نظام آموزشی، مهمترین بخشی است که توسعه کشورها را رقم میزند و دانشآموزانی که در آزمون سراسری به موفقیت رسیدهاند، دارای تجربههای ارزشمندی هستند که برای دانشآموزان مفید و برای سیاستگذاران نظام آموزشی که به دنبال تحول در این سیستم هستند، راهگشای مفیدی است. به نظر دانشآموختگان دبیرستان فرزانگان کاشان، تشویق فرزندان، تدریس معلم و اعتماد بهنفس مهمترین راز موفقیت دانشآموزان است.
زهرا سادات هاشمی، نفر ۵۹ آزمون سراسری در رشته علوم انسانی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: اهمیت برنامهریزی برای دانشآموزان ایرانی ناشناخته است و اصول برنامهریزی در مدرسه آموزش داده نمیشود و در دوران کنکور هم برای اجبار به درس خواندن داوطلبان، برنامهریزی مطابق الگوی مؤسسات مورد تأکید قرار میگیرد.
وی افزود: اهمیت کنکور و شیوه آمادگی را دیر متوجه میشویم در حالی که از سال دهم باید به دانشآموزان آموزش داده شود تا بتوانند برای خود هدفگذاری و برنامهریزی کرده و مطابق آن حرکت کنند.
نفر ۵۹ رشته علوم انسانی در آزمون سراسری افزود: کتابهای درسی با وجود آنکه منبع اصلی و پایه برای موفقیت دانشآموزان است، اما جوابگوی نیاز آنها نیست و سؤالهای کنکور فراتر از محتوای کتاب طراحی شده که به ناچار باید از کتابهای تست استفاده کرد تا نکتهها را یاد بگیرند.
هاشمی در مورد آسیبهای نظام آموزشی، تصریح کرد: مدارس، برخی دانشآموزان را بیش از اندازه بزرگ میکنند که نتیجه منفی بر عملکرد دانشآموزان دارد و با کوچکترین ضعفی، ناامیده شده و با شکست روبرو میشوند و از ادامه راه باز میمانند.
وی صمیمی بودن معلم و شاگرد را بهترین خاطره دانست و گفت: بهترین خاطره من، فضای صمیمی کلاس یازدهم بود که معلم بین دانشآموزان ایجاد کرده بود و بدترین خاطره نیز فضای استرس کلاس دوازدهم بود که نتایج ضعیف آزمونهای آزمایشی باعث ناامیدی بچهها میشود و برخی دانشآموزان این مشکل را به منزله شکست خود میپندارند.
نفر ۵۹ رشته علوم انسانی در آزمون سراسری، افزود: کلاس درس، نیاز علمی برخی دانشآموزان را برآورده نمیکند که در این شرایط حمایت معلم باعث تقویت روحی دانشآموزان شده و در مسیر موفقیت آنها مؤثر است.
برنامههای برخی مؤسسات آموزشی، فقط یک اجبار برای کنکور است
همچنین زینب حبیبی، رتبه ۱۵۹ رشته علوم انسانی در آزمون سراسری به ایسنا، گفت: نظام آموزشی نمیتواند، دانشآموزان را در یک مسیر درست هدایت کند، بنابراین در دوران کنکور فشار روانی بر آنها تحمیل میشود.
وی افزود: برنامههایی که برخی مؤسسات آموزشی ارائه میکنند، به جای آمادگی در مسیر موفقیت فقط یک اجبار برای کنکور است. دانشآموزانی که در آزمونهای آزمایشی رتبه برتر هستند، وقتی در یک نوبت دچار ضعف تراز میشوند، اطرافیان آن را شکست فرد میدانند در حالی که خیلی از داوطلبان همین رتبه را نیز آرزو میکنند.
نفر ۱۵۹ رشته علوم انسانی در آزمون سراسری، افزود: معلم برای حمایت از دانشآموز و تدریس موفق باید شرایط روحی آنها را بشناسد و به تفاوتهای فردی آنها در این شرایط توجه کند و فقط محدود به آموزش درس کتاب و حل تمرین نشود.
حبیبی تصریح کرد: معلم نباید کلاس را بر اساس یک شیوه ثابت مدیریت کند، بلکه معلم تیپ شخصیت دانشآموزان را باید درک کند و دانشآموزانی که شخصیت استرسی دارند، برای درس خواندن تحت فشار قرار ندهند که شرایط روحی آنها بدتر شود.
وی، ایجاد رقابت ناسالم را آفت نظام آموزشی دانست و تأکید کرد: رقابت رفاقتی در مدرسه موجب موفقیت دانشآموزان میشود و کادر مدرسه با مدیریت این فضا و درک دانشآموزان میتوانند آن را تقویت کنند.
