به گزارش ایسنا، نشست بررسی نحوه مشارکت و همافزایی در سند توسعه وقف قرآنی، صبح امروز( ۱۶ مهرماه) با حضور جمعی از مدیران امور قرآنی کشورمان در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
حمید مجیدیمهر- رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه- با بیان برخی آیات و احادیثی که به امور خیر اشاره دارد، گفت: توسعه سند قرآنی و نقش دستگاهها در تحقق این سند به حدی گسترده است که باید نشستهای بسیاری در این زمینه برگزار شود.
وی با اشاره به سند توسعه وقف قرآنی و نقش دستگاهها در تحقق این سند، اظهار کرد: این موضوع اخیراً در دستور جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج قرار گرفته و ما در جلسه آینده این کمیسیون در اولین دستور به بحث وقف قرآنی خواهیم پرداخت.
مجیدی مهر به اتفاقات اخیر و موجی از شور و شعف که جوانان فلسطینی بین مسلمانان ایجاد کردند، اشاره کرد و افزود: در کربلا که حضور داشتم به محض اینکه این خبر منتشر شد، شوق وصف ناپذیر در بین زائران سیدالشهدا(ع) ایجاد شد و ما هنوز در همان فضای غرورآمیز هستیم.
وی همچنین از وجود ۴۸۰ ابنیه که با نیت قرآن ساخته شده خبر داد و اظهار کرد: این ابنیهها به چرخه آموزش میپیوندند. از دیگر اقدامات سازمان اوقاف م توانیم به مشارکت در اجرای برنامه محفل اشاره کنیم که با همکاری سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادها در ماه رمضان پخش شد.
در ادامه این نشست، حجتالاسلام عادل- معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه- به جابجایی هفته وقف از روز ۲۷ ماه صفر به روز ۱۶ ربیعالاول اشاره کرد و گفت: با توجه به این جابجایی امسال شاهد برنامههای بیشتری بودیم، یکی از این برنامهها برگزاری نشستهای تخصصی وقف بود. باید اولویتهای وقف مشخص و برای توسعه و تبلیغ و ترویج موضوعات مختلف برنامهریزی کنیم.
وی در رابطه با وضعیت موقوفات قرآنی اظهار کرد: در حوزه وقف باید مخاطبشناسی لازم صورت گیرد، ما در برخی کارهای پژوهشی میبینیم هر جا حوزههای علمیه قوی عمل کردهاند در آن شهر موقوفات زیادی شکل گرفته است و این نشان میدهد مردم با تبلیغ خیلی زود به این مسئله واکنش نشان میدهند و اقدام میکنند. این یک چیز عینی است. در حال حاضر در شهرهایی که وقفهای جدید بیشتر است آنجا بافت مذهبی نیز بیشتر بوده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به برخی سرفصلهای وقف قرآنی اشاره کرد و افزود: سرفصلهایی که در نیات موقوفات مربوط به قرآن داریم شامل عناوینی همچون خرید و توزیع قرآن، حفظ قرآن، قاری قرآن، حافظان و مفسران قرآن، تعلیم قرآن، جلسات قرآنی، فرهنگ قرآنی، تعلیم اطفال، ختم قرآن، قرائت صحیح قرآن و ... داریم که هر کدام ممکن است، چندین وقف داشته باشد.آماری که در زمینه موقوفات قرآنی وجود دارد، اعم از تصرفی و غیرتصرفی ۲۶۱۲ موقوفه است. از نظر درآمد نیتی نیز نیات با موضوع تبلیغ و ترویج قرآن بیشترین درآمد را دارد. همچنین جمع درآمد در سال گذشته ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده که حدود دو درصد موقوفات قرآنی کشور بوده است، این یعنی باید در این باب بیشتر از گذشته فعالیت کنیم.
حجتالاسلام عادل با تأکید بر اینکه در موقوفات جدید قرآنی شاهد رشد هستیم، بیان کرد: پس از برنامهریزیهای صورت گرفته وقف قرآنی با رشد نیمدرصدی همراه بوده و از دو درصد به دو و نیم درصد رسیده است. از حیث پراکندگی وقف نیز باید اشاره کرده که استانهای کرمانشاه، گیلان و قم موقوفات قرآنی قابل توجهی دارند.
اصغر باقرزاده- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش- با تاکید بر اینکه در اهمیت وقف باید گفتمان سازی را به وجود آوریم، گفت: ما در آموزش و پرورش این آمادگی را داریم که گفتمان وقف را در دانشآموزان، اولیای آنها و فرهنگیان توسعه دهیم. این اقدام میتواند در قالب موشن گرافی، کتب درسی، سرود، برنامه های غیردرسی و ... انجام شود.
وی اظهار کرد: اگر تولید محتوا در حوزه وقف صورت پذیرد، برای انتشار آن در آموزش و پرورش آمادگی داریم و نکته دوم تشویق به وقف است .
باقرزاده مواردی مانند ایمان، خردورزی، نشاط و امید را محور فعالیتها در آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: تعدادی از نمازخانه ها در مدارس وقف است و از بین ۱۱۴ دارالقرآن آموزش و پرورش، ۷۰۰ دارالقرآن موقوفه است. همچنین امکان برگزاری پویشهای قرآنی وجود دارد.
