در شورای شهر تصویب شد؛

کاهش تعرفه پارکینگ حاشیه‌ای در مشهد

 طرح کاهش بهای خدمات توقف در پارکینگ حاشیه‌ای در شهر مشهد برای سال ۱۴۰۲ در شورای شهر به تصویب رسید که از جمله موارد آن می‌توان به کاهش ۴۵ درصدی تعرفه در ساعت اول اشاره کرد.

امروز ۲۴ مهرماه، در نود و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، طرح کاهش بهای خدمات توقف در پارکینگ حاشیه‌ای در شهر مشهد برای سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید.

براساس این طرح بهای خدمات و جزئیات توقف حاشیه‌ای در شهر مشهد در سال ۱۴۰۲ اصلاح شد؛ در محاسبه حق توقف برای توقف‌های بیش از ۲ساعت به تعرفه فوق ۲۰ درصد نسبت به ساعت قبل اضافه می‌شود. نیم ساعت اول توقف در پارکینگ‌های حاشیه‌ای به صورت ثابت برای هر میزان توقف با ضریب ۱۰ درصد نیم ساعت پایه در ساعت اول محاسبه می‌شود.

در طرح قبلی تعرفه نیم ساعت اول استفاده از پارک حاشیه‌ای ۳۶۰ تومان بود که با وارد شدن به نیم ساعت دوم علاوه بر پرداخت ۳۶۰۰ تومان باید برای نیم ساعت اول نیز ۳۶۰۰ تومان یعنی در مجموع ۷۲۰۰ تومان پرداخت می‌کردند. با تصویب این طرح نیم ساعت اول همان ۳۶۰ تومان باقی ماند و در نیم ساعت دوم ۳۶۰۰ تومان به ۳۶۰ تومان اضافه می‌شود.

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص این طرح اظهار کرد: در گذشته شهرداری لایحه‌ای آورده بود و همه اعضا به آن رای داده بودند. در آن زمان بر اساس تفاسیری که داشتند افزایش ۲۰ درصدی را متصور بودیم اما در عمل افزایش ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد است. با این طرح تعرفه در ساعت اول ۴۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. 

وی افزود: اگر قرار است طرحی را انجام دهیم تا امکاناتی را به مردم بدهیم، در قبال آن هزینه خدمتی را افزایش می‌دهیم تا اتفاقات خوبی رقم بخورد اما اکنون بیان می‌کنیم که باید تعرفه را افزایش دهیم تا خودروها در حاشیه خیابان پارک نکنند. این اشتباه است؛ زیرا هنوز زیرساخت‌ها برای تشویق مردم به سمت حمل‌ونقل عمومی فراهم نشده است.

حاجی‌بگلو ادامه داد: سازمان الیت یا تات سابق مطرح می‌کند که با این کار درآمد شهرداری افزایش پیدا می‌کند. نباید نگاه ما این باشد که حتما دریافتی داشته باشیم، این با سیاست‌های مدیریت شهری و شورای ششم تضاد دارد. باید ارائه خدمات به مردم به نحو احسن و مطلوب انجام شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: این سازمان تشکیل شده تا درآمدی کسب کند و از محل این درآمد پارکینگ بسازد که این خوب است اما تا الان چند پارکینگ از درآمد حاصل ساخته شده است؟ چه اصراری دارید درآمدی که نمی‌توانید وصول کنید را افزایش داده و روی مردم فشار بیاورید؟

وی اضافه کرد: اگر در گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان از الیت درآمد داشتید، ۵۰ یا ۷۰ میلیارد وصول می‌کردید اما الان به جای کسب درآمد، فرار درآمد هم دارید. با این کار جز افزایش هزینه کار دیگری برای مردم انجام ندادید. 

باید عدالت در پارکینگ رعایت شود

در ادامه حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان مخالف عنوان کرد: در بخشنامه وزارت کشور آمده که شرکت‌های زیان‌ده باید منحل شوند. ما به دلیل برخی مسائل نمی‌توانیم این کار را در زمینه سازمان اتوبوسرانی و مترو انجام دهیم.

وی بیان کرد: هدف ما این است که در زمینه پارک حاشیه‌ای عدالتی ایجاد شود و همه استفاده کنند. ما کمک می‌کنیم افراد در نیم ساعت سریع‌تر از پارک خارج شوند. هدف ما درآمدزایی نیست، بلکه کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از پارک کردن به صورت دوبله است.

موحدیان خاطرنشان کرد: در سعدی ۹۰ جای پارک داریم که با این روش ۱۸۰۰ خودرو استفاده می‌کنند. مصوبه قبلی با علم و آگاهی بوده و الان هم مدافع این هستیم که باید عدالت در پارکینگ رعایت شود. طرح اول منطقی و درست است. 

در بخش دیگری از جلسه هاشم دائمی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان موافق تصریح کرد: متاسف هستم که چون اعلام شده باید سازمان‌های درآمد-هزینه‌ای حذف شود، هزینه را از مردم بگیریم. چه کسی چنین اجازه‌ای داده است؟ مگر ما آمدیم هر سال برای مردم هزینه درست کنیم؟

وی ادامه داد: به جای کمک به مردم و اینکه صدای مردم باشیم، می‌خواهیم هر سال از مردم پول بگیریم تا این مجموعه منحل نشود. سازمانی که نارضایتی برای مردم دارد، منحل شود. 

