رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی:

هزینه امکانات و تجهیزات هنرستانی در مدارس غیر دولتی خیلی بالاست

به گفته رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، درحال حاضر حدود یکهزار هنرستان غیرولتی در کشور وجود دارد که اغلب آنها رشته‌های سبک مثل کامپیوتر و گرافیک دارند.

احمد محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای یکی از موضوعاتی است که در قوانین جاری کشور و فرمایشات رهبر انقلاب مورد تاکید است، اظهار کرد: اشتغال‌زایی ما در کشور از این مسیر اتفاق می‌افتد و از این رو آموزش‌های فنی و حرفه‌ای همواره مورد تاکید آموزش و پرورش بوده است.

وی با اشاره به نیاز کشور در حوزه مهارت‌های فنی، تصریح کرد: نباید همه دانش آموزان را به سمتی ببریم که به کنکور و تست زنی بیانجامد، چراکه اگر بخش اعظمی از دانش آموزان ما در مسیر فنی و حرفه‌ای که منجر به اشتغال می‌شود قرار گیرند، بسیاری از مشکلات کشور با توجه به هرم شغلی ایجاد شده، رفع می‌شود.

فارغ التحصیلان هنرستانی باید «آچار» به دست باشند 



معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در هرم شغلی خود مشکل داریم چراکه در حال حاضر به تکنیسین و کرگر فنی نیاز داریم اما عملا به سمتی می‌رویم که فرد به جای تبدیل شدن به یک تکنسین فنی فقط دکترای مهندسی آن رشته را دارد؛ از این رو در قوانین مختلف به ویژه در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه و اکنون دربرنامه هفتم توجه به آموزش‌های فنی در مدارس مورد تاکید است. همچنین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هم باید به صورت کمی و هم کیفی رونق و توسعه بیشتری بگیرد.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی با اشاره به لزوم توسعه کیفی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای یادآور شد: این آموزش‌ها باید به صورت کیفی رونق گیرد تا منجر به اشتغال شود یعنی فردی که از هنرستان فارغ التحصیل می شود باید آچار به دست باشد؛ این جزو برنامه‌های آموزش و پرورش است و ما در مدارس غیر دولتی نیز به‌دنبال تحقق این امر هستیم.

هزینه امکانات و تجهیزات هنرستانی در مدارس غیر دولتی خیلی بالاست



محمودزاده در عین حال گفت: از آنجا که هزینه امکانات و تجهیزات هنرستانی در مدارس غیر دولتی خیلی بالا است، علیرغم اینکه ما نزدیک به هزار هنرستان غیر دولتی داریم اما نوعا رشته‌های موجود در این هنرستان‌ها رشته‌های سبک مثل کامپیوتر و گرافیک است. دنبال این هستیم که اگر مدرسه غیردولتی امکانات خوب مثل سالن ورزشی خوب دارند، یک رشته مرتبط با امکاناتش برای مثال رشته تربیت بدنی را در آن هنرستان‌ها ایجاد کنیم.

وی افزود: دنبال این هستیم توسعه این موضوع را از طریق دستگاه‌های وابسته به مدارس غیر دولتی به ویژه در مناطق آزاد تجاری پیگیری کنیم. در واقع با رشته‌های سبک در بخش حقیقی ورود پیدا می‌کنیم و توسعه رشته‌های سنگین‌تر و مادر را از طریق دستگاه‌ها و موسسات وابسته به خود محقق می‌کنیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402072214889
  • خبرنگار : 71650