جواد روحانی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص کمبود معلم و نیروهای توانبخشی در مدارس استثنائی استان اظهار کرد: در مدارس استثنائی از نظر کمبود نیروی انسانی وضعیت بحرانی نداریم. در حدود ۱۳ مرکز استان در حد یک معلم در مدرسه کم است که همکاران تدبیر کردند.
وی افزود: در این مدارس مشاور و سرپرست آموزش داریم که کلاسهای درس را پوشش میدهند. با دانشگاه فرهنگیان نیز صحبت شد تا تعدادی از ورودیهای بهمن که وارد مدارس خواهند شد در مدارس استثنائی حاضر شوند. مشکل ما با وجود این نیروها تقریبا رفع میشود.
روحانی ادامه داد: حدود ۲۲۷ نفر در مرحله اول استخدامی سهمیه استان بودند که ۴۳ نفر جذب شدند، حدود ۱۷۰ نفر دیگر نیز تا یک ماه آینده در تکمیل ظرفیت به مجموعه اضافه میشوند. این تعدا نیرو کمبودها را پوشش میدهد و مشکلی نخواهیم داشت.
رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی استان خراسان رضوی در خصوص کمبود نیروی توانبخشی در مدارس استثنائی عنوان کرد: دو دهه است که در زمینه نیروهای توانبخشی استخدامی انجام نشده است. ما گفتاردرمان و کاردرمان برای مدارس گذاشتیم اما تقسیمبندی کردیم که برخی مدارس دو روز و برخی یک روز نیروی گفتاردرمان و کاردرمان دارند. ما امسال در زمینه گفتاردرمان و کاردرمان بازنشسته زیادی نداشتیم.
وی اضافه کرد: جمعه ۲۱ مهرماه آزمون استخدامی برای جذب کاردرمان و گفتاردرمان برگزار شد که ۲۴۴ نفر شرکت کردند و حدود ۷۰ نفر جذب میشوند. بعد از اتمام فرایند استخدامی در برخی شهرستانها و مشهد کاردرمان و گفتاردرمان در مراکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی و مدارس استثنائی به کارگیری خواهند شد. براساس استاندارد به ۱۳۰ نیروی توانبخشی نیاز داریم و کمبودها را اعلام کردیم که ۷۰ نفر در آزمون جذب میشوند.
روحانی با اشاره به اینکه مشکل دیگر در زمینه ایاب و ذهاب دانشآموزان است، تصریح کرد: شهرداریها مکلف هستند در زمینه هزینه ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنائی کمک کنند. شورای شهر در این زمینه مصوبهای داشتند و ممکن است درصد کمی را به هزینه ایاب و ذهاب دانشآموزان اختصاص دهند. این یکی از دغدغههای والدین است. بخشی از هزینه ایاب و ذهاب از اعتبارات دولتی و بخشی توسط خود والدین پرداخت میشود که در سهم والدین باید شهرداریها و نهادهای دیگر کمک کنند تا سرویسدهی تقریبا به صورت رایگان انجام شود.
رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی استان خراسان رضوی در خصوص میزان تخصص معلمان شاغل در مدارس استثنائی گفت: فردی که فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان است، ۴ سال آموزش دیده و در تمامی گروههای معلولیت نیز آموزشهای لازم را داشته، بنابراین معلمی چندمهارتی است و نباید مشکلی در آموزش داشته باشد.
وی بیان کرد: همچنین برای معلمان دوره مهارتآموزی یک ساله نیز میگذارند و با تمامی گروهها آشنا میشوند. شاید تجربه کافی نداشته باشند اما اینگونه نیست که بگوییم نسبت به آموزش دانشآموزان ناآشنا هستند. معلم وقتی در مدارس قرار میگیرد، در کنار معلمان باتجربه، تجربه کسب میکند.
انتهای پیام