وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد:

استفاده از قدرت فرهنگی برای تغییر در نظام جهانی 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران استفاده از قدرت فرهنگی برای تغییر در نظام جهانی است. به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدت شهدا و ایثارگران امروز در نقطه والای سیاسی قرار گرفته‌ایم.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - امروز شنبه (۱۵مهرماه) در نخستین اجلاس رایزن‌های  فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در حسنیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با بیان اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار گاه رسمی حوزه فرهنگی نظام در خارج از کشور است و ما نیاز داریم این معنا را زیاد تکرار کنیم، اظهار کرد: این سازمان در سال ۷۲ به دستور مقام معظم رهبری تاسیس شد و تا امروز هیچ جایگزینی برای این نهاد نبوده است. مقام معظم رهبری به دنبال این بودند که در خارج از کشور مجموعه ممتاز فرهنگی شکل بگیرد تا از این طریق فرهنگ در خارج از کشور مدیریت شود و با همفکری سایر نهادها به همفکری روشنی در عرصه فرهنگ برسیم. 

وی با اشاره به این موضوع که در این عرصه کمبودهایی بوده است که باید جبران کنیم و هنوز راه خیلی زیادی داریم عنوان کرد: از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم بنده همواره درصدد شناسایی آسیب‌های این حوزه بوده‌ام و جلسات متعددی را در این راستا داشته‌ایم تا از طریق آسیب‌شناسی موضاعات بتوانیم راهکارهای مهم و اثرگذاری را ارائه بدهیم. در عرصه فرهنگ جهت گیری دولت سیزدهم با دولت قبل کاملا متفات است و در این رابطه باید تعارف را کنار بگذاریم واین امر را بپذیریم و با توجه به این تغییر نگاه و راهبرد برنامه ریزی فرهنگی در خارج از کشور صورت بگیرد. 

اسماعیلی با بیان این موضوع که به جرات می‌توانم بگوییم در بین روسای جمهور هیچ رئیس جمهوری به اندازه آقای رئیسی دغدغه فرهنگی در خارج از کشور را نداشته است گفت: رویکرد دولت در عرصه فرهنگی کاملا مشخص است و درصدد ارتقا فرهنگ در خارج از کشور است و در این رابطه نگاه کاملا ‌پشتیبانی شده هم دارد. دیپلماسی فرهنگی برای دولت بسیار مهم است و سازمان فرهنگ هم باید مبتنی بر نگاه حاکمیتی و تغییرات آن حرکت کند. 
وی‌ گفت: ما از شرایط بودجه سازمان رازی نیستیم و دولت در این عرصه قول مساعد داده است و بودجه سازمان در حال افزایش است و پس از گذشت دو سال از عمر دولت ما  با ارائه کارنامه این امر رو نشان می‌دهیم که فرهنگ برای ما در الویت است. بر همین اساس ما برای فعالیت‌های نرم افزاری در خارج از کشور و تاسیس مراکز فرهنگی موارد بودجه‌ای در نظر گرفته‌ایم و حتی برخی از فعالان عرصه فرهنگی در خارج از کشور از مالیات معاف هستند. خوشبختانه در دولت سیزدهم حوزه فرهنگ ‌و هنر از انزوا خارج شده است.

اسماعیلی در خصوص محورهای سخنرانی رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران استفاده از قدرت فرهنگی برای تغییر در نظام جهانی است. به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدت شهدا و ایثارگران امروز در نقطه والای سیاسی قرار گرفته‌ایم.

وی افزود:‌ مهمترین و موثرترین قدرت دراختیار جمهوری اسلامی قدرت فرهنگی است و حرف‌های ما در حوزه فرهنگی در تمام دنیا اعم از خانواده و خانواده محوری شنیده می‌شود. هیج فرد معتقد به اصالت‌های بشری نیست که در موضوع خانواده با ما هم راستا نشود. با این کلیدواژه ها می‌توانیم همگرایی ایجاد کنیم. 
 وزیر فرهنگ در ادامه تاکید کرد: محدودیتی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور نداریم. این سیاست قطعی ما است.در موضوع گفت‌وگوی ادیان سالهاست تلاش می‌شود و با پیگیری‌های رییس جمهوری اتفاق‌های مهمی رخ خواهد داد. تمدن نوین اسلامی بر محور فعالیت فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و باید در این زمینه تلاش کنیم.

نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، با شعار «دیپلماسی فرهنگی؛ فرصت‌های منطقه‌ای، ظرفیت‌های استانی»‌ به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی، از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار می‌شود.

انتهای ‌پیام

  • شنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402071509763
  • خبرنگار : 71461