به گزارش ایسنا، روزگاری رفتن به سینما و تماشای فیلم در پرده نقرهای یکی از تفریحات خاص خانوادهها محسوب میشد که بهندرت اتفاق میافتاد، فیلم دیدن در سینما اغلب کاری جوانپسند بود که خیلیها آن را به تنهایی تجربه میکردند و اگر این سؤل را از افراد بپرسید که چه زمانهایی فیلمی در سینما تماشا کردهاند با این پاسخ روبهرو خواهید شد که یکی از انتخابهای مدرسه برای اردوی یکروزه و کمخرج بوده است.
دیدن فیلم در سینما اما از مظاهر رشد فرهنگی خانوادهها است و به این موضوع اشاره میکند که خانوادهها در کنار هزینههای مختلف زندگی حاضرند برای داشتن یک تفریح فرهنگی هزینههایی را به سبد نیازهای خانواده اضافه کنند.
رشد ۲ برابری استقبال مردم قزوین از آثار سینمایی
امیر ملاحسنی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به این موضوع که در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به همین مدت زمان در سال گذشته استقبال از تماشای فیلم در سینماهای استان رشد تقریباً ۲ برابری را تجربه کرده، میگوید: با توجه به سامانههای ثبت فروش بلیت مجموع فروش ۲ سینمای بهمن و مهتاب استان قزوین در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱ رقم ۷۱ هزار و ۱۵۱ و در زمان مشابه در سال جاری ۱۲۲ هزار و ۹۵۸ نفر بوده است.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ادامه میدهد: اینکه چه فیلمی در چرخه اکران باشد و بهطورکلی تولیدات به حال خوب سینماها ربط پیدا میکنند. در ۶ ماه ابتدایی سال گذشته ۲۰ فیلم در سینماهای استان قزوین اکران شده که در زمان مشابه در سال جاری ۲۳ فیلم به اکران درآمده و میانگین اکرانها در استان قزوین با کل کشور برابر است و تنها باید به این نکته توجه کرد که برخی از فیلمهای سینمای هنر و تجربه که دغدغه گیشه ندارند بهطور خاص در تهران به نمایش درمیآیند در سینماهای شهرستان اکران ندارند.
وی به تولیدات تئاتر و سالنهای نمایش هم اشارهکرده و یادآور میشود: در تئاتر آن سامانه ثبت که در سینماها موجود است را نداریم لذا آمار دقیق مخاطبان این محصول فرهنگی در دسترس ما نیست.
ملاحسنی با اشاره به محدودیت سالنهای نمایش در سطح استان قزوین عنوان میکند: در استان تنها ۲ سالن علامه رفیعی و سالن کتابخانه امام خمینی(ره) مناسب تئاتر هستند و جز آنها تئاترهای کمدی آزاد نیز که مخاطب عمومی را جذب میکنند در استان روی صحنه رفته است و تعداد کل نمایشهای روی صحنه رفته با ۱۸ نمایش در سال گذشته و ۱۹ نمایش در سال جاری تقریباً برابر است.
وی توضیح میدهد: در سالهای اخیر شیوع بیماری کرونا روی روند رشد استقبال عمومی برای تماشای فیلم و تئاتر در محیط بسته اثر داشته است و برای برگشت به روند گذشته هنوز باید تلاش کنیم؛ تولیدات محصولات شبکه نمایش خانگی هم در این سالها بهطور چشمگیری رشد داشته و مورد اقبال هم بوده است و این موضوع هم روی حضور خانوادهها و افراد در سینماها و سالنهای نمایش اثر داشته، گرچه نمیتوان گفت که هیچ اثر خانگی میتواند جایگزین سینما باشد.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین خاطرنشان میکند: استقبال از سینماها صرفاً به محصولی که در آن به نمایش درمیآید مربوط نمیشود، وجود پارکینگ مناسب اطراف سالن، محیطی برای نگهداری از کودکان، وجود رستورانها و بهطورکلی پردیسی که به همه این نیازها پاسخ دهد میتواند از عوامل جذب مردم به سالنهای سینما باشد.