وی بیان کرد: برگزاری سفرهای تربیتی و اردوهای یک روزه را در دستور کار خود داریم و در حوزه محور چهارم که خردورزی است، جلسات پرسش و پاسخ را هدف گرفتیم و از کارشناسان در زمینه تبیین وقف استفاده میکنیم و در هویت بخشی به دانشآموزان سعی می کنیم عضو تشکلها شوند و آنچه به طور مشخص طراحی شده وقف مشارکتی قرآنی است که باید از طریق تبلیغات توسعه یابد.
حجتالاسلام سیدمحمد نقیب- رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم- با بیان اینکه این دانشگاه وقف محور است، گفت: این دانشگاه، تنها دانشگاه وقفی کشور است که ۶ هزار دانشجو و ۷۰۰ حافظ قرآن دارد. دو سال است که دانشجویان این دانشگاه در المپیاد الهیات کشور مدال طلا و برنز کسب کردهاند و برای بکارگیری دانشجویان در آموزش و پرورش و مدارس غیر انتفاعی قراردادهایی با این نهادها بسته شده است.
وی از راهاندازی چهار مدرسه وابسته به دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم خبر داد و اظهار کرد: گسترش مدارس با رویکرد قرآنی در دستور کار است. نیازمند مجلات علمی و مقالات بیشتر در حوزه وقف هستیم. در حوزه پژوهش نیز وقف جای کار بیشتری دارد. جای وقف در همایش علوم انسانی و اسلامی خالی است.
حجتالاسلام نقیب با اشاره به برگزاری جایزه کتاب سال قرآنی که امسال چهارمین دوره آن برگزار میشود، عنوان کرد: از ۱۲ کشور تقاضای تأسیس دانشگاه قرآنی داریم و ۱۲ استان تقاضای راه اندازی دانشکده قرآنی داشتهاند. بیش از ۷۵ درصد دانشجویان قرآنی بعد ار تحصیل شاغل میشوند و بالای ۴۰ درصد جدب آموزش و پرورش میشوند.
علیرضا معاف- معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- با بیان اینکه در دوره جدید ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد شکوفایی وقف و گسترش فرهنگ وقف در جامعه بودهایم، گفت: ارتقای ملموس مسابقات قرآن و جدی گرفتن امر رسانه در این سازمان مشهود است. سند توسعه وقف قرآن بحث فرامتنی است و به این اسناد باید عمل شود. ما متأسفانه با تورم اسناد بالادستی مواجهیم که برای نوشتن و عمل نشدن نوشته میشود. سندنویسی نباید انتزاعی و تشریفاتی باشد ما نیازمند سند اجرایی هستیم که به حوزه میدان عمل وارد شود.
وی اظهار کرد: سند توسعه وقف، متن خوبی دارد که برای اجرایی شدن باید به آن عمل شود. وقف قرآنی در چارچوب نظری شش ضلع دارد که ضلع اول شرعیات است. وقف به معنی حفظ موقوفه و بهرهمندی از منافع است و مسائل واقفان، موقوف علیه و ارکان وقف از اضلاع وقف است که در وقف قرآنی هم مورد توجه است. ضلع دوم مردم هستند که باید جدی به آنها نگاه کنیم. شما ناظر به بعثت، عاشورا و انقلاب، گروهای جهادی را دعوت به حضور در میدان کنید تا کار مردمی جامع صورت پذیرد.
معاف با تاکید بر اینکه با مدلهای سازمانی و دولتی کار فرهنگی راه نمیافتد، عنوان کرد: باید بیاندیشیم که چگونه ممکن است پول بابرکت مردم در مسیر وقف قرآنی قرار گیرد. در این زمینه باید به ضلع سوم که همان گفتمان سازی است توجه کنیم. باید ببینیم تلقی از واقف چیست؟ در بحث گفتمانسازی هنوز تلقی از واقف در ذهن مردم به درستی وجود ندارد و نمیدانند خودشان با هر اندازه سرمایه که دارند میتوانند واقف باشند. تلقی از انفاق و وقف نیاز به اصلاح دارد.
وی افزود: ضلع بعد قرآن است. عمل به آموزههای قرآن باید مورد توجه قرار گیرد. برای دانشگاه قرآنی یا مباحث مدرن در حوزه قرآن مثلا اپلیکیشن قرآنی، وقف کمتر صورت میپذیرد. ضلع بعد نظام اقتصادی است که شفافیت به معنای درست باید در این زمینه صورت پذیرد. ضلع ششم ساختارهاست که سامانه جامع وقف و دانش بنیانها در این بخش میگنجد. این شش ضلعی قابل بسط است.
حجتالاسلام سید ناصرالدین نوری زاده- معاون امور مجلس و استانهای سازمان اوقاف و امور خیریه- گفت: اگر به این باور برسیم که راه برون رفت از آسیبها انس با قرآن است توجه خود را به قرآن معطوف میداریم. اگر جامعه را بخواهیم یه سمت صدق و ایمان رشد دهیم، مهمترین مسیر قرآن است.
وی اظهار کرد: معصومین این معرفت را به ما القا میکنند که اگر اراده کردید زندگی شما نیکبخت و مرگتان مثل شهدا باشد و روزی که همه گمراه میشوند، هدایت شوید از قرآن درس بگیرید. قرآن کلام پروردگار و باعث رشد ماست.
حجتالاسلام نوری زاده افزود: توسعه آموزش قرآن در حوزههای عمومی و تخصصی میطلبد همت مضاعف در حوزه وقف قرآنی داشته باشیم و بهتر است نیت واقفان را در چند عنوان از جمله حمایت از نخبگان قرآنی، حوزههای مفاهیم و حفظ و ... تجمیع کنیم تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.
انتهای پیام