قائم‌مقام امور بین الملل وزیر علوم:

تقویت ارتباطات علمی میان کشورهای منطقه منجر به افزایش قدرت ما در جهان می‌شود

قائم‌مقام امور بین الملل وزیر علوم گفت: ما زمانی در جهان قدرتمند خواهیم شد که از لحاظ علمی قدرتمند باشیم و زمانی به این قدرت خواهیم رسید که ارتباطات قوی‌تری داشته باشیم.

وحید حدادی اصل، امروز ۱۵ مهر ماه، در اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر و منتخب ایران و عراق که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: قرار بر این شده است که ارتباطی صمیمی بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران و عراق برقرار کنیم. هیاتی از ایران به عراق رفتند و با مهمان‌نوازی قائم‌مقام وزیر علوم این کشور مواجه شدند، البته مهمان‌نوازی عراقی‌ها در مراسم اربعین خود را نشان داده است و شهرت جهانی دارد.

وی با اشاره به حضور یک سوم دانشگاه‌های کشور در این مراسم و حضور دیگر دانشگاه‌ها در اجلاس‌ بعدی، در خصوص محورهای برپایی این اجلاس، بیان کرد: مشکل مشترک ایران و عراق که حل آن تنها از عهده دانشگاه‌ها بر می‌آید، مشکل آب و آلودگی هواست. درباره مشکل آب اگر همکاری صورت نگیرد، این معضل بزرگ قابل حل نیست، همچنین مشکل ریزگردها را داریم که دانشمندان ایرانی و عراقی در حال بررسی آن هستند و امیدواریم با همکاری این دو گروه بتوانیم سریع‌تر در این زمینه پیش رویم.

قائم‌مقام امور بین الملل وزیر علوم ادامه داد: ما توانمندی‌های دانشگاه‌های عراق را بررسی کردیم. اندیشمندانی بزرگ در این کشور وجود دارند که می‌توانیم از توان آن‌ها استفاده کنیم. متقابلا در ایران نیز اندیشمندانی داریم که می‌توانند به حل مشکلات عراق کمک کنند. علاوه بر مشکلات حوزه آب و ریزگردها، یکی دیگر از مسائل حیاتی در ایران، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. متاسفانه ما تمرکزمان بر روی نفت و گاز است، در حالیکه با توجه به وضعیت جغرافیای ایران و عراق می‌توانیم از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم. ما پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم و می‌توانیم نتایج پژوهش‌هایمان را در خدمت دانشمندان عراقی قرار دهیم.

حدادی اصل با بیان اینکه نباید همکاری‌های دانشگاهی ایران و عراق به تبادل دانشجو محدود شود، افزود: برگزاری دوره‌های مشترک و همچنین کمک به ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید دو کشور و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را مد نظر داریم. ایران پتانسیل‌های خوبی دارد و درهای دانشگاه‌های ایران به روی اساتید عراقی باز است، آن‌ها می توانند به ایران بیایند و در زمینه‌هایی همچون نانو، بیوتکنولوژی، سدسازی، ساخت نیروگاه و تعمیرات هواپیما مهارت کسب کنند. 

وی با بیان اینکه ما معتقدیم برای اینکه زبان مشترک داشته باشیم، باید زبان‌های فارسی و عربی بین دو کشور تقویت شود، عنوان کرد: برای کشورهایی مثل ما و عراق مناسب نیست که زبان صحبتمان با یکدیگر، زبان غربی باشد، خصوصا که ما معتقدیم زبان مذهب و دینمان، زبان عربی است، اما به هر حال زبان فارسی یک زبان قدیمی و ریشه‌دار است و افتخار می‌کنیم که در این زمینه بتوانیم همکاری کنیم و مراکز زبان فارسی و عربی دایر کنیم.

قائم‌مقام امور بین الملل وزیر علوم اضافه کرد: همچنین در حوزه‌های برگزاری آزمون‌های بین کشوری نیز باید فعالیت بیشتری داشته باشیم، به‌ طوری که مدارک‌مان برای یکدیگر قابل قبول باشد. دوره‌های پسادکترا، فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیات علمی و پروژه‌های پژوهشی مشترک از جمله ظرفیت‌هایی است که به خوبی از آن‌ها استفاده نکرده‌ایم. هنوز پتانسیل‌های بسیار خوبی در دو کشور وجود دارد و ما باید ارتباطاتمان به قدری صمیمی باشد که بتوانیم به راحتی از امکانات دانشگاهی یکدیگر استفاده کنیم.    

حدادی اصل ادامه داد: در حوزه زیست‌بوم فناوری منطقه‌ای، همکاری‌هایمان باید بسیار صمیمانه‌تر و گرمتر باشد. اوضاع منطقه باید دست خودمان قرار گیرد. ما زمانی در جهان قدرتمند خواهیم شد که از لحاظ علمی قدرتمند باشیم و زمانی به این قدرت خواهیم رسید که ارتباطات قوی‌تری داشته باشیم. آن قدر که تمام کشورهای اروپایی به یکدیگر متصل هستند، اتصال و ارتباط کشورهای مسلمان در منطقه قوی و در حدی نیست که بتوانیم با همکاری یکدیگر مشکلات منطقه‌ را حل کنیم.

