به گزارش ایسنا، محمد صادق خیاطیان در حاشیه بازدید از پاویون شرکتهای دانشبنیان نمایشگاه ایران پلاست و رونمایی از یک محصول دانشبنیان در جمع خبرنگاران گفت: صنعت پلیمر و پلاستیک یکی از صنایع پیشرو در کشور محسوب میشود و سابقه ۲۰ سالهای که در صنعت پتروشیمی داریم، صنعت پلیمر به عنوان پاییندست صنعت پتروشیمی به شمار میرود.
وی افزود: اگر بخواهیم زنجیرهای از صنعت پتروشیمی ترسیم کنیم، به ترتیب صنعت پتروشیمی و صنعت میانی و در نهایت صنایع تکمیلی قرار دارد، ولی ارزش افزودهای که در بخش میانی و تکمیلی وجود دارد، بسیار بیشتر از صنعت پتروشیمی شیمی و مواد خام است.
خیاطیان ادامه داد: از سوی دیگر صنعت میانی پتروشیمی جایی است که فناوری حرف اول را میزند و اگر شرکتهای دانشبنیان نقش بیشتری در بخشهای میانی و تکمیلی صنعت پلاستیک و پلیمر ایفا کنند، شاهد ارزش افزوده بیشتری خواهیم بود و بازار صادراتی بهتری را فراهم خواهیم کرد.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه یکی از ماموریتهای ما در این صندوق، رفع گلوگاهها و تکمیل زنجیره صنعت است، یادآور شد: در این راستا گامهای مؤثری برداشته شده است.
وی افزود: در حال حاضر حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ شرکت دانشبنیان داریم که در این زنجیره در حال فعالیت هستند و بسیاری از آنها در زمره شرکتهای صادراتی قرار گرفتهاند و توانمندی بسیار بالایی دارند.
خیاطیان ابراز امیدواری کرد که با حمایتهایی که صورت میگیرد، گلوگاههای این زنجیره رفع شود و یادآور شد: برگزاری چنین نمایشگاههایی به توسعه بازار شرکتهای دانش بنیان کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به حضور ۱۸ شرکت دانشبنیان در پاویون صندوق نوآوری و شکوفایی در نمایشگاه ایران پلاست، گفت: هر کدام از این شرکتها نقشی را برای تکمیل این زنجیره ایفا میکنند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص دستاوردهای برپایی این پاویونها در جهت توسعه بازار صادراتی دانشبنیانها، خاطر نشان کرد: برآوردی که در حال حاضر برای صادرات شرکتهای دانشبنیان وجود دارد، نشان میدهد که در سال گذشته صادرات دانشبنیانها بین ۶۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار بوده است؛ ولی در این زمینه آمارهای غیر رسمی نیز وجود دارد و آنچه که برآورد کردیم، این است که بسیاری از شرکتهای دانشبنیان توانمندی صادراتی دارند.
خیاطیان ادامه داد: یکی از جهتگیریهای جدی ما در این دوره آن است که این شرکتها که اکنون به عدد قابل توجهی رسیدهاند، بازار صادراتی را بیش از گذشته برای آنها فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: در این راستا بسته صادراتی صندوق نوآوری برای شرکتهای دانشبنیان در صندوق به تصویب رسیده است. حمایتهای این بسته از حضور شرکتها در نمایشگاهها، پذیرش هیاتهای تجاری تا تسهیلات ایجاد خط تولید در برخی از شرکتهای هدف را شامل میشود.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: این بسته برای این منظور است که هر چه بیشتر شرکتها را در توسعه بازار محصولاتشان کمک کنیم.
وی حوزه تجهیزات پزشکی، مواد شیمیایی، سلامت و فناوری اطلاعات و ارتباطات را از جمله حوزههایی با بیشترین میزان صادرات ذکر کرد و گفت: سفرهایی که رئیسجمهوری به کشورهای مختلف دارد، یکی از محورهای مذاکرات وی، شرکتهای دانشبنیان و محصولات دانشبنیان است که بسیار مورد استقبال طرفهای خارجی قرار گرفته است.
خیاطیان، هدفگذاری صادراتی این صندوق را با توجه به سیاستهای دولت، کشورهای همسایه و منطقه دانست و افزود: این کشورها دارای بازار بزرگ و بکری هستند، ضمن آنکه مغفول ماندهاند و برای حضور شرکتهای دانشبنیان ما، بسیار تشنه هستند.
انتهای پیام