به گزارش ایسنا، آیین نامه یکپارچه مقررات آموزشی دوره های تحصیلی کاردانی، کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی مصوب جلسه ۲۱۹ شورای عالی برنامه ریزی آموزشی تقویم آموزشی دانشگاه تهران، تمامی قواعد و مقررات آموزشی دانشجویان این دانشگاه در یک سال تحصیلی را مشخص کرده است. بر این اساس هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال تحصیلی و یک بازه تابستانی است هر نیمسال تحصیلی شامل ۶۱ هفته آموزشی و ۲ هفته امتحانات پایانی است. و بازه تابستانی شامل ۶ هفته آموزش و ۱ هفته امتحانات پایانی است. .
قواعد آموزشی
دانشگاه می تواند علاوه بر ۶۱ هفته آموزشی، در هر نیمسال یک هفته به عنوان هفته برگزاری کلاس های جبرانی در نظر بگیرد. ضمن اینکه شروع سال تحصیلی ابتدای مهرماه هر سال و پایان آن انتهای شهریور سال بعد می باشد. . در تنظیم تقویم آموزشی، برنامه زمانی اجرای موارد مهمی نظیر انتخاب واحد، شروع کلاس ها، حذف و اضافه، آزمون های میان ترم، حذف اضطراری، هفته جبرانی، آزمون های پایان نیمسال و غیره تعیین و به اطلاع دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه رسانده خواهد شد. .
تقویم آموزشی حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه قبل از آغاز سال تحصیلی توسط معاونت آموزشی دانشگاه تهیه می شود و تقویم آموزشی پس از تایید در شورای آموزشی دانشگاه به تصویب هیات رییسه دانشگاه می رسد. این شیوه نامه در ۸ بند در شورای آموزشی دانشگاه به تصویب رسید و برای دانشجویان ورودی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ و پس از آن لازمالاجراء است و شیوه نامه ها و دستورالعمل های مغایر با آن لغو و بلااثر اعلام می شود.
حذف اضطراری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد صرفاً برای یک درس در هر نیمسال تحصیلی و یک هفته پیش از شروع امتحانات، با احراز شرایطی امکانپذیر است که رعایت حد نصاب واحد در آن نیمسال در موارد خاص و با تایید شورای آموزشی دانشکده/دانشکدگان/مرکز/ موسسه/ پردیس می تواند این شرط ملغی شود. همچنین تائید استاد درس و معاون آموزشی دانشکده/دانشکدگان/مرکز/ موسسه/ پردیس از دیگر شرایط فوق است.
بر اساس شیوه نامه آموزشی دانشگاه تهران، حذف اضطراری در مقطع کارشناسی صرفا شامل دروس نظری است و درس حذف شده حداکثر تا نیمسال چهارم تحصیل برای دانشجویان کارشناسی ارشد ارائه می شود.
قواعد حذف اضطراری
حذف اضطراری درس نباید منجر به درخواست سنوات اضافی شود و اگر دانشجو قادر به ادامه تحصیل در یک نیم سال نباشد، درخواست حذف همه دروس انتخابی در آن نیمسال، با موافقت شورای آموزشی دانشکده/دانشکدگان/مرکز/ موسسه/ پردیس ، در کمیسیون موارد خاص دانشگاه بررسی خواهد شد.
این شیوه نامه در ۱ بند در شورای آموزشی دانشگاه تهران به تصویب رسید و برای دانشجویان ورودی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳و پس از آن لازم الاجراء است و شیوه نامه ها و دستورالعمل های مغایر با آن لغو و بلااثر اعلام میشود.
نحوه ثبت نمرات دروس در سامانه
مهلت ثبت نمرات در سامانه جامع آموزش از سوی عضو هیات علمی، در مقاطع کارشناسی و دکتری حرفه ای حداکثر ۶۴ روز پس از برگزاری آخرین امتحان و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی حداکثر ۴۵ روز پس از برگزاری امتحان آن درس است.
نمرات دروس کارآموزی، کارورزی، عملیات صحرایی، کار در عرصه و دروسی که در برنامه درسی مصوب با پروژه ارائه می شوند، اگر به تشخیص گروه/ دانشکده و دفتر برنامهریزی و نظارت آموزشی، تکمیل آنها در یک نیم سال تحصیلی میسر نباشد، ناتمام تلقی می شود.
نمرات ناتمام باید حداکثر تا پایان امتحانات نیمسال بعد، قطعی شوند و اگر عضو هیأت علمی در زمان مقرر، نمرات را در سامانه جامع آموزش ثبت نکند، درج نمرات به صورت خودکار قفل خواهد شد.
