جواد شاهجویی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اظهارات مسئولان عراقی درباره محدود شدن راهآهن شلمچه - بصره به جابهجایی مسافر بیان کرد: اگر میزان تجارت ایران و عراق را بررسی کنید، میبینید که میزان صادرات ما از ایران به عراق چندین برابر وادرات است؛ این یعنی تجارت ما ناتراز است و بنابراین تا حدی میتوان به مسئولان عراقی حق داد که نخواهند زیرساختی ایجاد شود که کشور عراق را به ایران وابستهتر کنند.
وی ادامه داد: اظهارات مسئولان عراقی مبنیبر اینکه اجازه نمیدهیم از این مسیر بهعنوان حملونقل تجاری استفاده کنند و فقط برای جابهجایی مسافر بین دو کشور و گردشگری خواهد بود؛ منطقی است. البته این اظهارات کارکرد داخلی هم دارد، زیرا مخالفانی با احداث این خط ریلی در عراق وجود دارد که نمیخواهند وابستگی عراق به ایران از این طریق بیشتر شود.
این کارشناس حملونقل ریلی خاطرنشان کرد: اگر مسئولان ما هم روی این مساله تاکید نکنند که میخواهیم از این مسیر بهعنوان تجاری استفاده کنیم، بهتر اسـت؛ زیرا نباید با این اظهارات به این حساسیتها دامن بزنیم؛ بلکه در حال حاضر همه تمرکز ما باید روی جابهجایی مسافر و سفر به عتبات باشد؛ حال آنکه مسیر جدیتری که میتواند برای استفاده تجاری برنامهریزی شود، راهآهن شلمچه - بصره نیست، بلکه راهآهن کرمانشاه -خسروی -خانقین-بغداد برای تجارت با عراق بهتر است.
بیشتر بخوانید
شلمچه-بصره؛ مقدمه گسترش روابط اقتصادی ایران و عراق
نباید از اتصال راهآهن غرب به عراق غفلت کرد
شاهجویی ادامه داد: از طرف دیگر وقتی خط آهن ساخته میشود، استفاده از آن برای عبور مسافر یا بار ممکن است و اینطور نیست که از نظر تکنیکی بگوییم خط ریلی فقط برای جابهجایی مسافر یا بار است؛ با وجود این به نظر میرسد بهتر است مسئولان فعلا نباید این موضوع را مطرح کنند؛ زیرا آنچه اهمیت دارد این است که این خط اول ساخته شود و نباید با این انگیزه که بعدا میتوانیم عراق را به استفاده تجاری از خط شلمچه - بصره راضی کنیم، پروژه را عقب بیندازیم.
وی با اشاره به تاخیر چند ساله در راهاندازی خط ریلی شلمچه - بصره بیان کرد: در ۲۰ سال گذشته چالشهایی از جنس سنگاندازی از سوی دو طرف بوده؛ از سوی ایران کمتر که تاکید داشته میخواهیم از این خط استفاده ترانزیتی کرده و ایران را به مدیترانه وصل کنیم و از سوی عراقیها بیشتر که هر بار بهدلیلی این موضوع را عقب انداختند.
این کارشناس حملونقل ریلی خاطرنشان کرد: اکنون در پیگیری با مسئولان عراق باید این مساله را جدی بگیریم که نمیخواهیم این خط با هدف حمل بار ساخته شود؛ چه بسا که بعد از آن شاید خود عراقیها پیشنهاد دهند که با توجه به هزینههای کمتر حملونقل ریلی و استهلاک کمتر جادههایشان، از این مسیر برای ترانزیت و تجارت هم استفاده کنند؛ اما آنچه در حال حاضر اهمیت دارد این است که پروژه در مرحله اول ساخته شود صرف نظر از اینکه هدف آن مسافری است یا تجاری.
انتهای پیام