رضا فردوسی در گفتوگو با ایسنا در خصوص نمایشگاه آثار خوشنویسی «سر زلف خط» اظهار کرد: در این نمایشگاه از مجموعه ۶۰ آثار خوشنویسی مجموعه لسانالغیب ۱۵ اثر به نمایش گذاشته شده است که یکی از آثار که توسط میراث فرهنگی مشهد به موزه حافظ استان فارس اهدا شده برای اولین بار به نمایش درآمده است.
وی ادامه داد: تمام آثاری که به نمایش گذاشته شده از خوشنویسی تا کاغذسازی و ... را به تنهایی انجام دادهام و محتوای آثار نمایشگاه مربوط به غزلیات حافظ شیرازی است که پیش از آن ۷۲ اثر مربوط به گلستان سعدی و چند مجموعه در خصوص مولانا و عطار نوشتهام و اکنون در حال خلق اثری بزرگ برای موزه فردوسی هستم.
شیوه نگارش مجموعه لسانالغیب ترکیبی از خط نستعلیق، شکسته و تعلیق است
این استاد خوشنویسی با اشاره به شیوه نگارش مجموعه لسانالغیب گفت: این مجموعه شامل ۶۰ اثر از غزلیات حافظ شیرازی است و نگارش این آثار حدود یک سال و نیم زمان برده است، شیوه نگارش این آثار ترکیبی از خط نستعلیق، شکسته و تعلیق است؛ به این معنا که برای نگارش آثار مجموع و تلفیق این خطوط به کار گرفته شده است و مخاطبان به خوبی توانستهاند با آثار ارتباط برقرار کنند.
فردوسی ادامه داد: در شیوه نگارش آثار سعی کردهام از بداهه استفاده کنم، تمامی آثار در خلوت نوشته شده است و برای نوشتن تمام غزلیات ابتدا تفعل میکردم و هیچگاه اثری را برای عرضه خلق نکردم و صرفا برای آرامشی که به دست میآورم، مینوشتم.
فردوسی در خصوص سبک و شیوه نگارش آثار اضافه کرد: مجموع آثار لسانالغیب با توجه به اینکه دارای یک سبک واحد هستند، اما ظاهر متنوعی دارند و یکی از نقاط قوت اثر این است که تلاش کردهام در چیدمان و زیبایی صفحه از برگهایی طبیعی به جای ترنج و شمسه استفاده کنم و این موضوع بسیار مورد توجه مخاطبان و علاقمندان قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه اولین نمایشگاه رسمی خوشنویسیاش با مجموعه لسانالغیب اتفاق افتاده است، اظهار کرد: در طول مدتی که به خوشنویسی مشغول بودم نمایشگاهی برای عرضه آثار برگزار نکردم و بیشتر آثاری که خلق کردم را به بزرگان این حوزه هدیه کردم و یا تعدادی از این آثار که در نگارخانه رضوان نگهداری میشوند و تعدادی از آثار نوشته شدهام را جهت کمک به زلزلهزدگان کردستان به نمایشگاه «همدم» تقدیم کردم که برای آنها به فروش برسد، به همین دلیل است که مجموعه لسانالغیب اولین نمایشگاه رسمی آثار من است که در نگارخانه سفید به نمایش گذاشته شده است.
این استاد خوشنویسی با اشاره به پیشینه خوشنویسی و چگونگی آغاز این کار گفت: شروع خوشنویسی و حضور این هنر در زندگی من به اوایل دهه ۶۰ باز میگردد که زیر نظر استاد محمدعلی کریمی در تربت جام آموزشهای لازم را دیدم و پس از قبولی در آزمون به حرفه خوشنویسی وارد شدم. فعالیت حرفهای من در این رشته به سال ۱۳۹۴ باز میگردد و باید بگویم که انگیزه و هدف اصلی من از این رشته آرامشی است که کسب میکنم.