وی با اشاره به اهمیت انتقال تجربه و راه‌اندازی مراکز رشد و کارآفرینی گفت: ایران در حوزه پارک‌های علم و فناوری بسیار خوب عمل کرده است و تجربیات بسیار خوبی را می‌تواند در اختیار عراقی‌ها قرار دهد، همچنین در حوزه حمایت از فارغ‌التحصیلان نیز ایران فعالیت‌های خوبی دارد، به گونه‌ای که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها می‌توانند در این پارک‌ها فعالیت و شرکت‌ تأسیس کنند. امیدواریم بتوانیم در این زمینه نیز به وزارت علوم عراق کمک کنیم.

قائم‌مقام امور بین الملل وزیر علوم با بیان اینکه ایران بالغ بر ۵۷۱ پژوهشگاه و مرکز تحقیقاتی دارد، ادامه داد: ایران می‌تواند در ایجاد پژوهشگاه‌های مشترک به عراق کمک کند. همچنین وجود ۵۱ پارک علم و فناوری نشان از قدرت ما در این زمینه و ظرفیت خوب کشور ما دارد. دانشگاه فنی حرفه‌ای ایران نیز دانشگاهی بسیار قوی است و از کشورهای خلیج فارس نیز برای ادامه تحصیل در این دانشگاه تقاضاهای بسیاری وجود دارد، چراکه بیشتر تمرکزشان بر این است که فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها و مدارس‌شان بتوانند کار اجرایی یاد بگیرند.  

حدادی اصل با اشاره به ظرفیت همکاری‌های مشترک در اجرای بسیاری از پروژه‌ها همچون مالچ‌پاشی که در بحث ریزگردها بسیار کمک‌کننده است، افزود: عضویت متقابل در مجلات یکدیگر و معرفی ظرفیت‌های پایگاه ایران‌داک از دیگر ظرفیت‌هاست.

نگاه راهبردی ایران به همکاری علمی با عراق

همچنین احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم اظهار کرد: بر اساس تجربه یک سال و نیم ریاست در دانشگاه فردوسی و حضور در دانشگاه‌های عراق و ملاقات‌هایی که با روسای آن‌ها در ایران داشتیم، چند نکته در خصوص تعاملات ما با عراق مشخص و بارز است؛ نخست تمایل جدی و قلبی دو طرف به ارتباطات علمی و همکاری بین دانشگاه‌ها و همچنین علاقمندی به توسعه این روابط است. به علاوه به لحاظ شرایط زمانی و سیاسی نیز فرصت مغتنمی است که در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان ارتباط‌مان را بیشتر کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه ما به همکاری‌های بین دانشگاه‌های ایران و عراق، نگاهی راهبردی، علمی و فرهنگی است و امیدواریم این همکاری‌ها درازمدت و پایدار باشد، گفت: اکنون ما بعد از ۴۰ سال از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها، تجربیات ارزشمندی در حوزه‌های آموزش عالی، تحقیقات، فناوری و کسب‌وکارهای دانش‌‎بنیان داریم. اگر ما در ابتدای این مسیر دوستانی داشتیم که تجربیات‌شان را به ما انتقال می‌دادند، خیلی زودتر از امروز به این جایگاه در علم می‌رسیدیم، لذا این فرصت مغتنمی است که ما تجربیات خودمان را منتقل و از ظرفیت‌های بزرگ علمی و فرصت‌های دانشگاه‌های عراق و جوانان مستعد این کشور استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه رسالت دانشگاه تربیت انسان است، ادامه داد: رسالت پیامبر(ص) تربیت انسان و آموزش مکارم اخلاقی بود و امروز این رسالت بر دوش دانشگاه‌ها قرار دارد، بنابراین تعاملات ما باید منجر به تحقق این رسالت گردد. کار باید با کیفیت انجام شود و کاری باکیفیت است که رضایت جامعه هدف و همچنین خداوند را در پی داشته باشد. بنابراین برای تحقق این هدف باید عزم‌مان جزم باشد.

ضابط با اشاره به تقسیم‌بندی دانشگاه‌ها از نسل اول تا چهارم، بیان کرد: امروز دانشگاه را با تأثیرگذاری اجتماعی می‌سنجند. به نظر می‌رسد در این تعریف رسالت دانشگاه کوچک شده است، زیرا رسالت دانشگاه به تعبیر مقام معظم رهبری تربیت انسان است و این امر منجر به ایجاد تمدن اسلامی می‌شود. بنابراین فقط تأثیرگذاری اجتماعی مهم نیست، بلکه تحقق تمدن اسلامی رسالت دانشگاه است. لذا همکاری‌های دانشگاه‌های دو کشور مسلمان باید با جهت‌گیری عالی برنامه‌ریزی شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402071509935
  • خبرنگار : 50548