اعظم صنعتجو امروز، ۲۶ مهرماه، در اختتامیه دومین همایش بینالمللی «کتابخانههای عمومی و کسب و کارهای کوچک»، اظهار کرد: در این دوره از همایش به گفتوگو، بحث و تبادل نظر در قالب سخنرانی، ارائه مقاله و همچنین انتقال تجربیات کتابداران به ویژه در مناطقی با حفظ سنتهای بومی محلی پرداخته شد. ماحصل این همایش ارائه ۲۵ مقاله در ۱۲ مرحله و با موضوعیت «چرایی و چگونگی»، «چالشها» و «چگونگی رفع چالشها» بود. به عبارت سادهتر در این همایش به نقش کتابخانهها در حمایت از کسب و کارهای کوچک، چالشهای پیش رو و راههای رفع این چالشها پرداخته شد.
وی اضافه کرد: کتابخانه به عنوان یک نهاد اجتماعی باید چالشهای موجود را ببیند و برای رفع آنها تلاش کند، آن هم در شرایطی که جامعه ایران دچار یک سری مشکلات اقتصادی است. امروز بحثِ توجه به مشتری، خدمتگرایی در کتابخانههای عمومی و به ویژه کسب و کارهای دانش بنیان را داریم.
صنعتجو ادامه داد: کسب و کارهای کوچک از حیث اینکه به منابع مالی محدودی نیاز دارند، در عین این که زود بازده و از ریسکپذیری کمی نیز برخوردار هستند، حائز اهمیت است.
دبیر علمی دومین همایش بین المللی کتابخانههای عمومی و کسب و کارهای کوچک عنوان کرد: برگزارکنندگان این همایش به دنبال ایجاد زمینه و زیرساختهای لازم برای توسعه کسب و کارهای کوچک در فضای کتابخانههای عمومی به ویژه زیربنای اجتماعی و بازاریابی، تدوین برنامههای راهبردی برای توسعه کسب و کارهای کوچک با توجه به زیرساختهای لازمی که باید در کتابخانه ایجاد شود، جلب مشارکت ذینفعان کسب و کار، شبکهسازی میان ذینفعان، مشتریمداری و توجه ویژه به جمعیت خدمتگیر بودهاند.
وی با اشاره به حضور و مشارکت میهمانان خارجی در این همایش، گفت: لازم است به عنوان یک نهاد اجتماعی به ویژگیهای اجتماعی توجه بیشتری داشته باشیم. در نهایت میتوان گفت دستاوردهای این همایش در گرو ایجاد زیرساختها، تدوین برنامه عملیاتی با مشارکت تمامی نهادهای ذیربط و حمایت دولت است.
کتابخانهها جامعه را توانمند میکند و پاسدار سرمایه اجتماعی است
در ادامه سید باقر میر عبداللهی، معاون برنامهریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانههای عمومی کشور، اظهار کرد: برگزاری این همایش تلاش یک ساله نهاد برای تدوین ملزومات علمی و عملی «دومین همایش بین المللی کتابخانههای عمومی» بود که فرجامی رضایت بخش یافت.
وی با بیان اینکه با پایان این همایش، کار کتابخانههای عمومی برای تبیین سویههای مفهومی و اجرایی الگوهای نوین خدمترسانی به مردم آغاز میشود، گفت: کتابخانههای عمومی ملزم به ارائه خدمت به مردم هستند، مردمی که دل در گرو دانستن دارند، مردمی که به کتابخانه معنا میدهند و آن را فراتر از «مجموعهسازی»، «ردهبندی» و «منبع کتابخانهای» میبینند؛ مردمی که پذیرفتهاند که این ارتباطات و نقشها است که به کتابخانه جایگاه میدهد نه قفسه و درجه کتابخانه، مردمی که شاید به «شکل دیگر خواندن» میاندیشند و ماهیت جمعی فرهنگ را در کتابخانه سراغ میگیرند.
عبداللهی با تأکید بر اینکه کتابخانه نظم اجتماعی پدید میآورد، گفت: کتابخانهها جامعه را توانمند میکند، پاسدار سرمایه اجتماعی است، خاطره میسازد، تجربه میآفریند، آموزش میدهد، به مهارت توجه میدهد، خلاق و ارزشمدار است و دلگرمی به بار میآورد.
معاون برنامهریزی نهاد کتابخانههای عمومی کشور با بیان اینکه مطالبات و مطلوبات از کتابخانه و کتاب خوانی، خیالپردازی و آرزوی محال نیست، اضافه کرد: وجود برخی تجربههای ایرانی و جهانی که در همین دو روز جلوه های آن را دیدیم و شنیدیم، تحقق پذیر بودن آن را تأیید میکند. اما توسعه و تکمیل این تجربهها زمانی محقق میشود که از آنچه اکنون هستیم نظرا و عملا فراتر برویم. نهاد کتابخانههای عمومی کشور میکوشد با فهم واقعبینانه این تغییر را نه در حد یک ایده ادراکی و اقدام مدیریتی، بلکه در قامت یک ضرورت و نیاز ببیند، نیازی که همزمان باید هم برطرف و هم ایجاد شود.
بر اساس گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، وی پاسخگویی به نیاز مخاطبان در حوزه کتاب را یک کار فرادستگاهی برشمرد و گفت: پیگیری و پاسخگویی به این نیاز، نیازمند همنوایی صمیمانه همه افراد و دستگاههایی است که از فرهنگ و جامعه میگویند، مینویسند و به آن میاندیشند. همدلی همه فرهنگیانی که کتابخانه را به مثابه بخش مهمی از زیست بوم فرهنگی ایرانی مسلمان میدانند، به قول قرآن مصداق «تعاون بر برّ» است که رسالت هر انسان خردمندی است.
انتهای پیام