دکتر علیرضا بهرامیان با حضور در نشست ایسنا پیرامون بررسی «وضعیت دانشگاههای همدان در آغاز سالتحصیلی و بازگشایی دانشگاهها و انحلال برخی مؤسسات علمی- کاربردی»، با بیان اینکه مأموریت این دانشگاه تدریس و پذیرش دانشجو در رشتههای فنی و مهندسی است که در دانشگاه بوعلیسینا وجود ندارد یا فعالیت در آن زمینهها کمتر است، اظهار کرد: محور فعالیتهای دانشگاه صنعتی در زمینه مهندسی معدن، مهندسی مواد، مهندسی پزشکی، مهندسی شیمی، برق با گرایشهای قدرت و انرژی و رشتههای مکانیک با گرایشهای مربوط به حوزه رباتیک است و ۱۶ رشته گرایش در مقطع کارشناسیارشد این دانشگاه تدریس میشود.
وی با بیان اینکه ظرفیتهایی نیز برای رشتههای دیگر که تداخلی با رشتههای دانشگاه بوعلی ندارد، به دفتر معاونت آموزشی وزارت علوم ارسال شده و اکنون در حال بررسی است، افزود: دانشگاه صنعتی همدان در سالتحصیلی جدید ۵۰۰ نفر در مقطع کارشناسی، ۲۰۰ نفر در مقطع کارشناسیارشد و ۱۷ نفر در مقطع دکتری پذیرش خواهد داشت و آمار دانشجویان دانشگاه صنعتی به ۲۲۰۰ نفر رسیده البته این آمار طی دو سال گذشته به ۱۹۰۰ نفر نیز رسید اما با تلاشهایی که انجام شد برای اینکه بتوان از ظرفیت رشتهها و امکانات استفاده کرد ۳۰۰ نفر به ظرفیت دانشگاه اضافه شد و سعی بر این است که نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به نسبت دانشجویان کارشناسی هر سال افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد دانشجویان خانمها و ۵۰ درصد آنها آقایان هستند، اضافه کرد: دانشکده فناوری نوین فرشچیان دارای بخش اداری و فضای آزمایشگاهی بوده و اکثر تجهیزات تازه هستند و برای برخی از رشتهها مانند مهندسی شیمی و مواد درصد بالایی از تجهیزات آزمایشگاهی خوب در دانشگاه وجود دارد اما برای مکانیک و مهندسی پزشکی در حوزه تجهیزات ضعف داریم و باید تلاش کنیم تا آنها برطرف شوند.
در دانشگاه صنعتی همدان صندلی خالی وجود ندارد
بهرامیان بیان کرد: طی دو سال اخیر نه تنها کمبود دانشجو نداشتیم بلکه این تعداد و آمار تقاضای ورودیان دانشگاه صنعتی نیز افزایش یافته و صندلی خالی فعلاً وجود ندارد اما موردی که باید به آن توجه کرد اشتغال دانشجویان است و امسال دانشگاه صنعتی در طرح بورسیه صنعتی بنیاد نخبگان با همکاری وزارت علوم شرکت کرده و در این بورسیه ۱۲ دانشجو در سه رشته برق، مهندسی پزشکی و کامپیوتر در این دانشگاه پذیرش میشوند.
مرکز رشد دانشگاه صنعتی در شهریورماه سالجاری افتتاح شد
وی با بیان اینکه یکی از راههای افزایش کیفیت سطح تحصیلی دانشجویان امیدآفرینی در دانشجویان است، گفت: در شهریورماه سالجاری مرکز رشد دانشگاه صنعتی همدان افتتاح و مجوز آن دریافت شد و فضای آن در حال آمادهسازی است و از شرکتهای صنعتی استان مانند گاز، برق و آب و فاضلاب دعوت شده تا در دانشگاه حضور داشته باشند که به تعامل بهتر صنعت و دانشگاه کمک میکند چرا که صنعت باید به داخل دانشگاه آورده شود.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه ایجاد پایه قوی در داوطلبان و دانشجویان به آموزش و پرورش برمیگردد و باید دانشآموزان قویتری در مدارس تربیت شوند هر چند طی چند سال اخیر شیوع و همهگیری کرونا و استفاده از فضای مجازی شکاف علمی زیادی در دانشجویان نسبت به گذشته ایجاد کرده است، ادامه داد: تشکیل کلاسهای دروس تقویتی و جبرانی و ایجاد فضای امیدآفرینی از طریق برگزاری دورهها و ارتباط با شرکتها و تضمین اشتغال به برگشتن انگیزه دانشجویان کمک میکند و در دانشگاه صنعتی همدان دوشنبهها روز «ارتباط با صنعت» درنظر گرفته شده و اردوی بازدیدی از شرکتهای داخل و خارج استان برگزار میشود.
کمبود استاد در برخی از رشتههای دانشگاه صنعتی
وی با بیان اینکه آموزش مجازی اکنون بیشتر برای دورههای فوقبرنامه استفاده میشود و مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه صنعتی دورههایی مانند پایتون، ایمنی در آزمایشگاهها و طراحی و ساخت طلا و جواهر در ارتباط با مهندسی مواد و معدن به صورت برخط برگزار میکند، اعلام کرد: دانشگاه صنعتی همدان در برخی از رشتهها مانند مهندسی معدن و مهندسی پزشکی با کمبود استاد مواجه است و طی دو سال گذشته ۳۰ نفر به عنوان عضو هیأت علمی این دانشگاه جذب شدند و در حال حاضر تعداد اساتید این دانشگاه ۷۰ نفر بوده و طبق سند چشمانداز دانشگاه تا سال ۱۴۰۷ تعداد اساتید دانشگاه باید به بالای ۱۲۰ نفر برسد و عقبماندگی سالهای آینده جبران شود.
