رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی مطرح کرد

رنج علوم انسانی کشور از مظلومیت و غربت/کسی حاضر به هزینه‌کرد برای تحول علوم انسانی نیست

رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی با تاکید بر اینکه علوم انسانی در کشور از یک غربت و مظلومیت عمیق رنج‌ می‌کشد، گفت: در میدان عمل، نه درک عمیقی از تحول و کیفیت بخشی حوزه علوم انسانی مشاهده می‌شود و نه درک عمیقی از تحول و کیفیت بخشی.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا غلامی، در نشست خبری امروز که در محل پژوهشگاه مطالعات فرهنگی برگزار شد، جشنواره فارابی را یکی از فاخرترین و برجسته‌ترین جشنواره‌های علمی علوم انسانی و اسلامی در ایران و جهان اسلام توصیف کرد.

 رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، افزود: این جشنواره با مناسب‌ترین استانداردهای داوری و مشارکت استادان درجه اول دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، هر ساله در ایران برگزار می‌شود.

غلامی خاطر نشان کرد: این جشنواره، نه فقط یک فضای نسبتاً رقابتی و سازنده در محیط علوم انسانی و اسلامی ایجاد کرده، بلکه توانسته ضمن معرفی استعدادهای برتر و نخبگان علوم انسانی و زمینه‌سازی برای حمایت از آنها، فرصت مساعدی را برای توصیف و ارزیابی فراز و فرودهای علوم انسانی و اسلامی فراهم کند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، زمان برگزاری پانزدهمین جشنواره فارابی را در سال ۱۴۰۳ ذکر کرد و یادآور شد: جشنواره فارابی تابلویی است از وضعیت علوم انسانی و اسلامی. یعنی ما به کمک جشنواره بین‌المللی فارابی می‌توانیم هم موفقیت‌های خودمان را لمس کنیم و هم به ضعف‌ها و ناکامی‌های خودمان واقف شویم.

غلامی، لازمه کسب موفقیت بزرگ در جشنواره بین‌المللی فارابی را پایان دادن به غربت و مظلومیت علوم انسانی و اسلامی دانست و افزود: من ابایی از بیان این مطلب ندارم که علوم انسانی در کشور از یک غربت و مظلومیت عمیق رنج‌ می‌کشد.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که بخش مهمی از ضعف‌ها و کاستی‌های مدیریتی در کشور به کم توجهی به علوم انسانی و نقش کلیدی و منحصربه فرد آن در مسیر محاسبه‌ پذیر کردن حکمرانی بر می‌گردد.

رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی، اضافه کرد: حکمرانی در دنیای امروز به شدت سخت، حساس و پیچیده شده و اگر از ظرفیت‌های علوم انسانی و فناوری‌های نرم مانند فناوری هوش مصنوعی و غیره برای آن استفاده نشود، توان مواجهه فعال و مبتکرانه با پدیده‌های حیاتی حکمرانی سلب خواهد شد.

وی گفت: با آنکه نظام آموزش عالی طی دهه‌های اخیر بر روی کمیت علوم انسانی سرمایه‌گذاری کرده و عدد فارغ التحصیلان را حتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، به عددی بیش از حدّ انتظار رسانده است، اما نمی‌توان انکار کرد که میزان سرمایه‌گذاری نظام آموزش عالی در زمینه کیفیت‌بخشی به علوم انسانی بسیار ناچیز بوده است. وقتی از کیفیت بخشی صحبت می‌کنیم، منظورمان متمرکز کردن ظرفیت‌های موجود روی نیازها و مسائل حائز اولویت است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، ادامه داد: این نیازها شامل اختصاص لااقل یک دهم بودجه پژوهشی کشور به طرح‌های پژوهشی علوم انسانی و افزایش پلکانی سهم‌ علوم انسانی از بودجه تحقیقاتی کشور است، به‌روزسازی کتابخانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی، ایجاد و گسترش حلقه‌های نقد علمی، ارتباط، گفت‌وگو و تعامل با متفکران برجسته دنیا، بها دادن به ابداع و نوآوری و پایان دادن به ظاهرسازی و تشریفات کاذب و شکل‌گیری چرخه نوآوری و توسعه فرصت‌های مطالعاتی است. همچنین مقابله با انحصارگرایی‌ها، مقابله با تابوزدگی‌ها و برداشتن سایه سیاست‌زدگی از روی سر علوم انسانی است.

غلامی اظهار کرد: واقعیت این است که ما در سال‌های گذشته شعار تحول یا کیفیت‌بخشی به علوم‌ انسانی را فراوان می‌شنویم تا حدی که گاهی این شعاردهی‌ها حاشیه‌های سیاسی‌ای نیز برای کشور ساخته است، اما در میدان عمل، نه درک عمیقی از تحول و کیفیت بخشی مشاهده می‌شود و نه کسی حاضر است برای تحول در علوم انسانی هزینه کند.

وی تاکید کرد: این‌ها نگرانی‌هایی است که توقع می‌رود نظام آموزش عالی و البته کل دولت به آنها توجه کند. من امیدوارم جشنواره پانزدهم فارابی با کمک همکارانمان در وزارت علوم‌ بهتر از سال‌های قبل برگزار شود و ورودی‌های جشنواره و نتایج آن هم از دوره‌های پیش بهتر باشد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402071711377
  • خبرنگار : 30057