۵۰ میلیارد تومان طلب ما از خودروها بابت پارک حاشیه‌ای است

مجید دبیریان، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: حدود ۵۰ میلیارد تومان طلب ما از خودروها بابت پارک حاشیه‌ای است. 

در ادامه لایحه نامگذاری برخی معابر فرعی و دو بوستان به نام شهدا تصویب شد. براساس این لایحه معبر فرعی شهید مطهری شمالی ۲۰ واقع در بلوار شهید مطهری شمالی به نام شهید ابوالقاسم سلمانی، معبر فرعی سلمان ۴ واقع در پنجتن ۳ به نام شهید محمد دبری، معبر فرعی شهید فکوری ۸۵ واقع در بلوار شهید فکوری به نام شهید سید مسعود احمدی، معبر فرعی شهید نیک‌رفتار ۳/۲ واقع در امامیه ۷ به نام شهید محمدصادق خورشیدی، بوستان حد فاصل بلوار سیدرضی و بلوار دانشجو به نام بوستان برکت و بوستان ۷۳ هکتاری واقع در شهرک شهید رجایی به نام بوستان کرامت نامگذاری شد.

در بخش دیگری از جلسه نظریه کمیسیون مشترک برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی و شهرسازی و معماری در خصوص لایحه‌ای با موضوع الحاق یک ماده به (عوارض بر مشاغل) برای موضوع عوارض بهره‌برداری موقت به تصویب رسید.

در ادامه لایحه مجوز پرداخت مابه‌التفاوت بهای تمام شده خدمات و کرایه دریافتی از مسافران به بخش خصوصی اتوبوسرانی در سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید. براساس این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود به منظور تامین و جبران هزینه‌های بهره‌برداری از ناوگان بخش خصوصی برای ارائه خدمات مطلوب و باکیفیت به شهروندان و زائران و همچنین ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران و امکان تداوم فعالیت بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل عمومی، نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت بهای تمام شده ارائه خدمات هر خط و بهای کرایه مصوب دریافتی از مسافران به بخش خصوصی اتوبوسرانی (قراردادهای تراکنش‌مبنا) از ابتدای سال ۱۴۰۱ اقدام کند.

در صورت به کارگیری ناوگان هر یک از شرکت‌های بخش خصوصی در خطوط سازمانی یا خطوط سایر شرکت‌ها بهای تمام شده هر سفر معادل میانگین بهای تمام شده خطوط همان شرکت محاسبه و پرداخت می‌شود.

برآورد اثر ریالی این مصوبه ۲۳۰ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۱ بوده که ۱۱۳ میلیارد تومان از مردم اخذ شده، بنابراین خالص اثر مصوبه ۱۲۰ میلیارد تومان است.

در بخش دیگری از جلسه لایحه تعیین تکلیف پرونده آقای محمدحسن جعفرپور تصویب شد. براساس این لایحه با توجه به برگزاری جلسه کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها در ۴ مرداد ۱۴۰۲، موضوع لایحه تعیین تکلیف پرونده آقای محمدحسن جعفرپور مطرح و با کلیات لایحه موافقت شد. شهرداری مشهد مقدس مکلف است آثار مالی ناشی از اجرای این مصوبه را در اصلاح بودجه سال ۱۴۰۲ منعکس کند.

صلح‌نامه‌ای در سال ۸۸ بین ورثه جعفرپور و شهرداری منعقد شد. یکی از ورثه صلح‌نامه را به شرط امضا کرد که منجر به دعوایی شد. در دادگاه بدوی و تجدید نظر رای به نفع خواهان که ایشان بود منجر شد. الان شهرداری مشکلی با شریک سرمایه‌گذار دارد که نتوانسته به دلیل رای قلع، پروژه را تکمیل کند و تحویل دهد که این مشکل حقوقی ایجاد کرده است. توصیه اجرای احکام این بود صورت‌جلسه‌ای انجام و صلح انجام شود. نظر ایشان این بود که سه واحد پروژه را بگیرد و پروژه ما نیز آزاد شود. 

در ادامه لایحه آیین‌نامه نحوه جمع‌آوری و حمل لوازم و مصالح ساختمانی به تصویب رسید. 

در بخش دیگری از جلسه لایحه مشارکت در نگهداری معتادان متجاهر تصویب شد. براساس این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود پس از انعقاد تفاهم‌نامه با اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی با موضوع مشارکت در نگهداری و درمان معتادین متجاهر شهر مشهد، با نرخ مصوب شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، مشروط به ثبت آمار براساس اسکن عنبیه در سامانه سراج، حداکثر تا سقف مبلغ ۳۲ میلیارد و ۱۹۳ میلیون تومان اقدام کند.

به منظور کاهش تعداد معتادان متجاهر، حداقل ۱۰ درصد از اعتبارات موضوع این مصوبه باید در خصوص توانمندسازی و صیانت بهبودیافتگان هزینه شود. شهرداری مجاز به هزینه‌کرد مبلغ دیگری در قالب مساعدت، مشارکت، حمایت و… در موضوع این تفاهم‌نامه در خصوص معتاد متجاهر نخواهد بود. شهرداری مکلف است گزارش اقدامات مربوطه در خصوص اجرای این مصوبه را هر ۶ ماه یک بار به شورای اسلامی شهر ارسال و آثار ناشی از اجرای این مصوبه را در اصلاح بودجه سال ۱۴۰۲ خود منعکس کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402072417010
  • خبرنگار : 50107