نگاهی به وضعیت منابع آبی خراسان جنوبی در تنش خشکسالی 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع زیر زمینی بر اثر خشکسالی‌ مستمر، افت سطح منابع آب زیر زمینی و کسری مخزن ایجاد شده، ۸ دشت خراسان جنوبی ممنوعه بحرانی، ۱۸ دشت ممنوعه و ۹ محدوده مطالعاتی فاقد تخصیص است.

عباس سارانی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد وضعیت منابع آبی و اعتبارات تخصیص یافته به این حوزه اظهار کرد: مهم‌ترین رسالت شرکت آب منطقه‌ای،  مدیریت منابع آبی به منظور تعادل بین منابع و مصارف آب است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی بخشی از کسری مخازن آب‌های زیرزمینی در دو سال گذشته در خراسان جنوبی کاهش یافت، ادامه داد: در این راستا اقدامات کنترل برداشت از آب‌های زیرزمینی به خصوص در دو سال گذشته موجب شده تا علی رغم کاهش بارندگی و عدم تغذیه مناسب سفره‌های آب زیرزمینی کسری مخازن منابع آب زیرزمینی استان از ۱۵۴.۹۸ میلیون مترمکعب در سال آبی ۹۴-۹۳ به ۱۲۰ میلیون مترمکعب در سال آبی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: در دو سال اخیر با جلوگیری از برداشت غیرقانونی از ۱۱۸ حلقه چاه غیرمجاز ، از یک میلیون مترمکعب منابع آب های زیرزمینی حفاظت شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شده است تصریح کرد: با اجرای این طرح و مدیریت برداشت آب از چاه‌ها ۲۰ درصد از اضافه برداشت منابع آب زیرزمینی در این بخش کاسته شده است.

سارانی با بیان اینکه تجهیز چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند منجر به کاهش ۲۵ درصدی میزان مصرف برق چاه‌های کشاورزی استان نیز شده که از این حیث در کشور منحصر به فرد است، اظهار کرد: همچنین در این مدت ۲۴۰ حلقه از کل چاه‌های کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از تامین ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به طبس در ۲ دور سفرهای استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی خبر داد و گفت: طرح آبرسانی به طبس به منظور تامین بخشی از نیاز آبی این شهر در افق ۱۴۱۰ به میزان حدود ۲.۱ میلیون متر مکعب در سال (معادل ۱۰۰ لیتر بر ثانیه)، در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه منابع تامین آب از طریق حفر ۵ حلقه چاه آبرفتی تامین می‌شود، افزود: آب استحصال شده با خطوط جمع آوری در مخزن ۱۰۰۰ مترمکعبی ذخیره شده سپس با خط انتقال به قطر ۴۰۰ میلیمتر از جنس چدن داکتیل به صورت ثقلی به مخزن ۱۰۰۰۰ مترمکعبی آب شهر طبس منتقل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون با تصویب تأمین مالی این پروژه در سفرهای اول و دوم هیأت دولت به استان، با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان این پروژه برنامه ریزی و در حال اجراست.

به گفته وی تاکنون حفاری چاه‌ها و خرید بخشی از لوله موردنیاز خط انتقال انجام و عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد در حال انجام است.

سارانی بیان کرد: خطوط جمع آوری به طول هفت کیلومتر، مخزن جمع آوری یک‌هزار مترمکعبی، خط انتقال به قطر ۴۰۰ میلی متر از جنس چدن داکتیل به طول ۳۲ کیلومتر از جمله اقداماتی است که باید برای این پروژه انجام شود.

وی یادآور شد: اکنون خراسان جنوبی با تداوم خشکسالی‌های مستمر و کاهش ذخایر منابع آب زیرزمینی در چند شهر از جمله طبس دچار تنش آبی شده که با توجه ویژه دولت تلاش خواهیم کرد تا در بحث آب شرب، مشکلات کاسته شود.

سارانی با بیان اینکه به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع زیر زمینی بر اثر خشکسالی‌ مستمر، افت سطح منابع آب زیر زمینی و کسری مخزن ایجاد شده، ۸ دشت خراسان جنوبی ممنوعه بحرانی، ۱۸ دشت ممنوعه و ۹ محدوده مطالعاتی فاقد تخصیص است، تصریح کرد: در حال حاضر برداشت آب از ۲۶ دشت از مجموع ۳۵ دشت استان ممنوع است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مهمترین راهکار در حال حاضر مدیریت منابع موجود است، بیان کرد: با مصرف درست و بهینه تا حد زیادی می‌توان از حرکت به سمت بحران جلوگیری و حالت پایداری در منابع آب استان را به وجود آورد.

وی، وقوع پدیده فرونشست زمین در خراسان جنوبی را یک تهدید جدی دانست و گفت: سالانه یک میلیارد و ۴۴۰ مترمترمکعب اضافه برداشت آب در استان داریم و همین موضوع بر فرونشست این استان دامن زده که باید مدیریت شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه فرونشست زمین مانند زلزله یا سیل سروصدا ندارد و به شکل خزنده و تدریجی در زمین رخ می‌دهد، اظهار کرد: به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع زیر زمینی بر اثر خشکسالی مستمر، افت سطح منابع آب زیر زمینی و کسری مخزن ایجاد شده، هشت دشت خراسان جنوبی ممنوعه بحرانی، ۱۸ دشت ممنوعه و ۹ محدوده مطالعاتی فاقد تخصیص است.

سارانی با بیان اینکه در حال حاضر سالیانه حدود ۱۲۵ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم، بیان کرد: اگر نصب کنتورهای هوشمند صورت نمی‌گرفت این میزان به شدت افزایش پیدا کرده و شاهد مشکلات بیشتری در زمینه حفظ منابع آبی می‌بودیم.

وی با اشاره به اینکه ۹۹  درصد از منابع آبی خراسان جنوبی به ویژه در بخش شرب منابع آب زیر زمینی است، اظهار کرد: در خراسان جنوبی حدود هزار و ۳۰۰ منبع آب زیرزمینی شناسایی شده است.

سارانی خاطرنشان کرد: در خراسان جنوبی حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از مصارف آب در بخش کشاورزی است و از این جهت تمرکز ما برای اصلاح الگوی مصرف نیز در همین بخش است که نیاز به مدیریت مصرف نیز داریم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402062917881
  • خبرنگار :