دکتر «یوسف نقیایی» در این رابطه تصریح کرد: یکی از موارد تاثیرگذار در پیشرفت تحصیلی و یادگیری، تغذیه سالم است و مصرف صبحانه به عنوان یک گزینه مهم در این رابطه باید مورد توجه قرار گیرد و با توجه به این که ذخایر قندخون بدن از نظر زمانی محدود است، لذا طبیعی است که افراد در ساعات اولیه صبح، فعالیت مغزی پایینی داشته باشند و مصرف صبحانه میتواند این مشکل را برطرف کند.
وی اظهار کرد: برای این که یادگیری دانشآموزان در ساعات اولیه صبح از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد، توصیه میشود ترجیحاً مصرف صبحانه در دو مرحله صورت گیرد به طوری که با توجه به اشتهای پایین بچهها در ساعات اول صبح، قبل از رفتن به مدرسه یک صبحانه سبک مانند نان و مربا یا نان و عسل مصرف کنند و صرف صبحانه دوم را در ساعت استراحت اول در مدرسه انجام دهند که بهتر است شامل مواد غذایی حاوی پروتئین بالا باشد.
نقیایی خاطر نشان کرد: مصرف مواد غذایی دارای پروتئین منجر به رشد بافتی و مغزی و سیری پایدارتر در دانش آموزان میشود که مهمترین آنها مصرف نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ آب پز یا نان و حبوبات پخته مانند عدسی و خوراک لوبیاست.
وی با اشاره به نقش موثر مصرف میان وعدهها در افزایش یادگیری دانش آموزان، افزود: مصرف میوه و آجیل میتواند انواع ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز را برای دانش آموزان فراهم کند و در نقطه مقابل آن هم مصرف تنقلات غیر تغذیهای و نامناسب مانند چیپس،پفک،ساندویچ های حاوی سوسیس و کالباس که نه تنها نیازهای تغذیهای دانش آموز را برطرف نمیکند بلکه مانع از مصرف وعده های اصلی بعدی مانند ناهار در منزل میشود.
به گزارش ایسنا و به نقل از وبدا یزد، رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه در پایان نیز یادآور شد: طبق دستورالعمل ابلاغی در پایگاه «تغذیه سالم در مدارس»، عرضه تنقلات در بوفههای مدارس ممنوع است و این امر توجه ویژه والدین و مسئولان مدارس به مواد غذایی عرضه شده در بوفه مدارس را می طلبد.
انتهای پیام