آن دسته از اعضای هیأت علمی که نمرات خود را در مهلت مقرر در سامانه جامع آموزش ثبت نکردهاند، برای بار اول با تذکر شفاهی توسط مدیر گروه، برای بار دوم با تذکر شفاهی توسط معاون آموزشی دانشکده مستقل/دانشکدگان/پردیس/مرکز/موسسه و برای بار سوم به علت عدم رعایت نظم و انضباط آموزشی با عدم اعطای پایه سالانه مواجه خواهند شد.
معاون آموزشی دانشکده/دانشکدگان/مرکز/ موسسه/ پردیس باید شخصاً ثبت به موقع نمرات همه دروس ارائه شده را در هر نیم سال کنترل کنند و بر وضعیت ثبت و قفل نمرات نظارت نمایند. پرداخت حق التدریس به مدرسان مدعو و دعوت دوباره از آنان برای همکاری در دانشگاه، مشروط به ثبت به موقع نمرات از سوی آنها است.
ثبت نمرات تنها از طریق سطح دسترسی مدرسان ممکن است و ثبت نمره توسط دیگر استادان مقدور نیست. این شیوه نامه در ۷ بند در شورای آموزشی دانشگاه به تصویب رسید و برای دانشجویان ورودی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳و پس از آن لازم الاجراء است و شیوهنامه ها و دستورالعمل های مغایر با آن لغو و بلااثر اعلام می شود.
نحوه رسیدگی به اعتراضات و تغییر نمره
با توجه به اینکه کلیه نمرات توسط استاد درس در سامانه جامع آموزش دانشگاه ثبت خواهد شد، فرآیند بدوی رسیدگی به اعتراضات و تغییر نمره احتمالی به شرح زیر است.
الف- همزمان با ثبت نمره، حتما بازه مناسبی توسط استاد برای ارایه درخواست تجدید نظر در سامانه در نظر گرفته خواهد شد و به رویت دانشجویان خواهد رسید.
ب- در صورت اعتراض احتمالی، دانشجو موظف است درخواست خودش را در موعد مقرر در سامانه جامع آموزش ثبت نماید.
ج- استاد درس موظف است تا پیش از ثبت نهایی و خودکار نمرات توسط سامانه جامع آموزش(در مقطع کارشناسی ۱۰ روز و در مقاطع تحصیلات تکمیلی ۵۰ روز پس از آخرین آزمون نیمسال) نسبت به بررسی اعتراضات و انجام امور لازم اقدام نماید.
اداره آموزش دانشکده/دانشکدگان/مرکز/ موسسه/ پردیس باید نمرات دانشجویان مقطع کارشناسی را حداکثر تا ده روز و نمرات مقاطع تحصیلات تکمیلی را حداکثر تا ۴۵ روز پس از برگزاری آخرین امتحان هر نیمسال و پس از رسیدگی به اعتراضات دانشجویان و رفع اشتباهات احتمالی، در سامانه جامع آموزش ثبت نهایی کند.
اگر پس از ثبت نهایی نمرات، نیاز باشد به سبب اشتباه استاد در ثبت نمره، تغییری در نمره ایجاد شود، استاد آن درس باید فرم تغییر نمره را (با ذکر دلایل) تکمیل و تحویل آموزش دهد.
مهلت ارائه درخواست دانشجوبرای تغییر نمره و تکمیل کاربرگ تغییر نمره از سوی استاد، حداکثر یک ماه پس از ثبت نهایی نمره است و پس از سپری شدن این مهلت، ارائه کاربرگ تغییر نمره از سوی استاد، پذیرفتنی نیست.
تعداد واحد دانشجویان مشروط مقطع کارشناسی
در مقطع کارشناسی اگر میانگین کل نمرات دانشجو در هر نیم سال تحصیلی کمتر از ۶۲ شود، دانشجو در آن نیمسال مشروط محسوب می شود و تعداد واحد انتخابی ایشان در نیمسال بعد مشمول موارد زیر است:
۱- حداکثر تعداد واحد انتخابی ایشان نمی تواند بیش از ۶۰ واحد درسی باشد.
۲- حداقل تعداد واحد انتخابی این قبیل دانشجویان در نیمسال مذکور ۶۲ واحد است.
در صورتی که دانشجو در نیمسال مذکور با اخذ حداکثر ۲۰ واحد دانش آموخته شود به شرط آنکه میانگین کل وی کمتر از ۶۴ نباشد، اجازه دارد با معافیت از بند ۶ کلیه واحدهای باقیمانده خویش را اخذ نماید.
انتهای پیام