افزایش ۱۰۰ درصدی درآمد موقوفه‌های آمل

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آمل، انتخاب هیات امنا برای موقوفه‎ها و بقاع متبرکه این شهرستان در یکسال گذشته را باعث ساماندهی، پیگیری موقوفه‌ها و در نهایت افزایش ۱۰۰ درصدی درآمدهای این حوزه در شهرستان اعلام کرد.

حجت الاسلام "محمدهادی بهرامی" ۱۹ مهر در همایش یاوران وقف و تجلیل از دست اندرکاران حوزه وقف و بقاع متبرکه شهرستان آمل  گفت: درسال گذشته و همچنین امسال، هیات امنایی برای موقوفات شهرستان انتخاب شدند که اعضای آن به صورت جدی‌تر پیگیر موقوفه‌ها و مطالبات از مستاجرهای وقفی بودند و همین امر رشد ۱۰۰ درصد درآمدها را برای موقوفه‌ها به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۱۷۰ میلیارد ریال درآمد موقوفه‌ها و بقاع متبرکه شهرستان آمل بوده است، افزود: در ۶ ماه نخست سال۱۴۰۲ با ادامه همین سیاست‌ها حدود ۲۵۰ میلیارد ریال درآمد برای موقوفه‌ها و بقاع متبرکه شهرستان آمل کسب شد که پیش بینی می‌شود این میزان درآمد تا پایان سال جاری به حدود ۳۵۰ میلیارد ریال افزایش یابد.

وی اضافه کرد: از هیات امنا موقوفات برای به‌روزتر کردن موقوفه‌ها، ارتباط نزدیک‌تر با مستاجرها و نیز ارتباط با دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها برای حفظ و احیاء موقوفه‌ها خواستاریم درسال جاری تلاش بیشتری شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه آمل با بیان اینکه پرسش بسیاری از مردم در حوزه موقوفه‌ها این هست که درآمدهای به دست آمده این بخش چه می ‌شود، گفت: همه درآمدهای یک موقوفه صرف اجرای دقیق نیت واقف آن موقوفه می‌شود و اداره اوقاف و امورخیریه هیچ حساب مالی ندارد که این کسب درآمدها به این اداره واریز شود.

حجت الاسلام بهرامی ادامه داد: موقوفه‌ها و امامزاده‌ها هیات امنای مستقل دارند و هزینه‌هایی که انجام می‌دهند، به خود آنها مرتبط است و نقش اداره اوقاف به عنوان نظارت نهاد بالادستی است.

وی با بیان اینکه شهرستان آمل از شهرهای مهم مذهبی، علمی و فرهنگی و سابقه تاریخی درخشان است، گفت: واقفان خیراندیش نیز در زمان حیات خود، وقف‌های خاص برای مراسم‌های خاص در این شهرستان داشتند که عمده نیت برخی از موقوفه‌ها برای مساجد، تکایا و هزینه‌های مربوط به اطعام دهی و برپایی مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع) و یاران با وفایش در ماه‌های محرم و صفر است.

 ضرورت هدایت وقف‌های جدید متناسب با نیازهای روز جامعه

رییس اداره اوقاف و امور خیریه آمل در بخش دیگری از واقفان و افراد خیر که قصد وقف اموال خود را دارند، توصیه کرد، با توجه به نیاز روز جامعه ضرورت دارد، وقف‌های جدید به سمت تامین جهیزیه برای ازدواج جوانان، اشتغال، بهداشت و درمان، تحصیل و فناورهای جدید و دانش بنیان‌ها هدایت شود که زمینه ساز تعالی و رشد جامعه خواهد شد.

حجت الاسلام بهرامی با تاکید بر اینکه از هیات امنا، خادمین بقاع متبرکه و موقوفه‌ها انتظار داریم خیرین در حوزه‌های وقف بیشتر شوند، یادآور شد: همان طوری که خیرین برای ساخت مدرسه، مراکز بهداشتی و درمانی اقدام و مشارکت می‌کنند، ما هم در حوزه وقف فعالیت‌های زیادی در دست اقدام داریم که برای انجام آنها نیازمند حمایت و مشارکت خیرین هستیم.

به گزارش ایسنا، در شهرستان آمل بیش از ۹۸ بقعه متبرکه امامزادگان معصوم (ع) و بیش از ۴۲ هزار رقبه وقفی وجود دارد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402071913333
  • خبرنگار : 50616