مرادعلی واعظی در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با ویژگیهای خاص حافظ، اظهار کرد: حافظ شاعر زمانه خود بوده، اما اشعارش مختص آن زمانه نبوده و اکنون نیز کاربرد دارد.
وی با بیان اینکه شاعران برجستهای در زمان حافظ چون خاقانی، مولوی، عطار و رودکی بودهاند که حافظ از تجارب این افراد استفاده کرده اما مانند هیچ کدام آنان نشده و رنگ آنان را نگرفته است، افزود: حافظ سبک جدیدی را در شعر انتخاب کرد که سبک مولوی و سعدی نبود.
این استاد ادبیات بیان کرد: حافظ بیان مهمی را در شعر خود وارد کرد که میتوان از آن برداشتهای متعدد کرد. این سبک بیان قرآن مجید است. بیانی که حافظ آن را خوب میدانسته و شیوه متعالی بیانی قرآنی را در شعر خود متجلی ساخته است.
واعظی با بیان اینکه هرکسی میتواند اشعار حافظ را متوجه شود و این ویژگی خاص شعر اوست، تصریح کرد: بعد از حافظ مبنا و پایه و استوانه سبک هندی شعر نیز شکل گرفت و این شعر تصویرسازیهای حافظ را دنبال کرده است.
حافظ؛ سکویی بلندتر از شعرای زمان خود
وی با بیان ابنکه زبان حافظ زبان روزگار خود است و از زبان قبل از خود استفاده نمیکند، اظهار کرد: سبک حافظ، ویژه و متاثر از تجارب شاعران قبلی و به دور از تقلید از آنان است، در واقع سکوی بلندتری از شاعران بزرگ زمان خودرا داشته است.
این استاد ادبیات با بیان اینکه باقی شاعران حتی نتواتستند به شعر حافظ نزدیک شوند، افزود: نوآوریهای خاص در شعر حافظ موج میزند.
واعظی با اشاره به آشنایی حافظ و قرابت اشعارش با موسیقی، اظهار کرد: حافظ موسیقی را خوب میدانسته و در شعرش از آن استفاده کرده چنانکه اوزان مناسب در اشعارش باعث شده وقتی با موسیقی همراه شود معجزهای دیگر آفریند و این گونه احساس میکنیم مفهومی جدید را میشنویم.
وی بیان کرد: نکته دیگر حائز اهمیت این که اندیشه حافظ به جسم و روح هر دو توجه دارد و معتقد است اگر انسان جسم خوبی نداشته باشد نمیتواند پاکیزگی روح را در خود جای دهد.
این استاد ادبیات با بیان اینکه حافظ هم به اندرون یعنی روح انسان توجه داشته و هم به سالم زندگی کردن و حتی بهترین غذا را میل کردن نگریسته است، افزود: حافظ مفهوم دنیا و آخرت را با هم پیش میبرد و این پرداختن همزمان به زندگی مادی و معنوی میتواند امروز نیز سرلوحه زندگی ما قرار گیرد.
لزوم توجه آکادمیک به اشعار حافظ
واعظی ادامه داد: با وجود داشتن این شاعر گرانقدر در تاریخ ادبیات خود، به اندازه کافی به اشعارش در محیط مدرسه و دانشگاه نپرداختهایم، اما در زمانهای قدیم در مدرسه حتی غزلهای حافظ را حفظ میکردیم.
وی با تاکید بر برگزاری مسابقات ادبی در محیط دانشگاه و مدرسه، افزود: اهمیت به شعر حافظ در محیط علمی باید تداوم و استمرار داشته باشد.
این استاد ادبیات با بیان اینکه لازم است براساس علاقمندی دانشآموزان، بایگانیهایی از گستره ادبیات را در حافظهها ایجاد کرد که در تمام طول زندگی کمک یارشان باشد، تصریح کرد: باید ادبیات خود را بلد باشیم، اما اکنون تعلیم و تربیت ما متأثر از تعلیم و تربیت غرب است.
کار تدریس ادبیات را باید به کاردان سپرد
واعظی با بیان اینکه این جفایی به ادبیات است که نمیتوان آن گونه که بایسته است از گنجینه عظیم آن بهره برد، ادامه داد: متاسفانه امروزه تمام توجه به غرب است و فردی که تمام زندگیاش رنگ غربی دارد نمیتواند به وجوه شعری توجه کند.
وی با بیان اینکه تدریس دروس شعری مانند اشعار حافظ را باید به کاردان آن سپرد، ادامه داد: باید در انتخاب اساتید ادبیات دقت کرد که حافظ را شناخته و زمانه حافظ را به خوبی مطالعه کرده باشند.
این استاد ادبیات با بیان اینکه اساتید ادبیات باید در دانشگاهها تخصص ویژه را برای حافظ شناسی به خصوص در دورههای ارشد داشته باشند، افزود: در مدارس نیز معلمان ادبیات به صورت تخصصی تنها در این حوزه کار نمیکنند و این ضعف آموزش ماست.
واعظی بیان کرد: لازم است برای ادبیات برنامه تخصصی بریزیم و اکنون آنچه کشور ما نیاز دارد سر و سامان گرفتن فرهنگی با استفاده از دیدن جایگاه همین مفاخر ایرانی است تا مشکلات دیگر حل شود.
انتهای پیام