استاندار مازندران:

بابل خاستگاه علمای برجسته دینی است

استاندار مازندران شهرستان بابل را خاستگاه علمای برجسته دینی برشمرد و گفت: تاسیس مدارس، دانشگاه و مراکز علمی، گسترش کتابخانه، وجود کهنسال‌ترین ابنیه‌های تاریخی از جمله مسجد محدثین با ۳۰۰ سال قدمت، فعالیت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی در بابل سبب شد تا در فراز و نشیب‌های کشور نقش تاثیرگذار مثبتی داشته باشد.

سید محمود حسینی پور امروز ۱۳ مهر در نخستین همایش ملی بابل شهر دارالمومنین که در دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار شد، اظهار کرد: هویت بخشی به شهر براساس سبقه تاریخی ابتکار حجت الاسلام حسن روحانی امام جمعه بابل جای قدردانی دارد و امیدوارم شهرهای دیگر نیز در این راستا اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه حضور میلیونی مسافران خارجی و داخلی، مازندران را با تهاجم فرهنگی مواجه کرده است، افزود: باید با چنین برنامه‌های نوینی هویت اصیل خود را به نسل جدید معرفی کنیم.

وی بابل را یکی از شهرهای مهم مازندران و شهرعالم پرور که ریشه در اعماق تاریخی داشته و قرن‌ها مظهر حلقه جعفری بوده، برشمرد و تصریح کرد: بابل همواره یکی از مراکز مهم تجاری، فرهنگی، سیاسی و علمی مازندران و یکی از تاثیرگذارترین شهر در تاریخ ایران و تاریخ معاصر بوده است.

استاندار مازندران تصریح کرد: بابل مرکز مهم داد و ستد اقتصادی و بازار محلی بوده که اقدامات تجاری با کشورهای همسایه از جمله روسیه داشته است.

حسینی پور، شهرستان بابل را خاستگاه علمای برجسته دینی برشمرد و یادآور شد: تاسیس مدارس، دانشگاه و مراکز علمی، گسترش کتابخانه، وجود کهنسال‌ترین ابنیه‌های تاریخی از جمله مسجد محدثین با ۳۰۰ سال قدمت، فعالیت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی در بابل سبب شد تا در فراز و نشیب‌های کشور نقش تاثیرگذار مثبتی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: دفاع از شریعت علوی و مبارزه با فرقه بابیت با فتوای سعیدالعلما برای مبارزه با انحراف دینی از جمله مسائلی است که تاریخ شهربابل را به دارالمومنین پیوند زده است.

استاندار مازندران تصریح کرد: نقش آفرینی مردم بابل در مبارزه با استبداد و استعمار و تاثیر گذاری در نهضت مشروطه مشروعه در سایه علما از دیگر افتخارات سیاسی و دینی این شهر است.

وی آیت الله روحانی(ره) را پرچم‌دار نهضت انقلاب در حمایت از امام کبیر انقلاب برشمرد و گفت: مرحوم آیت الله روحانی از نخستین علما وقت بود که در حمایت از امام کبیر انقلاب از نهضت امام حمایت و اقدامات موثری در ترویج و آگاهی بخشی و پیروزی انقلاب در آن شرایط خفقان رسانه‌ای به کمک روحانیان و بازاریان این شهر داشت.

وی همچنین به نقش آفرینی مردم بابل در هشت سال دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: تقدیم ۱۷۰۰ شهید که ۹۰ نفر از شهدا از روحانیان بودند نشان ازهویت دینی این شهر دارد.

استاندار مازندران، قدمت تاریخی حوزه علمیه در بابل را قدمت ۳۰۰ ساله برشمرد و تصریح کرد: در بابل ۳۰ حوزه علمیه وجود داشت که ۷۰ مجتهد در آن تدریس می‌کردند.

وی بابل را قطب علمی و پزشکی کشور برای وجود دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برشمرد و گفت: حضور علما، فقها و اساتید برجسته بابل را مرکز علوم اسلامی در مازندران کرده و مورد توجه دانش پژوهان قرار گرفته است.

حسینی پور یادآور شد: با توجه به این همه ظرفیت و سبقه تاریخی که همه مربوط به گذشته است روندی که در حال حاضر در بابل می‌بینیم متناسب با این تمدن نیست، این شهرستان نیاز به تلاش و تحرک بیشتری دارد تا بتواند تراز بابل را متناسب با تمدن گذشته کند.

وی اظهار امیدواری کرد در کارگروه‌ها موضوعاتی مطرح شود که راهکارهای مناسب ارائه دهد تا خروجی این همایش را به واقعیت نزدیک کند.

استاندار مازندران فلسفه این همایش را نشان دادن هویت اصلی شهر بابل به نسل جوان برشمرد و گفت: فضای رسانه‌ای امروز اجازه نمی‌دهد از تاریخ و هویت تاریخی خود به خوبی دفاع کنیم.

حسینی پور با اشاره به اینکه نباید این همایش صرفا برای یک طیف خاص باشد، گفت: باید همه اقشار این شهرستان از قدمت تاریخی و گذشته خود مطلع باشند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402071308775
  • خبرنگار : 50490