به گزارش ایسنا به نقل از وزارت دفاع، امیر سرتیپ خواجه فرد در بازدید از مراحل تست هواپیمای ترابری سیمرغ با بیان اینکه «در دنیا استفاده از یک پلتفرم برای تبدیل به انواع دیگری از هواپیما امری معمول و مرسوم است»، افزود: در پروژه سیمرغ، از پلتفرم هواپیمای ایران-۱۴۰ جهت تبدیل به هواپیمای ترابری سبک استفاده شده است.
وی با اشاره به اینکه «هواپیمای ترابری سیمرغ یک هواپیمای ترابری با درب رمپ عقب است»، اظهار داشت: این پرنده بر پایه هواپیمای ایران-۱۴۰ طراحی شده است تا بتواند کلیه ماموریت های یک هواپیمای ترابری-تاکتیکی را به خوبی و کامل انجام دهد. تغییرات این هواپیما نسبت به هواپیمای پایه در حوزه های پیکربندی، سازه، و سیستم های هیدرومکانیکی از جمله مکانیزم های سطوح کنترل، سیستم هیدرولیک، موتور کمکی، سیستم تهویه مطبوع، اینتریور و تجهیزات باربری و سیستم الکتریک بسیار گسترده و آشکار است. طول بدنه در این پرنده بیش از ۲ متر افزایش یافته و دم های عمودی و افقی نیز کاملا تغییر یافته است و سازه و فضای داخلی هواپیما جدید و کاملا بومی طراحی شده است که تمامی مدارک و نقشه ها بر اساس استاندارد هواپیما های باربری است و در این زمینه یک نو آوری و تحول بزرگ رخ داده است.
وی موتور هواپیما سیمرغ را برتر از از موتور هواپیمای ایران-۱۴۰ توصیف کرد و افزود: موتور این پرنده نسبت به پلتفرم قبلی در بخش سوخت رسانی و کنترل الکترونیکی موتور یعنی سیستم فدک با اجرای سرویس های بولتن ارتقا پیدا کرده است و تمهیداتی برای ارتقاء بعضی از پارامترهای عملکردی هواپیما در شرایط Hot & High (یعنی گرم و مرتفع) اندیشه شده است. کارایی این هواپیما مطابق با کتابچههای پروازی و تطابق نمودارهای کارایی آن با اعداد واقعی توسط تیمهای کارشناسی سازمان هواپیمایی کشوری و نیروهای مسلح به اثبات رسیده و وزن برخاست و بار مفید قابل جابجایی و سقف پروازی مطابق نمودارهای مربوطه تایید شده است.
مدیر عامل سازمان صنایع هوایی با اشاره به شرایط جغرافیایی کشور و پراکندگی جمعیت در ایران و همچنین بروز شرایط غیر مترقبه مانند سیل و زلزله و دیگر حوادث غیر مترقبه اظهار داشت: این هواپیما با شرایط و قابلیتهای خاص خود که یکی از آنها امکان نشست و برخاست در باندهای خاکی و ناهموار میباشد میتواند مجروحین، آسیبدیدگان و همچنین خودروها و تجهیزات امدادی را در کمترین زمان جابه جا کند.
وی با بیان اینکه «انجام تستهای پروازی مطابق با استاندارهای خاص و جهانی است»، افزود: مطابق با دستورالعملهای استاندارد تدوین شده در اولین پرواز چرخهای هواپیما جمع نمیشود و هم چنین هواپیما دارای رنگ اولیه نمونهسازی میباشد که در تمامی دنیا در هنگام رونمایی و مراحل تست های پروازی این تست ها با زیر رنگ هواپیما انجام میشود.
وی تصریح کرد: طراحی هواپیمای ترابری سبک سیمرغ تحت نظارت مستمر سازمان هواپیمایی کشوری و براساس گواهینامه تشکیلات طراحی ( DOADesign Organization Approval-) که براساس مقررات ملی هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است . همچنین این هواپیما براساس قوانین کاربردی مربوط به هواپیماهای سنگین تر از ۵۶۷۰ کیلوگرم یا ۱۲۵۰۰ پوند ( AP-۲۵) طراحی شده است . به صورت خلاصه می توان گفت این هواپیما براساس مقرارت محصولی سیستمی مربوط به کلاس خود ، طراحی شده و درحال طی کردن فرآیند اخذ گواهینامهی مربوطه می باشد.
خواجه فرد با تاکید بر اینکه «این نوع هواپیما علاوه بر لجستیک نظامی، کاربرد ویژه ای در حمل و نقل تجاری و امداد رسانی در حوادث غیر مترقبه را نیز دارد»، تصریح کرد: با توجه به قیمت تمام شده این هواپیما که در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت مشابههای خارجی آن هزینه شده و با توجه به نیاز ۱۵۰ فروندی به این هواپیما در کشور، صرفه اقتصادی دارد.
انتهای پیام