شهادت دروغ تا ۲ سال حبس دارد 

اخیراً رئیس کل دادگستری البرز در خبری به طرح ۴۰ پرونده قضایی از سوی یک زوج کرجی علیه یکدیگر اشاره و دستور رسیدگی به این پرونده عجیب را صادر کرد.

به گفته حسین فاضلی هریکندی، این زن و شوهر پس از وقوع اختلاف پس از سه سال زندگی مشترک، علیه یکدیگر پرونده‌های حقوقی و کیفری با عناوین مختلف از جمله، سرقت، ضرب و جرح، توهین و فحاشی، جعل، کلاهبرداری، شهادت کذب، مهریه، نفقه، دادخواست طلاق، جهیزیه و... در محاکم استان طرح کرده‌اند که بخشی مورد رسیدگی قرار گرفته و برخی دیگر در مراحل دادرسی است.

یکی از طرف‌های این دعوا در گفت و گو با ایسنا درباره این مورد حقوقی گفت: درگیری با این تعداد پرونده باعث شده طی یک سال گذشته مساله اصلی من و همسرم که عدم سازش و تلاش برای متارکه بود فراموش شود و به خاطر شکایات متعددی که از من شده بیشتر وقتم صرف رفت و آمد به دادگاه‌ها شود.

وی ادامه داد: متاسفانه همسرم با استفاده از شاهدی حرفه‌ای توانسته شکایات متعددی را علیه من به ثبت برساند.

وی گفت: این شاهد از طریق سامانه ثنای همسرم شکایت متعددی را علیه من به ثبت رسانده و علاوه بر این در چندین دادگاه هم با عناوین مختلف مثل همسایه، دوست برادر، دوست پدر و ... به عنوان شاهد حضور داشته و علیه بنده شهادت کذب داده است.

وی ابراز کرد: مستندات لازم در این خصوص وجود دارد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی به جای متارکه از همسرم باید به فکر زندان رفتن باشم، گفت: مردم باید مراقب شاهدان دروغین باشند چون شهادت دروغ یک نفر ممکن است مسیر زندگی فردی را عوض کند.

شهادت دروغ تا ۲ سال حبس دارد 

مجید هادی زاده وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌گو با ایسنا اظهار کرد: شهادت یکی از مهم‌ترین دلایلی است که می‌توان با آن یک دعوی را اثبات کرد اما قانون برای شهادت دروغ احکامی را در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از دعاوی مطرح شده در مراجع دادگستری به‌وسیله شهادت به اثبات می‌رسند، گفت: گاهی اوقات شهادت به‌عنوان یکی از ادله اثبات دعوی دستمایه فریب و نیرنگ برخی اشخاص قرار می‌گیرد و این اشخاص با دریافت مبالغی اندک حاضر به ادای شهادت دروغ می‌شوند، به همین دلیل است که قانون‌گذار شهادت دروغ را جرم انگاری کرده است.

هادی زاده با اشاره به اینکه جرم شهادت دروغ از جمله جرایم عمدی محسوب می‌شود، عنوان کرد: در ابتدای ادای شهادت، شاهد سوگند می‌خورد و در واقع نسبت به مفاد شهادت و عواقب آن آگاهی کامل دارد، به همین دلیل در صورتی که در شهادت خود دروغ بگوید مرتکب جرم شهادت کذب شده است.

این وکیل پایه یک دادگستری اضافه کرد: طبق ماده ۶۵۰ هرکس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا به یک‌میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

وی ادامه داد: البته در مواردی که دادگاه از شهود درخواست ادای شهادت کند و بعد معلوم شود که برخلاف واقع شهادت داده‌اند، اعم از اینکه به نفع یا به ضرر یکی از طرفین باشد، علاوه بر مجازات شهادت دروغ چنانچه شهادت خلاف واقع آن‌ها موجب وارد آمدن خسارتی شده باشد به پرداخت آن نیز محکوم خواهند شد.

هادی زاده با بیان اینکه اگر رای دادگاه بر مبنای شهادتی دروغ صادر شود، جای جبران وجود دارد، افزود: بر اساس قانون اگر کسی به دروغ علیه دیگری شهادت بدهد و رأی دادگاه بر اساس شهادت دروغ او صادر شده باشد نه دلیل دیگری در این صورت می‌توان از طریق دیوان عالی کشور، تقاضای اعاده دادرسی کرد، البته به این شرط که شهادت دروغ به‌موجب حکم قطعی اثبات شده باشد.

وی در پاسخ به اینکه جرم شهادت دروغ در چه شرایطی محقق می‌شود، گفت: شهادت دروغ باید در دادگاه صورت گرفته باشد، به همین دلیل شهادتی که در خارج از دادگاه و مراجعی که به آن‌ها دادگاه گفته نمی‌شود، بیان شده باشد، جرم شهادت دروغ را محقق نمی‌کند، به‌عنوان مثال ادای شهادت دروغ در مراجع انتظامی همچون کلانتری معتبر نیست.

وی با اشاره به اینکه شهادت دروغ علاوه بر اینکه باید در دادگاه باشد باید نزد مقامات رسمی نیز ادا شود، عنوان کرد: اگر شهادت نزد شخصی که این صلاحیت را ندارد ادا شده باشد، نمی‌توان آن را جرم شهادت دروغ دانست، البته بنابر نظریه اداره حقوقی قوه قضاییه مقامات رسمی اختصاص به مقامات قضایی ندارد پس شهادت نزد سایر مقامات غیرقضایی که در قانون مشخص شده‌اند هم شهادت دروغ محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402071006585
  • خبرنگار : 50024