ایمان فرهمندی در دومین اجلاس روسای کمیسیونهای عمران، حمل و نقل و ترافیک شوراهای اسلامی کلانشهرها که امروز چهارشنبه ۱۰ آبان ماه در مشهد برگزار شد، عنوان کرد: در شورای شهر مشهد در حوزه عمران، حمل و نقل و ترافیک از ابتدای دوره تلاش کردیم یک رویکرد سه گانه را در نظر گرفته و پروژههایی متناسب با نیاز شهر در سه سطح تعریف شده است که در سطح کلان با پروژههایی با نگاه به آینده شهر و در سطح میانی، مدیریت وضع موجود شهر در نظر گرفته شده و در سطح خرد سعی کردیم به عقبماندگیهای گذشته بپردازیم.
وی افزود: در سطح خرد پروژههای زودبازده و با نگاه ویژه به حوزههای حاشیه شهر با ساز و کار عمرانی، فرهنگی اجتماعی را تعریف کردیم.
فرهمندی ادامه داد: شوراهای اجتماعی محلات قبلا خیلی فعال نبودند اما در این دوره ما آنها را به عنوان متولیان محلات به رسمیت شناخته و بخشی از اعتبار شهر را در اختیارشان گذاشتیم. پروژهها را متناسب با نیاز محلاتشان خودشان تعریف کردند در دو مرحله به هر محله ۲۵ میلیارد تومان اعتبار دادیم و در مجموع تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان برای پروژههایی که مردم تعریف کردند هزینه کردیم.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: تا امروز بیشتر از ۲۵۰ دستگاه ناوگان در حوزه اتوبوس و مینیبوس اضافه کردیم همچنین در قطار شهری با اهتمام ویژه تا همین الان حدود ۱۵ کیلومتر تونل آماده داریم و برای اولین بار در همین دوره دسترسی شبکه ریلی شهر مشهد به حرم امام رضا(ع) در سال ۱۴۰۳ برقرار خواهد شد.
فرهمندی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات اساسی دیگر با همت شورا یکسان کردن نرخ کرایه قطار شهری و اتوبوس بود که نرخ قطار شهری را افزایش ندادیم و نرخ اتوبوس را اندکی افزایش دادیم تا با قطار شهری برابر شود و در ازای آن نرخ پارک حاشیهای را به شدت بالا بردیم.
وی افزود: تقریبا نرخ پارک حاشیهای را چهار برابر کردیم و این ترکیب باعث شد که امروز تقاضای پارک حاشیهای نزدیک ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده ، به همان نسبت میزان پارک در پارکینگها افزایش پیدا کرده است.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: امروز تقاضای زیادی برای حمل و نقل عمومی در سطح شهر مشهد داریم و برنامهریزی میکنیم که از ظرفیتهای خود شهر برای تأمین ناوگان مورد نیاز استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر در حال پیگیری انعقاد قرارداد برای ۶۰ دستگاه واگن برای خط یک قطار شهری هستیم.
فرهمندی افزود: در بحث تاکسیرانی هم برای بحث نوسازی ناوگان و هم برای تعمیرات اساسی ناوگان وامهایی تا ۴۰ میلیون تومان از منابع شهرداری پرداخت میشود.
وی عنوان کرد: در سطح کلان نگاه ما به آینده شهر است و یکی از اقدامات اساسی این است که ما به عنوان اولین شهر توانستیم پادگان ارتش را از شهر خارج کنیم؛ چراکه بخشی از شبکه ترافیکی شهر درگیر این محدوده بود، این فضا باز شد و بخشی از شبکه آزاد شد و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: در اکثر شهرها و از جمله مشهد منشاء بیش از ۷۲ درصد آلودگی هوا از حوزه حمل و نقل است و یک سوم آلودگی هوای شهر نیز مربوط به خودروهای سواری است،
وی افزود: برای مدیریت این مساله بخشی از آن از طریق کاهش نرخ حمل و نقل عمومی و افزایش نرخ پارک حاشیهای انجام شده و بخش دیگری نیز با تخصیص یارانه برای گسترش حمل و نقل برقی بوده که الگوی مالی برای واگذاری موتورسیکلت برقی به مردم تعریف کردیم که تا کنون حدود ۲۰۰۰ دستگاه واگذار شده که الگوی مالی موفقی بوده است. در این الگو تفاهمنامهای بین سازندگان، شهرداری و بانک مهر ایران منعقد شد که سازنده مستقیما موتورسیکلت را به مردم تحویل میدهد و پولش را مستقیما از بانک میگیرد.
فرهمندی یادآور شد: برقیسازی کمک خوبی برای کاهش آلودگی هوا است در جایی که برق آن آلاینده نباشد.
وی تصریح کرد: در شهر مشهد چهار نیروگاه برق در داخل شهر داریم که ۲۰ درصد آلودگی هوا ناشی از این چهار نیروگاه است و به تنهایی سه الی چهار برابر مجموع صنایع آلودگی تولید میکنند.
نائب رئیس شورای شهر مشهد گفت: تولید برق در مشهد بیش از نیاز مصرف است و ما علاوه بر مشهد برق نقاط دیگری از استان و حتی خارج از استان را تامین میکنیم اما آلودگی آن برای مشهد است.
وی یادآور شد: در شهر مشهد به سمت حمل و نقل برقی حرکت کردیم اما چون پاسخ این سوال را نتوانستیم بیابیم که آیا رفتن به سمت برقیسازی در مجموع باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد و این مساله هنوز در حال بررسی و پژوهش است، کار را مقداری کند کردیم.
انتهای پیام