نیویورک تایمز: شکاف بین رهبران اوکراین علنی شده است

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از انتقادات علنی مقام‌های دولت ولودیمیر زلنسکی از فرمانده ارشد ارتش اوکراین و بروز شکاف‌های فزاینده در داخل رهبران این کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارشد ارتش اوکراین چند روز پیش اذعان کرد، کشورش در جنگ با روسیه به بن‌بست رسیده و این که هیچ یک از دو طرف جنگ بتوانند به زودی دستاوردهای چشمگیری کسب کنند، بعید است.

نیویورک تایمز با انتشار مقاله‌ای فاش کرد: «این انتقاد علنی این پیام را می‌فرستد که بین رهبران نظامی و غیرنظامی اوکراین درست در یک زمان چالش برانگیز برای این کشور یک شکاف پدید آمده است.»

طبق گزارش این روزنامه، بیش از یک سال است که شایعاتی درباره تنش‌ها بین زلنسکی و زالوژنی در اوکراین انتشار یافته است. با این وجود نیویورک تایمز نوشت، ایگور ژوفکا، معاون رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز شنبه انتقاداتی علنی را از مقاله‌ای که زالوژنی اخیرا در نشریه اکونومیست منتشر کرد مطرح کرد و این نخستین بار است که وجود چنین شکافی بین مقامات اوکراینی علنی می‌شود.

به نوشته پایگاه راشاتودی، انتقادات علنی دولت زلنسکی از زالوژنی حول محور هشدار او در مقاله‌اش در نشریه اکونومیست درباره اینکه جنگ طلبان گرفتار «بن بست» شده‌اند و اینکه او وضعیت جنگ در اوکراین را با وضعیت مربوط به جنگ جهانی اول مقایسه کرد، بوده‌اند.

این ژنرال در ادامه گفت، اینکه ارتش اوکراین بتواند در جنگ به یک «تحول زیبا و عمیق» دست یابد تا زمانی که حامیانش به آن تسلیحات پیشرفته بیشتری بدهند بعید خواهد بود.

ژوفکا در اظهارنظر درباره این مقاله زالوژنی گفته است: «من خیلی کم پیش می‌آید که در مطبوعات درباره اتفاقاتی که دارند در خط مقدم رخ می‌دهند و اتفاقاتی که ممکن است رخ دهند، اظهار نظر کنم.»

او بیان داشت، چنین افشاگری‌هایی که زالوژنی انجام داده به نفع روسیه خواهند بود.

او ادعا کرد، تماس‌های تلفنی از سوی مقام‌های غربی ناشناس در واکنش به این مقاله زالوژنی دریافت کرده و آنها نگران این بوده‌اند که آیا کی‌یف «واقعا وارد یک بن بست شده است.»

خود زلنسکی نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز شنبه گفت، از نظر او در خط مقدم جنگ در اوکراین بن بستی وجود ندارد.

شکاف علنی بین مقامات اوکراینی بعد از انتشار گزارشها درباره اینکه ضد حمله اوکراین در اوایل ماه ژوئن تاکنون به تلفات سنگین و دستاوردهای ناچیز منجر شده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اخیرا برآورد کرد ارتش اوکراین در طول اجرای ضد حمله ادعایی خود بالغ بر ۹۰۰۰۰ پرسنل نظامی خود را از دست داده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402081611541
  • خبرنگار : 71415