دروس دانشگاهی با نیاز جامعه و صنعت همخوانی ندارد
وی با بیان اینکه دانشگاهها در بهروزرسانی و کارآمدی رشتهها ضعف داشته و سرفصل دروس با موارد مورد نیاز صنعت و جامعه همخوانی ندارد و باید آموزش عالی در امر بهروزرسانی و کارآمدسازی دروس برای فارغالتحصیلان اقدام کند، تأکید کرد: بسیاری از دروس بهروز نبوده و صنعت آنها را نمیپذیرد و دانشجوهایی که فارغالتحصیل میشوند بعضاً مهارت بالایی ندارند و صنعت از جذب دانشجویانی که صرفاً از نظر تئوری قوی بوده، استقبال نمیکند و کمبود شغل برای دانشجویان از همین موضوع نشأت میگیرد که دانشجو مهارت مناسبی نیاموخته و دروس بیشتر حفظی و تئوری بوده که در بازه زمانی یک تا دو ساله از ذهن خارج میشود.
بهرامیان با بیان اینکه در سالهای گذشته به شکل بیرویهای در برخی از رشتهها مانند فنی و مهندسی دانشجو جذب شده است، گفت: برآوردی بین صنعت و اقتصاد با وزارت علوم وجود نداشته و برای اشتغال دانشجویان فارغالتحصیل هدف و برنامهای درنظر گرفته نشده، رشتهها پیوست اشتغال نداشته و به ظرفیت بومی استان توجه نشده و این امر باعث شده دانشجو بدون کار و مهارت از دانشگاه فارغالتحصیل شود البته در سالهای اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته که یکی از آنها بورسیه صنعتی است که ظرفیت این بورسیه بین ۵ تا ۱۰ درصد داوطلبان بوده و باید این عدد به بالای ۳۰ درصد برسد تا جامعه دانشجویی پویا شود.
لزوم حرکت نسل جدید دانشگاهها از مباحث تئوری به سمت مهارتافزایی
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه آموزش و مهارتافزایی و آمادهسازی نیرو برای شغل در وزارت علوم مورد توجه قرار گرفته و اگر وضعیت ناامیدی کمتر شود، جنبه علمی و تئوری ارزش بیشتری برای دانشجو پیدا کرده و دانشجویان با سوادتری خواهیم داشت، افزود: خانه نوآوری و شکوفایی دانشگاه صنعتی در راستای مهارتافزایی دورههایی برگزار میکند به طوریکه طی سال گذشته افزون بر ۱۵۰ دوره تخصصی در دانشگاه برگزار شد و البته این دورهها اگر با هدف مهارتافزایی باشند باید به شکل مرحلهای بوده تا دانشجو توانمندتر شود و باید تفکر دانشگاههای نسل جدید از سمت تئوری به سمت مهارتافزایی و ارتباط با صنعت حرکت کند.
وی با بیان اینکه طرح استاد راهنمای آموزشی برای مقطع لیسانس آغاز شده که به انتخاب واحد خوب دانشجو کمک کند، ادامه داد: اگر مؤسسات و دانشگاهها بتوانند اهداف و برنامههای وزارت علوم را پیش ببرند، انحلالشان معنا پیدا نمیکند، نابودی این مؤسسات وقتی لازم است که نتوانند تأثیرگذار باشند. در بعضی از مؤسسات غیرانتفاعی نسبت دانشجو به استاد بالای ۶۰ است و از اساتیدی استفاده میکنند که اکثراً حقالتدریسی هستند که این آمار خوبی نیست و یا افرادی هستند که کارمند بوده و صرفاً به مدرک نیاز دارند که به این بیانضباطی دامن میزنند و اگر مؤسسهای نگاه درآمدی به دانشجو داشته باشد، از اهداف آموزش و پژوهش دور میشود. بعضی از دانشگاهها با کاهش ورودی مواجه شدند و بعضاً با ورود و انصراف روبرو هستند و اگر مؤسسهای به آماری برسد که خروجی بیشتر از ورودی بوده و ارتباط با صنعت و دیگر بخشها نداشته باشد، انحلال آن اجتنابناپذیر است.
دخالت و همکاری ضعیف دانشجویان تحصیلات تکمیلی در طرحهای استانی
بهرامیان با بیان اینکه در کل استان تنها دو مؤسسه پژوهشی در حوزه انگور و مبل منبت در ملایر وجود دارد و در دانشگاههای بوعلیسینا و صنعتی مرکز پژوهشی خیلی جا نیفتاده و این مورد جزو ضعفهای استان است، مطرح کرد: دانشگاه صنعتی همدان در حال تلاش است تا مأموریتهایش را به خوبی پیش ببرد و تابع وزارت علوم است همچنین معاونت فناوری در وزارت علوم به راه افتاده اما هنوز گفتمان فناوری در دانشگاهها وجود ندارد و ارتباط با صنعت ضعیف است، در واقع پژوهش باید از فناوری و ارتباط با صنعت جدا شود اما متأسفانه هنوز هر دو یکی است و بحث ثبت اختراع رنگ و بوی آنچنانی ندارد و دخالت و همکاری دانشجویان تحصیلات تکمیلی در طرحهای استانی ضعیف است.
انتهای پیام