فیلم میتواند باب گفتوگویی باشد
مریم رضایی خانهدار است ولی دغدغه قرار دادن محصولات با کیفیت فرهنگی در سبد مصرف خانوادهاش را یکی از وظیفههای خود در اداره خانوادهاش معرفی میکند و تأکید دارد: فیلم دیدن در سینما بهنوعی قرار گرفتن در معرض آموزش است و من میخواهم اگر محصول مناسبی در سینما به اکران درمیآید خودم آن را ببینم و با استفاده از آن باب گفتوگویی در مورد دغدغه فیلمساز با خانواده خود باز کنم.
وی میگوید: بعضی از موضوعات ازجمله وطنپرستی از آن مواردی است که شاید در گفتوگوهای ساده روزانه درون خانواده جایی نداشته باشد ولی همین موضوع اگر در قالب یک فیلم سینمایی باشد میتواند بهدرستی به خانواده انتقال بیابد و من این روند را برای شد خانوادهام پی میگیرم.
فقط فیلمهای کمدی را در سینما میبینم
هادی محمدی خود را بهطور مطلق مخاطب فیلمهای کمدی میداند و میگوید: سینما صرفاً میتواند در برنامههای سرگرمی و دورهمی من و دوستانم قرار بگیرد و میخواهم زمانی که دورهم جمع میشویم اوقات شادی را بگذرانیم.
وی ادامه میدهد: برای دیدن فیلم شاید سالی یکبار اتفاق بیافتد که در سینما این کار را انجام دهم ولی در صورت سینما رفتن هم خودم را مخاطب قطعی آن نمیدانم. کلاً فیلمها سرگرمی هستند و انتظار بیشتری هم از آن ندارم، در شرایطی که پر از انواع دغدغههای فکری هستم، ترجیح میدهم از فیلم دیدن تنها بهعنوان سرگرمی که میشود با آن ساعتی از مشکلات دور بود نگاه کنم.
فیلم کودک و خانواده را اولویت اکران قرار دادهایم
میلاد حبیبی، مسئول سینما بهمن قزوین، در گفتوگو با ایسنا با اشاره به این موضوع که در ۶ ماه ابتدایی سال جاری تعداد مخاطبان فیلم در سینما بهمن قزوین رشد ۱۵۰درصدی داشته، میگوید: برنامه اکران و انتخاب فیلمها همسو با سلیقه مخاطب، انجام اکرانهای مردمی با حضور عوامل فیلم، برنامههای جانبی نظیر زنگ سینما و همکاری با مدارس بخشی از فعالیتهایی است که موجب افزوده شدن مخاطب به سینما بوده است.
این مسئول ادامه میدهد: یکی از برنامههایی که در سینما بهمن به آن توجه می کنیم این است که فیلمهای مناسب برای خانوادهها در اولویت اکران قرار بگیرند و از سوی دیگر به فیلم در حوزه کودک هم توجه میکنیم و این ۲ عامل باعث جذب بهتر مخاطب به سینما شده است، اصلاح صدا و ملزومات نمایش در سالن سینما و نیز اکران فیلم در مناطق محروم به سینمای سیار نیز بر تعداد مخاطبان افزوده است.
وی با اشاره به کمبود قابل توجه سالنهای نمایش در قزوین توضیح میدهد: هر قدر بر تعداد سالنهای نمایش افزوده شود برای مخاطبین این امکان فراهم میشود که از بین تنوع بیشتری فیلم انتخاب کنند و این مقوله تا حد زیادی میتواند مخاطب را به سینما بکشاند. موضوع فیلم دیدن هم برای ما اهمیت دارد و به همین علت هم اکران سیار را دنبال میکنیم و امیدواریم بتوانیم قدمی در جهت رشد فرهنگی برداریم.
به گزارش ایسنا، عوامل مختلفی دست به دست هم میدهند تا مخاطبین فیلم دیدن در سینماها را به عوان هدفی برای پر کردن اوقات فراغت خود برگزینند و از این میان نمایش فیلمهای متنوع مورد تأیید سلیقه عموم و کیفیت سالنهای سینمایی حائز اهمیت هستند.
شاید تصور کنیم در شرایطی که جامعه با مشکلات و دغدغههای متعدد اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه نرم میکند، فیلم دیدن و اصولاً دغدغه فرهنگی داشتن گزینه آخر باشد اما، نباید فراموش کرد که هر مشکلی یک ریشه فرهنگی دارد، جامعهای که میتواند مشکلات فرهنگی خود را رفع کند زیر بنای رفع سایر مشکلات خود را ساماندهی کرده است.
انتهای پیام