حبیبی در مورد شرایط مدارس استعداد درخشان گفت: موفقیت تحصیلی در مدارس استعداد درخشان، اولویت و هدف اصلی دانشآموزان و خانواده است، اما در مدارس دولتی این موضوع برای دانشآموزان چندان اهمیت ندارد و فضای رقابت اتفاق نمیافتد، زیرا خانوادهها نیز توجهی به این موضوع ندارند.
نفر ۱۵۹ رشته علوم انسانی در آزمون سراسری، تصریح کرد: دانشآموزان در سال کنکور کمالگرا نباشند و بهصورت واقعگرایانه هدفگذاری و تصمیمگیری کنند. نگرش خود را به آزمونها اصلاح کنند و مطمئن باشند که نتایج کنکورهای آزمایشی تأثیری بر نمره آزمون سراسری ندارد و فقط یک تجربه است.
وی در مورد سفارش به دانش آموزان تأکید کرد: دانشآموزان درسهای خود را از سال دهم بهطور جدی بخوانند تا محتوای آموزشی در ذهن آنها تثبیت شود و به انتظار سال دوازدهم نباشند و از ابتدای سال تحصیلی به فکر موفقیت باشند تا یادگیری در همان سال اتفاق بیفتد.
حبیبی درباره اهمیت فعالیتهای غیردرسی گفت: فعالیتهای غیردرسی هدفمند در موفقیت بچهها بسیار مؤثر است. خانوادهها نباید فرزندان را از تلاش در این فضا محروم کنند. موفقیتهای غیردرسی باعث حرکت میشود و شرایط بهتری را برای تلاش و کسب موفقیت درسی ایجاد میکند.
این نخبه کاشانی، تصریح کرد: در دوران تحصیل موفقیتهای زیادی در رشتههای متفاوت علمی و هنری داشتم، اما بهترین خاطره من کسب رتبه ۱۵۹ کنکور بود که با حمایت شبانهروزی مادرم به دست آوردم و بدترین خاطره، تشویقهای بیش از اندازه از جانب اطرافیان بود.
حبیبی افزود: سال دوازدهم زمان مطالعه من روزی شش ساعت بود که از دیماه، این مدت به علت خاصی به دو ساعت رسید، اما در شش ماه باقیمانده، مادرم بود که کتابها را میخواند، برای من خلاصهنویسی میکرد و به من درس میداد تا امید در من زنده بماند و سرانجام هم این محبت مادرانه بود که به نتیجه رسید.
امید و نشاط، دو عنصر اصلی وجودی دانشآموزان است
کارشناس فناوری دبیرستان فرزانگان کاشان نیز گفت: کادر مدیریت، وظیفه برنامهریزی، نظارت بر روند تدریس دانشآموزان را بر عهده دارد. حضور مدیریت صمیمی و آشنا به روحیات دانشآموزان و فضای علمی، میتواند دانشآموزان را به سمت موفقیت راهنمایی کند.
الهه جشنی افزود: بخش اصلی موفقیت دانشآموزان، وابسته به برنامهریزی درست آنها است و مدرسهای که در طول سال با برنامهریزی درست و آگاهانه، پشتیبان دانشآموزان باشد، آنها را به بهترین شکل برای موفقیت در کنکور آماده میکند.
وی افزود: دبیرستان فرزانگان کاشان، به هر شکل ممکن، از دانشآموزان با استعداد و توانمند حمایت میکند، زیرا دانشآموزان موفق امروز، سرمایههای ارزشمند کشور هستند.
کارشناس فناوری دبیرستان فرزانگان کاشان، تصریح کرد: امید و نشاط، دو عنصر اصلی وجودی دانشآموزان است و مدرسه باید برای پرورش نسلی کوشا، هدفمند، سالم و باشکوه این دو گزینه را در آنها تقویت کند به ویژه آنکه خانوادهها، درگیر مسائل اقتصــادی و اجتماعی و معلمان هستند که دانشآموزان را به آینده امیدوار میکنند.
جشنی گفت: پیگیری فعالیتهای مکمل با هدف شناخت استعدادها و کمک به رشد خلاقیت نوجوانان از اولویتهای دبیرستان فرزانگان کاشان است که در قالب آموزش مهارتهای مختلف ضمن پرورش توانمندیهای دانشآموزان باعث تقویت اعتماد بهنفس و انگیزه نیروهای محرک دانشآموزان برای موفقیت تحصیلی آنها میشود.
به گزارش ایسنا، ۲۰ نفر از دانشآموزان دبیرستان فرزانگان کاشان موفق به کسب رتبههای کمتر از ۵۰۰ در آزمون سراسری ورود به دانشگاهها شدند.
انتهای پیام