در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی :

اندیشه‌های مخالف وحدت مسیرهای گفت‌وگو را می‌بندند

یکی از موانعی که باعث عدم انسجام مسلمانان می‌شود، عدم باور هویت اسلامی است و این مسئله مهمی است که باید برای آن چاره اندیشی کرد و نشست‌های متعددی برگزار تا حس یگانگی و عناصر هویتی مشترک اسلام برای مسلمانان و کشورهای اسلامی تقویت شود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی -مدیر حوزه‌های علمیه کشور- در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: برگزاری سالانه کنفرانس وحدت اسلامی به معنای پایبندی ایران و گفتمان انقلاب اسلامی به ارزش‌های متعالی وحدت است و حضور نخبگان و علمای بزرگ اسلام در این کنفرانس به معنی آن است که امروز امت اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیاز به یکپارچگی و وحدت دارد.

وی افزود: حقیقت آن است که ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که به هویت امت اسلامی، معارف وحدت بخش و انسجام آفرین اسلام باز گردیم. زمانی که ما از وحدت اسلامی، همکاری ها، هماهنگی و هم افزایی سخن به میان می‌آوریم می‌توانیم آن را در دو سطح بررسی کنیم. سطح اول، سطح عمیق و بنیادین وحدت و سطح دوم، لایه های عملیاتی و میدانی آن است. در موضوع وحدت، سه محور اساسی نیز وجود دارد که در آن علما و صاحب نظران باید قواعد و مبانی وحدت را تقویت کنند. اولین محور، مباحث کلامی است، در کلام اسلامی نگاه مسلمین باید به مسئله وحدت یکدست باشد و همه ما وظیفه داریم که به آرا و عقاید کلامی که ترمیم کننده زیر ساخت های امت واحده اسلامی است، توجه داشته باشیم.همه مذاهب اسلامی ضمن حفظ نظرات و عقایدی که دارند باید قواعد کلامی و فلسفی که تامین کننده وحدت امت اسلام است را اشاعه  دهند.

وی  ادامه داد: دومین محور، توجه به فقه اسلامی و فقه مذاهب است. بی‌شک در فقه اسلامی قواعد بسیار روشنی وجود دارد که همه امت اسلامی را به سمت یکپارچگی و انسجام دعوت می‌کند. سومین محور، رعایت اخلاق اسلامی است. این سه ضلع مثلث مبادی و مبانی وحدت اسلامی، یعنی کلام، فقه و اخلاق، به وجود آورنده یک امت واحده و یک تمدن نوین اسلامی یکدست و یگانه خواهد بود. بر همه ما مسلمانان واجب است تا با همکاری و تعامل گسترده، قواعد مشترک را بدست بیاوریم. امیدواریم سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت بتواند مراکز علمی و نهاد های دینی امت اسلام را به سمت اقدامات بنیادی و عمیق در معانی و مبانی وحدت هدایت کند و همه مسلمانان را به سوی این کار های مشترک بنیادی سوق دهد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: محور دوم، محور میدانی و عملیاتی وحدت است، ما در این عرصه هم باید موانع بر سر راه وحدت را تشخیص دهیم و هم به راهکار های عملیاتی برای زنجیره سازی امت اسلام و انسجام بخشی به مسلمانان دست یابیم.
یکی از موانعی که باعث می‌شود از انسجام مسلمانان جلوگیری شود، عدم باور هویت اسلامی است و مسئله مهمی که باید برای آن چاره اندیشی شده و نشست‌های متعددی در زمینه آن برگزار شود تا حس یگانگی و عناصر هویتی مشترک اسلام برای مسلمانان و کشورهای اسلامی تقویت گردد. مانع دیگر این است که امت اسلام، به ظرفیت ها و توانایی های جمعی خود، باور و اعتماد لازم را ندارد. اگر این نیروی عظیم اسلامی امکانات، ظرفیت ها و استعداد های خود را باور کند، آن زمان می‌توانیم به سمت تجمیع و قدرت سازی حرکت کنیم.
 
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه فقدان نقشه راه تولید قدرت جدید فکری، معرفتی، سیاسی و... سومین مانع انسجام مسلمانان است، گفت: در این زمینه نیازمند نقشه راه قوی هستیم، ما در این مسیر ضعف‌هایی داریم که باید برطرف شود. چهارمین مانع، نبود ساز و کار برای حل مناقشات در جهان اسلام است.
 
