مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان:

چالش پدافند غیرعامل، موضوع تأمین آب است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: منابع آب جزء سرمایه‌ها و زیرساخت‌های کلیدی کشورها است که ارزش ملی و استراتژیک دارد و آسیب آنها موجب بروز بحران و آسیب جدی به مردم می‌شود، در شرایط خشکسالی و تغییر اقلیم لازم است که به آب به‌عنوان یک امر ضروری در مدیریت کلان نگاه شود.

محمدرضا اسدی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پدافند غیرعامل مجموعه اقدام‌های غیرنظامی است که برای تحقق چهار هدف کاهش آسیب‌پذیری، افزایش پایداری ملی، استمرار خدمات اضطراری و تسهیل در مدیریت بحران و بازدارندگی انجام می‌شود.

وی افزود: طرح‌های پدافند غیرعامل در تأسیسات آب و فاضلاب نیز با تأمین هدف‌های افزایش پایداری و کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌ها و تأسیسات و تجهیزات زیربنایی آبرسانی یک ضرورت در حوزه پدافند غیرعامل است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان، تصریح کرد: هزینه‌های پیگیری، مصون‌سازی و ایمن‌سازی پیش از وقوع حادثه بسیار کمتر از  هزینه‌های مقابله با تهدیدهای احتمالی است، بنابراین اجرای برنامه‌ها پدافند غیرعامل در حوزه آب و فاضلاب به نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در شرکت آب و فاضلاب کاشان مبتنی بر سه محور مطالعه، اجرا و بهره‌برداری به منظور کاهش آسیب به ساختمان‌ها، تأسیسات و تجهیزات آب و فاضلاب با رویکرد جلوگیری از نقصان‌های کمی و کیفی آب و پساب در آب و فاضلاب است.

 اسدی تصریح کرد: چالش اصلی ما کم‌آبی است که خسارت‌های زیادی در بر دارد و مهم‌ترین چالش پدافند غیرعامل موضوع تأمین آب است که بررسی راهکارهای آماده‌سازی برای مقابله با تهدیدات دربارۀ تأسیسات آبرسانی کاشان انجام و چالش‌ها شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان، گفت: شاخص‌های اصلی روبرو شدن با مشکل بحران آب مورد مطالعات اساسی قرار گرفته است که شامل تأمین آب اضطراری، استحصال آب، تصفیه و انتقال یا ذخیرۀ آب، گندزدایی و توزیع آب در شرایط وقوع حادثه و مشخص شدن نقاط تهیۀ مولد برق است.

وی افزود: تأمین تانکر ثابت و سیار، آبرسانی سیار، حفر چاه، تجهیز چاه به آب شیرین کن، ساخت مخزن‌های ذخیرۀ آب و ساخت خط انتقال از مهم‌ترین موضوع‌هایی است که برای پدافند غیرعامل مورد بررسی قرار گرفته است.

اسدی تأکید کرد: آموزش همگانی برای مردم اهمیت بسیاری دارد، زیرا اگر مردم در عرصه‌های مختلف از جمله بلایا و حوادث آموزش ببینند خسارت بسیار کمتری را در عرصه‌های مختلف خواهیم داشت و شهروندانی که با اصول و فنون مدیریت بحران آشنا هستند، بهترین مدیران بحران هستند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402081611485
  • خبرنگار :