تیمور پورحیدری امروز، ۱۳ آبان ماه در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی و شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان گیلان، با اشاره به ظرفیت بالای کشور روسیه در حوزه صادرات، اظهار کرد: یکی از مشکلات صادرات ایران به روسیه نبود کشتی های مجهز به کانتینرهای سردخانه ای ویژه محصولات کشاورزی است.
وی با بیان اینکه صادرات ایران به روسیه از طریق مرز زمینی آستارا و کشور آذربایجان انجام می شود، افزود: حمل و نقل دریایی ارزان ترین روش حمل و نقل در دنیاست و علیرغم داشتن مرز آبی مشترک با روسیه، از این ظرفیت بهره کافی را نبرده ایم.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به مشکلات صادرات زمینی، عنوان کرد: صادرات زمینی با کامیون به دلیل هزینه های بالا و دیر رسیدن کالا و... مشکلات زیادی را برای تجار ایجاد کرده؛ این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد صادرات روسیه به ایران عمدتا از راه آبی انجام می شود.
پورحیدری نبود زیرساخت های حمل و نقل و عدم حضور رایزنان بازرگانی متناسب با بازار روسیه را از جمله مهمترین موانع توسعه صادرات به این کشور دانست و خاطرنشان کرد: عدم شناخت تجار ایرانی از بازار روسیه و بی اطلاعی بازرگانان روس از قابلیت های صادراتی ایران نیز از دیگر موانع است.
وی از افزایش پنج درصدی وزن صادرات استان گیلان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته و کاهش پنج درصدی ارزش صادرات خبر داد و گفت: در ۶ ماهه نخست سال گذشته، ۵۶۸ هزار تن به ارزش ۳۶۷ میلیون دلار و در ۶ ماهه نخست امسال، ۵۹۶ هزار تن به ارزش ۳۴۸ میلیون دلار صادرات داشتیم.
مدیرکل صمت، هم چنین به آمار واردات گیلان اشاره کرد و متذکر شد: در نیمه نخست سال جاری ۱۰۲۹ هزار تن به ارزش ۸۷۶ میلیون دلار واردات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۷۸ درصدی در وزن را نشان می دهد.
وی سهم گمرکات گیلان در واردات از روسیه را ۲۱۱ میلیون دلار و در صادرات به روسیه را ۲۱۰ میلیون دلار دانست و بیان کرد: سهم گمرکات گیلان در صادرات به اوراسیا نیز ۲۱۸ میلیون دلار و در واردات از اوراسیا ۲۳۵ میلیون دلار است.
پورحیدری همچنین از صدور ۹۱ کارت بازرگانی در نیمه نخست امسال خبر داد و بیان کرد: باید انگیزه دریافت کارت بازرگانی را برای بالا رفتن صادرات افزایش دهیم.
افزایش ۱۷ درصدی صادرات از گیلان
غلامعلی نیک فهم، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان نیز، از تملک زمین ۹ هکتاری پایانه مرزی جدید آستارا خبر داد و عنوان کرد: از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، تاکنون ۲۶۵ میلیارد تومان برای تملک پایانه مرزی هزینه کردیم.
وی همچنین به ساخت پل جدید مرزی آستارا تا روگذر اشاره کرد که طول ۱۴۰۰ متری دارد و یادآور شد: تملک این منطقه نیز با اعتبارات سازمان راهداری انجام شده و در حال راه اندازی سایت پایانه موقت هستیم که تا پایان هفته با انجام عملیات همسطح سازی به اتمام می رسد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با بیان اینکه سازمان راهداری برای احداث بزرگراه مرزی آستارا ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است، خاطرنشان کرد: این اعتبار در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفته است.
نیک فهم، در ادامه به اضافه شدن ۲.۲ هکتار به محوطه پایانه مرزی هشت هکتاری آستارا اشاره کرد و متذکر شد: این پایانه بهسازی و به روزرسانی شده تا کامیون ها بتوانند در محوطه پارک کنند؛ سامانه نوبت دهی نیز فعال بوده و همه کامیون ها، حتی کامیون های داخل استان برای عبور از مرز آستارا باید به صورت اینترنتی نوبت بگیرند.
وی به آمار جابجایی کالا در هفت ماهه امسال اشاره کرد و گفت: شاهد افزایش ۱۹ درصدی واردات و ۱۷ درصدی صادرات استان گیلان نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم. در بخش ترانزیت نیز شاهد روند افزایشی از مرز آستارا هستیم.
انتهای پیام