وی پنجمین مانع بر سر راه انسجام اسلامی را رواج اندیشه‌های افراطی برشمرد و گفت: اندیشه‌هایی که وحدت را نمی‌پذیرند، تمامی مسیرها را برای گفت‌وگو و تعامل می‌بندند. ششمین مانع وجود رژیم غاصبی همانند اسرائیل است که در قلب جهان اسلام قرار گرفته و موجب فتنه اندازی و تفرقه میان حکومت‌های اسلامی است. در محور عملیاتی و میدانی ما نیازمند همکاری هایی در سطح مراکز علمی و دینی هستیم.گفتمان انقلاب اسلامی و محور مقاومت، اندیشه ای جز وحدت و همگرایی را تعقیب نمی کند و دست آنها برای همبستگی به روی همه مسلمانان گشوده است. امیدواریم که این نشست ها راهی به آن سمت باشد.

مولوی محمد اسحاق مدنی -رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز گفت: مسلمانان اگر واقعاً می‌خواهند مشکلات جهان اسلام حل شود، حتماً گفت‌وگو و بحث و مناظره لازم است، ولی این گفت‌وگو باید بین افرادی باشد که اخلاص دارند و به دنبال حل مشکل هستند.

 وی با اشاره به این که هفته وحدت به مناسبت میلاد پیامبر بزرگ اسلام(ص) است، خاطرنشان کرد: این مناسبتی است که برای هر مسلمان باعث شادی و خوشحالی است و هیچ فرقه‌ای از فرق اسلامی نیست که این روز را خوشحالی و شادمانی نکند.
 
رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با بیان این که اختلاف موضوعی است که خواسته یا ناخواسته بین بشر به وجود می‌آید، تأکید کرد: سرمنشأ اختلاف، اندیشه است و انسان‌ها دارای اندیشه‌های مختلفی هستند، حال چه انسان مذهبی باشد یا نباشد.
 
مولوی محمد اسحاق مدنی با تأکید بر این که در علوم سیاست، اقتصاد و مسائل اجتماعی نیز اختلاف وجود دارد، اظهار کرد: این امر در مسائل دینی و مذهبی هم اجتناب ناپذیر است، زیرا مسائلی که در جهان رخ می‌دهد، صرفا آن مسائلی نیست که در زمان آن حضرت که وحی نازل می‌شده وجود داشت و عموماً بعد از آن حضرت به وجود آمده است؛ لذا برداشت‌ها مختلف می‌شود و خواسته یا ناخواسته اختلاف به وجود می‌آید.
 
وی در ادامه گفت: باید درخصوص مسائل جدیدی که پیش می‌آید، علما، مجتهدین و فرهیختگان جهان اسلام نظر دهند و این نظرات قطعاً یکنواخت نخواهد بود، زیرا این نظرات، وحی نیست که از طرف خدا آمده باشد یا اگر یک وحی هم آمده باشد، ممکن است در برداشت از آن اختلاف باشد.
 
مولوی محمد اسحاق مدنی افزود: اختلاف، حتمی و ناگزیر است، ولی اگر اختلاف برای دل‌سوزی برای اسلام و خدمت به امت اسلامی باشد، به نظر من نه تنها چیز بدی نیست بلکه باعث خیر و برکت است.
 
رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مجالس کشورهای مختلف دنیا و حضور احزاب معارض یکدیگر در آن مجالس و بیان نظرات مخالف در جلسات آن اشاره کرد و گفت: مسائل دینی و مذهبی هم همین شیوه را دارد، براساس اصول اجتهادی و اصول اختلافی که علما دارند، اختلاف به وجود می‌آید، البته اگر این اختلاف با اخلاص و خیرخواهی و در راستای اهداف اسلام باشد، باعث رشد و پیشرفت و توسعه می‌شود، اما اگر اختلاف براساس خودخواهی یا سوء نیت مطرح شود، یقیناً این اختلاف باعث فتنه و دردسر می‌شود.
 
