضوی تصریح کرد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و عملیات اجرایی آن حدود ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای ساخت این سد تاکنون حدود ۶۶۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی گنجایش ذخیره سازی آب در مخزن این سد را ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب آب ذکر کرد و گفت: هدف از ساخت این سد، کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان، بهبود وضعیت کشاورزی در اراضی پایاب و رونق وضعیت صنعت و اقتصاد در منطقه است.

مرتضوی بیان کرد: با بهره برداری از این سد سالانه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب آب برای پوشش یکهزار هکتار از زمینهای پایین دست تنظیم می شود. ساختگاه سد گلمندره در کیلومتر ۱۳۰ جاده بجنورد به آزادشهر قرار دارد.

علاوه بر آن، شب گذشته بر اثر بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب بخشی از محور دشت به تونل جنگل گلستان تخریب و در حال حاضر تردد خودروها در این مسیر ممنوع است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402081712422
  • خبرنگار : 50046