همکاری نخبگان با کمیسیون‌های هشت‌گانه دولت در دستور کار بنیاد ملی نخبگان قرار گرفت

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه در دولت ۸ کمیسیون وجود دارد که رؤسای هر کدام یکی از وزرای کشور است، گفت: همراهی نخبگان با این کمیسیون‌ها در قالب‌های متفاوتی از جمله نشست‌های هم‌اندیشی و احصای مسائل، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد که بنیاد ملی نخبگان بزودی با برنامه‌ریزی، برگزاری این جلسات را بصورت مستقل با هر یک از کمیسیون‌ها در دستور کار خود قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ سید سلمان سیدافقهی در نشست با استادیاران جوان (برگزیدگان طرح کاظمی آشتیانی) که در ذیل رویداد سرای امید در مشهد برگزار شد، مساله‌محور شدن فضای نخبگانی را از اهداف بنیاد ملی نخبگان در دور جدید دانست و گفت: در کشور مسائل زیادی وجود دارد که البته این مسائل تنها به محدوده‌ صنعت و اقتصاد خلاصه نمی‌شوند.

وی افزود: در دولت، ۸ کمیسیون وجود دارد که رؤسای هر کدام یک وزیر است. این کمیسیون‌ها مسائل ارجاع شده را مورد بررسی قرار می‌دهند و این در حالی است که در بسیاری از موارد، شناخت خود مساله نیز یک فعالیت نخبگانی است که باید به صورت فعال انجام شود و همراهی نخبگان با این کمیسیون‌ها در قالب‌های متفاوتی از جمله برگزاری نشست‌های هم اندیشی و احصای مسائل، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد که بنیاد ملی نخبگان بزودی با برنامه‌ریزی برگزاری این جلسات را بصورت مستقل با هر یک از کمیسیون‌ها آغاز خواهد کرد.

سید افقهی ادامه داد: کشور از نظر برخورداری از نیروی انسانی نخبه غنی است و این نخبگان تنها به اساتید دانشگاه و یا فعالان در شرکت‌های دانش‌بنیان خلاصه نمی‌شوند، بلکه در ایران نخبگان زیادی وجود دارند که در زمره اساتید دانشگاه و یا فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان دسته‌بندی نمی‌شوند، اما توانسته‌اند در حوزه کاری خود منشأ اثرگذاری‌ بسیار باشند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان باید تریبون نخبگان باشد، اظهار کرد: برگزاری نشست میان نخبگان و اعضای دولت از یک طرف فرصتی مغتنم برای نخبگان است که بتوانند نظرات و دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل مختلف به صورت مستقیم با مسؤولان کشور در میان بگذارند و از طرف دیگر این افراد باید انگیزه کافی برای فعالیت در مسیر حل مسائل را داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم زمینه‌سازی برای فعالیت نخبگانی در حوزه مسائل کشور، یادآور شد: بنیاد ملی نخبگان در دور جدید به دنبال ایجاد بستری مناسب است تا با راه‌اندازی پلتفرم جامع آموزشی، پژوهشی و حل مساله، محیطی پویا برای نخبگان ایجاد کند. در این پلتفرم مسائل کشور توسط کارگزاران بارگذاری می‌شود، این کارگزاران، نیازهای جامعه، اقتصاد، صنعت و غیره را احصاء کرده و به جامعه نخبگانی وصل می‌کنند که بخشی از این کارگزارن هم اکنون در معاونت علمی ریاست‌جمهوری مشغول به فعالیت هستند و در انجام این امر به پختگی قابل قبولی رسیده‌اند و بخش دیگری در حال ایجاد شدن است.

وی ادامه داد: در این پلتفرم هوشمند فرد می‌تواند با توجه به تخصص و دانش خود به نیازهای موجود در کشور دسترسی پیدا کند و بر اساس علاقه‌مندی و توانمندی خود پروپوزال لازم برای حل نیازها را ارائه دهد.

سید افقهی با بیان اینکه برای حضور نخبگان در مسیر حل مسائل کشور، باید نظام سیستماتیک و معناداری وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: هدف اصلی این پلتفرم تسهیل دسترسی اساتید، نخبگان و مستعدان به مسائل اصلی کشور است. در این بین، یکی از موانع اصلی در مسیر فعالیت اساتید دانشگاهی در حوزه حل مسائل کشور، آیین‌نامه ارتقاء است، چراکه در این آیین‌نامه بر مقاله تاکید بسیار زیادی شده و تقریباً مقاله را می‌توان مهم‌ترین عامل در ارتقای اساتید دانست. به همین منظور بنیاد ملی نخبگان با هدف ارتقای بهره‌وری دانشگاه‌ها، در تحول آیین‌نامه ارتقای اساتید نقش‌آفرینی کرد تا اساتید بتوانند هم در مسیر حل چالش‌ها و مسائل کشور فعالیت کرده و هم از امتیاز لازم برای ارتقاء برخوردار شوند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تأکید کرد: در اصلاحیه این آیین‌نامه پیشنهاد بنیاد این بود که امتیاز ویژه‌ای به انجام پروژه‌ها با محوریت مسائل واقعی کشور تعلق گیرد که البته این به معنای بی‌فایده بودن مقالات ISI نیست؛ بلکه بنیاد اعتقاد دارد مقاله به عنوان یکی از خروجی‌های فعالیت‌های پژوهشی و در قالب نشر علم نافع برای کشور باید همواره مورد تاکید بوده و رتبه کشور در تولیدات علمی جهانی مسیر رو به رشد خود را ادامه دهد. از طرفی، برخی نخبگان و اساتید دانشگاهی در این حوزه استعداد ویژه دارند و باید در همین ساحت نیز به فعالیت خود ادامه دهند، اما این نباید به معنای دور شدن دانشگاه از حل مسائل واقعی کشور باشد.

وی یادآور شد: برخی از اساتید کشور در صنعت و تولید، دستاوردهای بسیار زیادی داشته‌اند، اما چون نتوانستند تعداد مقالات خود را به استانداردهای مورد تاکید آیین‌نامه ارتقاء برسانند، در محیط دانشگاه ارتقاء پیدا نکردند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402062716697
  • خبرنگار : 30057