شهروز حقی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در حوزه موسیقی فیلم در دنیا از موسیقیهای حماسی استفاده میشود و همچنین در حوزه فیلمهای داستانی، سینماهای مطرح در دنیا به لحاظ تم، فضا و ساختار، از موسیقی حماسی استفاده میکنند و این امر به شدت خود را در این آثار نشان میدهد.
وی اضافه کرد: این در حالیست که در ایران درگیر عجله و کم توجهی هستیم در نتیجه اصولاً به سمت موسیقی بزرگ و عمیق نمیرویم.
دبیر هنری دومین جشنواره بینالمللی موسیقی ایثار_نوایمهر گفت: موسیقی حماسی معمولا ساختار و ارکستر بزرگ و خوانندگان زیاد در گروه کُر دارد و این موسیقی نیاز به توجه برنامهریزی طولانی مدت دارد.
حقی با تاکید براینکه باید این بخش از موسیقی بسیار جدی گرفته شود و در سبد رسانههایی که موسیقی پخش میکنند مثل صدا و سیما تلاش شود موسیقی حماسی به جایگاه خود در دهه ۶۰ و ۷۰ برگردد و از سبد شنیداری مردم حذف نشود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سالها در حوزه وزارت ارشاد و دفتر موسیقی فعالیت داشتم و با تجارب دوستان آشنا هستم اما با این نگاه موافق نیستم که بخشی از کنسرتها به موسیقی حماسی اختصاص داده شود مگر اینکه با بسترسازی پیش رود.
وی بیان کرد: نگاه تجویزی اجبار و تحمیل که موسیقی پاپ را مشروط کنیم هیچ وقت جواب نمیدهد و در زمینه فرهنگ نتیجهبخش نخواهد بود.
دبیر هنری دومین جشنواره بینالمللی موسیقی ایثار_نوایمهر تصریح کرد: موسیقی ایرانی برای شنیدن نیاز به ذائقهسازی دارد و اصولاً آنچه از دهه ۷۰ از سبد شنیداری حذف و کمرنگ شده موسیقی ارکسترال است.
حقی گفت: متاسفانه رسانهها به شکل بیبرنامهای به سمت موسیقی پاپ رفتند و حتی آنچه که به نام موسیقی حماسی و سرود در رسانهها مطرح میشود سرود نیست بلکه باز ترکیبی از موسیقی پاپ با نواهای مذهبی و نوحههاست.
وی با بیان اینکه ذائقه سازی نیازی به تجویز ندارد، تصریح کرد: با یک برنامهریزی بلند مدت میتوان کارهای فاخری را تولید کرد که بر اساس ذائقه مردم باشد و قطعاً ذائقهسازی و مدیریت فرهنگی باید در این حوزه صورت گیرد.
انتهای پیام