به گزارش ایسنا، مهدی شیخالاسلامی در تور فناورانه معاونت علمی ریاستجمهوری از منطقه ویژه پیام در جمع خبرنگاران، در خصوص راهاندازی تاکسی هوایی به عنوان یکی از طرحهای معاونت علمی، توضیح داد: فرودگاه پیام اولین فرودگاه کشور دارای تاکسی هوایی (Air Taxi) را دریافت کرده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکتهای بخش خصوصی در منطقه ویژه پیام مستقر شدهاند که خدماتی در این زمینه ارائه میدهند، اظهار کرد: ایر تاکسی نیاز به صدور مجوزهایی دارد که فضای امنیتی کشور بهبود یافته و مجوز برای این نوع تاکسیها صادر شده است.
به گفته وی خدمات تاکسی هوایی این فرودگاه معمولا به مسیرهای نزدیک مانند شهرهای شمالی کشور است و امسال مجوزهای تاکسیهای هوایی صادر شده است.
شیخالاسلامی ورود بارهای هوایی را از دلایل ایجاد فرودگاه پیام در منطقه ویژه دانست و گفت: فرودگاه پیام به منظور واردات مرسولات مخابراتی در سال ۱۳۷۴ ایجاد شد و وزارت پست و تلگراف و مخابرات وقت برای اینکه مرسولات پستی خود را وارد کند، فرودگاهی با یک زیرساخت مناسب برای پذیرش انواع هواپیماهای پهنپیکر ایجاد کرد.
مدیرکل عملیات فرودگاه پیام افزود: در ادامه زمانی که موضوع واردات تجهیزات مخابراتی اشباع شد، این فرودگاه به فضای مناسبی برای ورود سایر بارهای تجاری به کشور تبدیل شد و این امر موجب شد تا «پیام» به بستری برای واردات بارهای تجاری از کشورهای همسایه به کشور تبدیل شود.
شیخالاسلامی، ایجاد مرکز آموزش خلبانی را گام دیگر توسعهای این فرودگاه ذکر کرد و یادآور شد: امروز بزرگترین مدرسه خلبانی کشور را داریم که بیش از ۸۰ درصد خلبانهای کشور در این فرودگاه آموزش میبینند.
وی با اشاره به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی پیام، گفت: در ابتدا شرکتهای صنعتی و سپس شرکتهای دانشبنیان در حوزههای عمدتاً IT و ICT در این منطقه فعال هستند. ما تنها منطقه ویژه اقتصادی در کشور هستیم که دارای فرودگاه بینالمللی است.
مدیرکل عملیات فرودگاه پیام تصریح کرد: چند سالی است که مجوز پروازهای مسافربری را نیز اخذ کردیم و پروازهای داخلی را انجام میدادیم که از سال گذشته به برکت امام حسین (ع) و اربعین حسینی مجوز پروازهای مسافری بینالمللی را نیز گرفتیم و امسال بخش زیادی از مسافران عتبات را از فرودگاه پیام پذیرش کردیم و ارائه خدمات کردیم.
شیخالاسلامی خاطر نشان کرد: فرودگاه بینالمللی زیرساخت مناسبی برای پذیرش انواع هواپیماهای پهنپیکر ایجاد کرده و تجهیزات مناسبی را نیز در این حوزه در اختیار دارد، یکی از فرودگاههای مادر تخصصی در حوزه بار هوایی است، هرچند که از این ظرفیت خیلی در کشور استفاده نمیشود، ولی این قابلیت را دارد که انواع هواپیماهای حوزه بار هوایی را پذیرش کند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر بخش زیادی از واردات بهویژه در کالاهای اساسی از طریق پیام صورت میگیرد که نمونه آن واردات گوشت گرم از کشورهای قزاقستان و قرقیزستان است که با هدف کاهش قیمت است.
وی گفت: در حال حاضر ۹ مدرسه خلبانی داریم که شرکتهای بخش خصوصی هستند که در فرودگاه پیام فعالیت میکنند و روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرواز آموزشی در پیام انجام میشود.
شیخالاسلامی با اشاره خدمات این فرودگاه برای شرکتهای دانشبنیان، خاطر نشان کرد: خدمات به شرکتهای دانشبنیان در منطقه ویژه ارائه میشود. معاونت هوانوردی و معاونت منطقه ویژه دو واحد در کنار هم هستند و ما در بخش فرودگاهی به شرکتهای دانشبنیان برای واردات مواد مورد نیاز و صادرات محصولات دانشبنیان خدمات ارائه میدهیم.
به گزارش ایسنا، هوانوردی عمومی با مطرح شدن طرح کلان ملی «راهاندازی مراکز هوانوردی عمومی و نهادینه کردن آن در صنعت هوایی کشور» با قراردادی میان معاونت فناوری و نوآوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و سازمان صنایع هوایی به عنوان مسئول طرح کلید خورد و در حال حاضر حدود ۲۳۲ فروند هواپیمای سبک و فوق سبک در این حوزه فعال است؛ پرندههایی که غالبا متعلق به بخش خصوصی است.
انتهای پیام