یک پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی:

محوطه تاریخی بازه‌هور به عنوان قطب پژوهشی تاریخ پیش از اسلام خراسان تبلیغ شود

گروهی باستان‌شناس کاوش‌هایی باستان‌شناسی را از سال ۱۳۹۳ در ۷۰ کیلومتری جنوب مشهد و در نزدیکی روستای رباط سفید در محوطه تاریخی بازه‌هور دنبال می‌کنند. این منطقه از گذشته به واسطه چهار طاقی سنگی شناخته شده است که طی اقدامات و کاوش‌های انجام شده جدید روشن شده است که این چهار طاقی بنایی منفرد نیست.

این اطلاعات را میثم لباف‌خانیکی، پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی از کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه تاریخی بازه هور در اختیار ایسنا قرار داده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ما کاوش باستان‌شناسی را از سال ۱۳۹۳ در ۷۰ کیلومتری جنوب مشهد و در نزدیکی روستای رباط سفید در محوطه تاریخی بازه‌هور دنبال می‌کنیم. در گذشته این محوطه به واسطه چهار طاقی سنگی شناخته می‌شد و اقدامی که ما انجام دادیم روشن کرد که این چهار طاقی بنایی منفرد نیست و در یک محوطه وسیع قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن یک چهار طاقی دیگری نیز در این منطقه قرار داشته که مطالعات ما در سال‌های اخیر متمرکز بر چهار طاقی دوم بود و مشخص شد که یک نیایشگاه از دوره ساسانیان در آن منطقه قرار گرفته و در حال حاضر مطالعات ادامه دارد و تا به امروز می‌دانیم که این محوطه و چهار طاقی‌ها از اواخر دوره اشکانی تا اوایل دوره اسلامی فعال و به عنوان یک مرکز مذهبی شناخته می‌شده است.

این پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی تصریح کرد: یافته‌های ما مشتمل بر تزئینات معماری به صورت گچکاری، نقاشی‌های دیواری و آثار نشانگر حضور فرهنگ و تمدن دوره ساسانی در خراسان است.

وی ادامه داد: البته باید تاکید کنیم که کاوش‌های چند ساله ما در این محوطه نشان می‌دهد که هیچ‌گونه اثر منقول قیمتی که بتوان آن را در بازار به فروش رساند، وجود ندارد و تمام یافته‌ها مطالعاتی هستند.

لباف‌خانیکی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های متمادی عده‌ای از افراد کندوکاوها و فعالیت‌های غیرمجاز انجام دادند و همچنان هم ادامه دارد که صرفا به تخریب آثار و بقایای معماری منجر شده بدون اینکه بخواهند به یک شی قیمتی دست پیدا کنند.

وی با اشاره به قابلیت‌های گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه رباط سفید و بازه‌هور اظهار کرد: تاکید من بر این است که ما با حفظ این آثار خواهیم توانست این منطقه را به مرور به یک مرکز گردشگری و البته به یک قطب مطالعاتی و پژوهشی در ارتباط با خراسان پیش از اسلام تبلیغ کنیم و تمام این مسائل منوط به این است که از محوطه باستانی و آثار آن محافظت‌هایی صورت گیرد تا کاوش‌های غیرمجاز در این محوطه متوقف شود.  

انتهای پیام  

  • سه‌شنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402071812213
  • خبرنگار : 50081