تکلیف مجلس به سازمان‌های ثبت اسناد و احوال برای همکاری با بانک مرکزی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان ثبت اسناد و املاک و سازمان ثبت احوال کشور را موظف کردند کلیه اطلاعاتی را که بانک مرکزی در رابطه با دارایی‌های ثبت شده در «سامانه املاک و مستغلات شبکه بانکی» و «سامانه سهام داری شبکه بانکی» درخواست می‌کند، بلافاصله در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (‌چهارشنبه) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایرانف تبصره‌های ۱ و ۲ بند ب ماده ۸ لایحه را به تصویب رساندند.

تبصره ۱ بند ب ماده ۸: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (اداره کل ثبت شرکت های تجاری و مؤسسات غیرتجاری ) و سازمان ثبت احوال کشور موظفند ضمن برقرار نمودن خدمات مبتنی بر اینترنت (وب سرویس) کلیه اطلاعاتی را که بانک مرکزی در رابطه با دارایی های ثبت شده در «سامانه املاک و مستغلات شبکه بانکی» و «سامانه سهامداری شبکه بانکی» و اشخاص حقوقی و حقیقی مرتبط با دارایی های مزبور درخواست می کند، بلافاصله به صورت برخط در اختیار بانک مرکزی قرار دهند. بالاترین مقام دستگاه های یادشده مسئول اجرای دقیق و کامل این حکم است و در صورت استنکاف از اجرای این حکم به انفصال تا سه سال از خدمت در دولت و شبکه بانکی محکوم می شود.

تبصره ۲ بند ب ماده: ثبت دارایی در «سامانه املاک و مستغلات شبکه بانکی» و «سامانه سهامداری شبکه بانکی» صرفاً به منظور شفافیت فعالیت بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی و گسترش اشراف اطلاعاتی بانک مرکزی بر شبکه بانکی بوده و قابل استناد به عنوان اماره مالکیت در دعاوی حقوقی فی مابین بانک ها و مؤسسات اعتباری با سایر اشخاص نمی باشد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402070503059
  • خبرنگار : 71560