سرهنگ سید ابوالفضل موسویپور در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به فرارسیدن نیمه دوم سال و تشدید برخورد ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی با وسایل نقلیه دودزا، ناایمن و فاقد معاینه فنی گفت: در بحث معاینه فنی و خودروهای دودزا، همه ساله پلیس در این فصل با اجرای طرح تشدید برخورد؛ خودروهای دودزا را متوقف و در محل فک پلاک میکرد و با ارائه رسیدی به راننده، یک پلاک پنج رقمی نیز بر روی خودرو نصب میشد تا راننده به تعمیرگاه برود و خودروی خود را رفع نقص کند. بعد از رفع نقص نیز راننده ملزم بود که نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کرده و با مراجعه به یکی از واحدهای اجرائیات پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به دریافت پلاک خود اقدام کند.
وی ادامه داد:در موضوع نصب پلاک اعزام به تعمیرگاه بر روی خودروهای آلاینده و دودزا، یکسری مشکلات وجود داشت. حتما میدانید که این خودروهای دودزا عمدتا فرسوده و سن بالا هستند و برای مالکان آنها گاهی صرفهای نداشت که دنبال پلاک بروند و با همان پلاک پنج رقمی «اعزام به تعمیرگاه» مرتکب تخلفات مختلفی میشدند از چراغ قرمز عبور کرده و با سرعت غیرمجاز رانندگی میکردند و ... . در این شرایط ماموران ما باید اینها را شناسایی و جمعآوری میکردند. با توجه به جمیع این مشکلات ما برای اصلاح این وضعیت طرحی جدید را اجرا کردیم.
پایان استفاده از پلاک «اعزام به تعمیرگاه» در تهران
وی با بیان اینکه پلاکهای «اعزام به تعمیرگاه» دیگر در تهران مورد استفاده قرار نمیگیرد، گفت: ما آمدیم و طرحی جدید را از حدود دو هفته پیش اجرا کردیم. در واقع از از ظرفیتی که برای پلیس راهور ایجاد شده بود استفاده کردیم و اطلاعات سامانه سیمفا را بر روی دستافزارهای ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی فعال کردیم. در واقع دسترسی به این سامانه برای ماموران پلیس راهور فراهم شد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه این طرح برای اولین بار در کشور، در تهران اجرا میشود، گفت: همانطور گفتم به افسران ما دسترسی به سامانه سیمفا ایجاد شد و از طریق دست افزارهای سپهر پلیس راهور، وارد این سامانه میشوند. حالا در طرح جدید، اگر مامور پلیس راهور خودرویی را مشاهده کند که فاقد شرایط معاینه فنی است و دارای معاینه فنی است، به جای آنکه پلاک اعزام به تعمیرگاه را برروی خودرو نصب کنند، با استفاده از این سامانه معاینه فنی خودروی مذکور را باطل میکنند.
موسویپور ادامه داد: با ابطال معاینه فنی، راننده خودرو باید برود و خودروی خود را رفع نقص کند و در غیر اینصورت باید ماشین را در خانه بگذارد و ترددی با آن نداشته باشد، چرا که در غیر اینصورت هر روز به دلیل نداشتن معاینه فنی جریمه میشود و رقم آن رقم بالایی خواهد بود. این اتفاق خوبی است که در پلیس راهور پایتخت آغاز شده و موافقت پلیس راهور فراجا را نیز همراه دارد. امیدواریم که این طرح به زودی در دیگر شهرهای کشور نیز اجرایی شود.
وی درباره اینکه چه مواردی ممکن است سبب ابطال معاینه فنی از سوی ماموران پلیس راهور شود، به ایسنا گفت: آلاینده و دودزا بودن خودرو، شکستگی در شیشه جلوی خودرو، آجدار نبودن لاستیک و... از جمله مواردی است که میتواند منجر به ابطال معاینه فنی خودرو در محل شود.
ابطال معاینه فنی ۳۳۵ خودرو در تهران طی ۲ هفته
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین درباره اینکه تاکنون چند تعداد خودرو با ابطال معاینه فنی مواجه شدهاند گفت: طی دو هفته که ازاجرای این طرح گذشته است، معاینه فنی ۳۳۵ دستگاه خودرو باطل شده است.
وی درباره معدود خودروهایی که ممکن است همچنان با پلاک اعزام به تعمیرگاه در معابر تردد کنند نیز گفت: با اجرای این طرح این پلاکها فاقد اعتبار بوده و در معابر تهران به عنوان پلاک غیرمجاز شناخته میشود و طبیعی است که ماموران پلیس راهور در صورت رویت چنین پلاکهاییها نسبت به توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ اقدام خواهند کرد. رانندگان این خودروها باید هرچه سریعتر نسبت به رفع نواقص خودرو و دریافت معاینه فنی اقدام کرده و پلاک اصلی خودروی خود را دریافت کنند.
موتورسیکلتها هم باید معاینه فنی بگیرند
موسویپور درباره معاینه فنی موتورسیکلتها نیز گفت: معاینه فنی موتورسیکلتها چندسالی دارای یکسری مشکلات در حوزه اجرا بود که خوشبختانه با اقدامات شهرداری تهران و وزارت کشور این مشکل در تهران حل شده است. موتورسیکلتها نیز باید معاینه فنی بگیرند و برخورد پلیس با موتورسیکلتها متفاوت از خودروهای سواری نیز و همانطور که در قانون آمده از ادامه تردد وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی جلوگیری خواهد شد.
به گفته رئیس پلیس راهور تهران بزرگ امکان جریمه موتورسیکلتهای فاقد معاینه فنی از سوی دوربینهای سطح شهر نیز وجود دارد. در همین راستا لازم است که مالکان موتورسیکلتهای فاقد معاینه فنی نیز برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند.
انتهای پیام