سالار صمدزاده در گفتوگو با ایسنا، هنر را راهی برای بیان احساسات عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد فضایی آزاد با بهرهگیری از ظرفیت هنری کودک و دانشآموزان برای ابراز احساسات مفید است و این امر با بحث آزاد که موجب ایجاد اصطکاک میان کودکان میشود متفاوت است.
وی هنر را عاملی برای ارتباط بهتر کودکان با محیط عنوان و به تاثیر فعالیت های هنری در پرورش خلاقیت های کودکان تاکید کرد و افزود: کودکان با ذات خلاق هستند و این پتانسیل و ظرفیت با توجه والدین و بزرگتر ها شکوفا شده و همچنین فعالیت های هنری موجب تقویت کلام و بهرهگیری از قدرت کلامی میشود.
وی به کاربردهای درمانی فعالیت های هنری اشاره کرد ادامه داد: اضطراب، پرخاشگری، ناآرامی، خجالتی بودن، عدم اعتماد به نفس، خشونت و افسردگی با بهره گیری از رشته های هنری را میتوان درمان کرد و فعالیت های هنری زمینه ساز طرح مسائل زندگی است و ما اغلب مسائل ذهنی و آموزشی را از طریق درس های ریاضی، شیمی، فیزیک، تاریخ و جغرافیا به کودکان یاد میدهیم ولی متاسفانه نحوه شکوفا کردن استعداد و توانایی های آنها را آموزش نمیدهیم.
صمدزاده به عدم تماشای تلویزیون برای کودکان تا دو سالگی توصیه کرد و گفت: بیشترین رشد مغز کودکان در دو سالگی اتفاق میافتد و در این راستا تلویزیون موجب کندی رشد مهارت های مغزی مثل صحبت کردن، یادگیری، تمرکز و توجه میشود و باید تا پنج سالگی محدودیت استفاده از تلویزیون، اینترنت، فضای مجازی و موبایل برای کودکان اعمال و آموزش مهارت های زندگی و ارتباطی جایگزین آنها شود.
وی به محتوای نامناسب انیمیشن و کارتون ها متناسب با سن کودکان اشاره کرد و افزود: با توجه به محتوای نامناسب، برخی از کارتون و انیمیشن ها موجب تشدید بیش فعالی، پرخاشگری و اعتیاد به تلویزیون کودکان میشود.
کارشناس حوزه کودکان ضمن اشاره به بازی بزرگسالان با کودکان، بازی را فرصتی برای رهاسازی احساسات مانند خشم و ترس کودکان عنوان کرد و ادامه داد: وقتی بزرگسالی با یک کودک بازی میکند نوعی تصور قدرت موقتی وجود داشته و کمتر احتمال دارد که کودک از جانب بزرگسال احساس تهدید کند و موجب به رسمیت شناختن کودکان میشود و در همین راستا بازی برای کودکان لذت بخش بوده و کودکان را به آرامش و گذر از اضطراب و حالت دفاعی ترغیب میکند.
انتهای پیام