نویسنده و کارگردان:

می‌خواستم زنان جبهه شمالی را خُرّم و با طراوت به تصویر بکشم

نویسنده و کارگردان مستند «زنان جبهه شمالی» گفت: سعی کردیم که در تولید این مستند فضای خُرّم، با طراوت و فعال بانوان پشتیبان را به دور از غم به تصویر بکشیم تا برای مخاطب امروز هم جذاب باشد.

بسیار از اهمیت انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به زبان هنر شنیده‌ایم، مستند «زنان جبهه شمالی» روایتگر زنان پشتیبان دفاع مقدس در شهر رودسر است که وقتی جنگ شروع شد مانند همه مناطق دیگر کشور با این جریان همراه شدند.

در بخش‌هایی از این مستند تصاویری از فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی همسر حجت‌الاسلام جنیدی، امام جمعه اسبق رودسر به نمایش گذاشته می‌شود که با شروع جنگ، پشتیبانی‌های زیادی را به همراه بانوان آن منطقه، شروع و سال ۱۳۶۶ با همراهی جمعی از زنان و دختران گیلانی و با همکاری جهاد سازندگی، آشپزخانه گردان ۱۴ صاحب‌الزمان را در جبهه راه اندازی می‌کنند.

مستند «زنان جبهه شمالی» به نویسندگی و کارگردانی محمد مجیدپور و تهیه‌کنندگی حمید صالحی تولید و پخش شده است. در روزهای پایانی هفته دفاع مقدس فرصتی شد تا با این مستندساز گیلانی گفت وگو کنیم.

محمد مجیدپور، نویسنده و کارگردان مستند «زنان جبهه شمالی» در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص چگونگی تولید این مستند اظهار کرد: سال ۱۳۹۹ با شیوع کرونا از قم به گیلان برگشتم، در همان ایام اطلاع رسانی نشر «کتاب نان سال‌های جنگ» را دیدم که با ناشر کتاب برای خرید کتاب تماس گرفتم، ایشان چون از دوستانم در سمنان هستند ۵ جلد از این کتاب را به عنوان هدیه برایم فرستاد و خواست چهار جلد دیگر را هم به بانوان فعال در حوزه دفاع مقدس هدیه بدهم.

وی افزود: یک جلد کتاب را به مادر یکی از دوستانم که پایگاهی در رودسر دارند، تقدیم کردم، وقتی در مورد موضوع کتاب پرسیدند، توضیح مختصری دادم و ایشان در پاسخ گفت که در رودسر هم بانوان فعال در امور پشتیبانی از جبهه داشتیم اما شناخته شده نیستند. با راهنمایی‌های ایشان به حاج خانم جنیدی، مادر چهار شهید رسیدم.

مجیدپور با بیان اینکه تهیه و تولید مستند «زنان جبهه شمالی» ۶ ماه به طول انجامید، گفت: در ابتدا هدفم تولید مستند نبود بلکه میخواستم در قالب تهیه کتاب باشد که در حال حاضر مستند آن تهیه و تولید شده و کتاب هم در مرحله تدوین است.

این نویسنده گیلانی با اشاره به فراز و نشیب‌های تهیه این مستند بیان کرد: نگاه فرهنگی مدیران مهم است و سازمان‌های فرهنگی باید شرایطی را فراهم کنند، تا از نویسندگان یا هنرمندانی که دغدغه مند هستند حمایت شود.

وی با اشاره به نقش موثر زنان در جبهه و دفاع مقدس، گفت: تولیدات متعددی در حوزه زنان داریم اما آثار چندانی از حضور و پشتیبانی زنان در دفاع مقدس نداریم در حالیکه رمز کار بانوان، توجه به جزییات است، مثلا در تهیه این مستند در خاطرات بانوان شنیدیم که بعد از پخت مربا برای رزمندگان، حتما یک نفر تست می‌کرد که مبادا توسط منافقین مسموم شده باشد.

مجیدپور گفت: سعی کردیم که در تولید این مستند فضای خُرّم، با طراوت و فعال بانوان پشتیبان را به دور از غم به تصویر بکشیم تا برای مخاطب امروز هم جذاب باشد.

نویسنده و کارگردان مستند «زنان جبهه شمالی» بیان کرد: این مستند تاکنون در جشنواره‌های «عمار»، «مقاومت» و «ایثار» مورد توجه قرار گرفته و حائز مقام شده و از شبکه‌های مستند، یک  و دو پخش شده است، اما در استان اولین بار در تالار مرکزی رشت رونمایی شد، در یکی از مساجد رودسر هم اکران عمومی شد و همچنین در جاهای مختلف استان گیلان اکران شده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۸ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402070804819
  • خبرنگار : 50042