پروین فرجزاده در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه تعداد زیادی از دانشآموزان انگیزهای برای درس خواندن ندارند، اظهار کرد: میتوان این موضوع را از زوایای مختلف بررسی کرد که گاهی بیانگیزگی دانشآموز نسبت به درسخواندن به خود شخص، شرایط خانواده، محتوای کتابهای درسی و شکستهای متعدد دانشآموز در مدرسه برمیگردد.
وی افزود: اگر بخواهیم دانشآموزی به درس خواندن علاقمند شود اولین قدمی که بسیار با اهمیت بوده ایجاد انگیزه درس خواندن است.
این روانشناس خانواده با اشاره به اینکه اگر افراد خانواده به ویژه والدین اهل مطالعه باشند دانشآموز نیز به درس خواندن علاقمند میشود، ادامه داد: موضوعی که حائز اهمیت است این است که به چه میزان خانواده اهل مطالعه هستند و با فرزندان درخصوص آگاهی و اطلاعات روز صحبت میکنند اگر والدینی خودشان را مقید به مطالعه کنند در فرزندان نیز انگیزه مطالعه کردن به صورت ناخودآگاه افزایش پیدا میکند.
وی تاکید کرد: خانوادههایی که فرهنگ مطالعه در بین اعضای آنها وجود ندارد معمولاً در سطح پایینی در اجتماع قرار دارند و در امورات تحصیلی که فرزندان آنها با مشکل روبرو میشوند نمیتوانند به آنها کمک کنند خودبهخود بی انگیزگی درسی در بین این دانشآموزان افزایش مییابد.
فرجزاده بیان کرد: زمانی که دانشآموز شکستهایی را تجربه کرده و از طرفی همراهی نداشته و راهی برای موفقیت خود پیدا نمیکند، شکستهایش زیاد میشود و موقعیتهای رفع اشکال و پیشرفت برای دانشآموز فراهم نخواهد شد و به نوعی میتواند سرخوردگی و فرار از درس را رقم بزند.
این روانشناس خانواده تصریح کرد: وقتی دانشآموزی احساس کند که تلاشهایش بینتیجه است و با سرزنشهای دیگران مواجه میشود و یا در کلاس رفتارهای نامناسب از اطرافیان مشاهده میکند، در واقع احساس شکست خواهد داشت و این فرد وقتی چنین خاطراتی را به یاد میآورد به جای اینکه دلایل شکست خود را پیدا کند و بخواهد آنها را جبران کند، احساس ناتوانی کرده و دست از تلاش بر میدارد.
فرجزاده عنوان کرد: افرادی که با شکستهای متعددی مواجه میشوند در واقع خودشان را بازنده به حساب میآورند و در صورتی که تلاشی هم بکنند احساس میکنند تلاش آنها بینتیجه خواهد بود و دست به تلاش مجدد نمیزنند و یا اگر موفق شوند این موفقیت را حاصل تلاش خودشان نمیداند، وقتی یک فردی به ویژه در مسائل تحصیلی مدام شکست میخورد احساس میکند تلاش آن از نتیجه کار جدا است و در بین آنها ارتباطی وجود ندارد.
وی در ادامه افزود: افرادی که ناامید هستند نباید علل شکست خود را به تواناییهای خود ارتباط دهند بلکه میتوانند به عوامل بیرونی ارتباط دهند و تلاش خود را چند برابر کنند تا به موفقیت برسند.
فرجزاده عنوان کرد: انسانهای موفق با این باور که در همان چیزهای که فکر میکنند بقیه افراد موفق نیستند برای آن تلاش میکنند و به موفقیت میرسند.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از دلایل نبود علاقه به درس خواندن در دانشآموزان، نبود اعتماد به نفس در آنها است، اضافه کرد: این افراد به جای اینکه به توانمندیهای خود ایمان داشته باشند از درس فرار میکند در واقع شجاعت و توانایی مقابله با سختیها را در خود نمیبینند و هیچ تلاشی نمیکنند.
فرجزاده با اشاره به اینکه نبود تمرکز و حواسپرتی از دیگر عوامل بیانگیزگی درسی است، گفت: در دوران نوجوانی یکی از مهمترین دلایل درس نخواندن خیالبافی است که به دنبال رشد شناختی افراد اتفاق میافتد و بلوغ نوجوانی آن را تشدید میکند معمولاً این افراد در زمان مطالعه دچار خیال بافی میشوند و تمرکز خود را از دست میدهند که در این شرایط باید نحوه تمرکز کردن و زمانبدی درست مطالعه به دانشآموز آموزش داده شود.
وی در ادامه عنوان کرد: فشارهای روحی در زندگی همه افراد وجود دارد در چنین شرایطی درس خواندن برای دانشآموز دشوار است و دچار بیحوصلگی و فرار از درس میشود و بهجای بازسازی روحیه و فرار از تفکرات منفی از درس خواندن فرار میکنند، در این شرایط دانشآموزان میتوانند تفکرات منفی را بر روی کاغذ نوشته و دور ریخته شود و یا با مشاوره و فردی که با آن راحت هستیم مشکلات را در میان بگذارند تا بیانگیزگی درسی اتفاق نیوفتد.
فرجزاده گفت: وقتی میخواهیم مطالعه را شروع کنیم بهتر است همه شرایط مطالعه را فراهم کنیم و در کنار آن مطالعه را از زمانهای کوتاه آغاز کرده و و کمکم زمان مطالعه خود را افزایش دهیم تا درس خواندن سخت و دشوار نشود.
این روانشناس خانواده خاطرنشان کرد: دانشآموزان سعی کنند با افرادی در مدرسه دوست شوند که اهل مطالعه هستند، این شرایط بر دانشآموز تاثیر گذار است و فرد را به درس خواندن ترغیب میکند.
انتهای پیام