مولوی محمد اسحاق مدنی خاطرنشان کرد: در زمان‌های گذشته اگر جایی اختلاف بود تا اثرات آن به جاهای دور برسد، زمان لازم بود، ولی امروز رسانه‌ها، این نوع مسائل را در همان لحظه نه تنها به همه جهان می‌رسانند، بلکه به همه منزل‌ها می‌رسد؛ یعنی این فاصله در واقع هزار کیلومتری و چند هزار کیلومتری به یک لحظه تبدیل می‌شود و بین امت اسلامی بغض، کینه و حتی قتل، غارت، کشتار، هدر دادن اموال یکدیگر و هزاران مصائب و مشکلات دیگر به وجود می‌آید.
 
مولوی محمد اسحاق مدنی تأکید کرد: مسلمانان اگر واقعاً می‌خواهند که امروز مشکلات جهان اسلام حل شود، حتماً گفت‌وگو و بحث و مناظره لازم است، ولی این گفت‌وگو باید بین افرادی باشد که اهل این کار هستند و اخلاص دارند، زیرا اگر این بحث عمومی شود و کسانی که نمی‌توانند این مسائل را بفهمند یا مصلحت‌های اسلام را در نظر نگرفته باشند، وارد این حیطه شوند، قطعاً و یقیناً این به ضرر جهان اسلام خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب -نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در وبینار اول سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: یکی از مباحث بسیار مهم و راهبردی در جهان اسلام ، امر وحدت مسلمانان است. کتاب آسمانی یکی از مشترکات مسلمانان است؛ چراکه این کتاب تحریف نشده و همه مسلمانان بر آن اتفاق نظر دارند. همچنین پیامبر گرامی اسلام(ص) واهل بیت (ع) منادی وحدت میان مسلمانان هستند. 

وی با بیان اینکه یکی از اصول وحدت این است که منافع امت اسلامی باهم یکی است، تصریح کرد: امام خمینی (ره) فرمودند: «ما برای دفاع از اسلام، ممالک اسلامی و استقلال ممالک اسلامی در هر حال مهیا هستیم. برنامه ما، برنامه اسلام است. وحدت کلمه مسلمین است. اتحاد ممالک مسلمین است. بنابراین اگر در بوسنی مسلمان‌ها تحت شکنجه قرار می‌گیرند باید مسلمان‌های کشورهای دیگر به کمک‌شان بروند یا در جای جای جهان اسلام دست‌های صهیونیست‌ها یا ایادی استکبار جهانی به مسلمانی ظلم بکند، مسلمانان دیگر به کمکش می‌روند. این نشانه خود وحدت است».  
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطرنشان کرد: اصل دوم وحدت، حرکت به سمت الگو شدن است، اسلام از مسلمان‌ها می‌خواهد که الگویشان پیامبر گرامی اسلام(ص) باشد. اصل سوم، محوریت برخی از عبادات  همانند حج است. اصل چهارم بر پایه گفت‌وگو و مراوده نهادینه شده است، ما مسلمانان باید با یکدیگر ارتباط و تعامل داشته باشیم. امام خمینی (ره) می‌فرمایند: مسلمین مامورند به دوستی و مواصلت و نیکویی به یکدیگر.
 
حجت الاسلام نواب افزود: اصل پنجم،  اصل شناخت و هم افزایی است. وقتی که مسلمانان یکدیگر را بشناسند، می‌توانند نیازهای یکدیگر را درک کنند و بهتر می‌توانند به یکدیگر خدمت کنند.
 
وی در ادامه به چالش‌ها و موانع پیش روی وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین چالش و مانع برای وحدت امت اسلامی، غده سرطانی رژیم غاصب صهیونیستی است. از زمانی که این رژیم نکبت بار در منطقه نفوذ کرد، متاسفانه اختلافات میان مسلمانان فراوان شد.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همین خصوص ادامه داد: دومین عامل مانع وحدت، تکیه بر تفاوت های مذهبی است. سومین مانع،سرمایه گذاری دشمنان برای برافروختن آتش تفرقه میان مسلمانان است. چهارمین مانع پیشرفت وحدت در بین مسلمانان، تندروی و تعصب است. پنجمین مانع، تهمت و تکفیر است و در نهایت ششمین مانع، قومیت گرایی است.
 
وی تصریح کرد: امروز باید میان کشورهای اسلامی همکاری برقرار شود، اگر کشوری کمک خواست باید نیازش  را برطرف کرد. ما باید بتوانیم یک برنامه اقتصادی با کشورهای اسلامی داشته باشیم تا از این طریق به سمت وحدت، گام های گسترده ای برداریم.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402070604099
  • خبرنگار : 30189