خوشنویسی نوعی سلوک و مراقبه است
فردوسی با بیان اینکه با خوشنویسی احساس خوبی به دست می آورم، گفت: پس از سال ۱۳۹۴ به خوشنویسی پناه بردم و هنگامی که مشغول خلق اثر هستم به آرامش میرسم و به نظرم خوشنویسی نوعی سلوک و مراقبه است و سروکار داشتن با شاعران و بزرگانی که حافظان فرهنگی این مرز و بوم هستند بسیار لذت بخش است؛ باید در تلاش باشیم تا از این میراث گرانبها که از گذشتگان رسیده است حفاظت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: خوشنویسی از آن دست هنرهایی است که ابتداییترین وسایل را دارد و برای نوشتن آثار تنها قلم و کاغذ نیاز است. در طول دورانی که به حرفه خوشنویسی مشغول بودم بالغ بر ۶۰۰ قطعه نوشتم و متونی نزدیک به ۱۶ اثر از احمد غزالی، سهروردی و عطار را به شکل کتابت نوشتم که تاکنون عرضه نکردهام و در این میان یکی از آثار به لطف انجمن خوشنویسان انتخاب شد و به موزه حافظ استان فارس اهدا شد.
این استاد خوشنویسی در خصوص استقبال از نمایشگاه لسانالغیب گفت: نمایشگاه در ۲۰ مهرماه و همزمان با روز حافظ برگزار شد و با توجه به همزمانی با هفته خوشنویسی نمایشگاه تا ۲۷ مهرماه برپا است و تا این لحظه خوشبختانه استقبال علاقمندان از نمایشگاه بسیار خوب بوده و به لطف دوستان و هنرمندان انجمن خوشنویسی هر روز میزبان اساتید این حوزه هستیم.
فردوسی گفت: با برپایی نمایشگاه سعی کردهام تا ادای دینی به بزرگان فرهنگی کشور مانند حافظ، سعدی و ... داشته باشم که توانستند فرهنگ اصیل کشورمان را از هجوم بیگانگان حفظ کنند و به قطعیت میتوان گفت که وجود این بزرگان باعث حفظ فرهنگ شده است.
برپایی نمایشگاه آثار خوشنویسی تلنگری به نسل جوان است
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر با حضور رسانههای بیگانه جوانان از این فرهنگ دور شدهاند، سعی کردم با برپایی نمایشگاه توجه دوستان را به این گونه نمایشگاه جلب کنم تا این نوع از برنامههای فرهنگی در سبد فرهنگی مردم قرار گیرد.
فردوسی در خصوص حمایتهای انجام شده از او و هنرش خاطرنشان کرد: هیچگاه به دنبال حمایت نبودم و تا این لحظه از سمت هیچ ارگانی حمایت نشدهام و این نمایشگاه به لطف مدیر نگارخانه سفید دایر شده است.
در خلق آثار از شیوه نو و جدیدی استفاده کردهام
این استاد خوشنویسی گفت: در خلق آثار و نگارش خطوط، شیوهای نو و جدید استفاده کردهام که از مطالعه منابع قدما به دست آوردهام، همچنین با توجه به بزرگان سنت خوشنویسی توانستم به ظرافتی در خوشنویسی برسم که با توجه به اصرار دوستان برای تدریس این شیوه نگارشی در تلاشم تا در چند ماه آینده نشستهایی برای نقد وبررسی خوشنویسی برگزار کنم.
خراسان از هنرمندان خوبی در حوزه خوشنویسی برخوردار است
فردوسی در خصوص وضعیت خوشنویسی هنرمندان خراسانی اظهار کرد: خراسان رضوی در شعر و خوشنویسی نقطه قوت بسیاری دارد. در شعر اساتید بزرگی چون استاد قهرمان و کمالپور را داشتیم و در خوشنویسی نیز در سطح استان هنرمندان به نام داریم، حتی در انجمن خوشنویسان تهران بزرگانی حضور دارند که در گذشته در مشهد تدریس میکردند. مشهد در خوشنویسی از جایگاه بالایی برخوردار است و هنرمندان این منطقه در خوشنویسی و نقاشی خط بسیار باتجربه هستند.
انتهای پیام