ابراهیمی که سالها در شبکه جهانی جام جام فعالیت کرده است، در مطلبی که در اختیار ایسنا قرار داده، آورده است:
«تصور میکنم ۲۸ سال خدمت در سازمان صداوسیما که ۱۷ سال آن به عنوان تهیهکننده و بقیه آن به عنوان مدیر در شبکههای مختلف بودم، تجربه مناسبی است تا تحلیلی واقعبینانه از شرایط شبکه جهانی جامجم طی چند سال اخیر ارایه دهم؛، بهویژه که مدتی نیز به عنوان مدیر گروه اجتماعی و اقتصادی شبکه در خدمت ایرانیان و فارسی زبانان خارج کشور بودهام.
اما چند نکته:
۱. در ربع قرنی که از عمر شبکه جام جم میگذرد و بهویژه در دوران برنامه سازی و مدیریت در این شبکه، ایرانیان خارج کشور را ظرفیت بیبدیلی در زمینه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی دیدهام که عدم بهرهگیری از آن میتواند این فرصت را در اختیار بیگانگان قرار دهد. اشتیاق زایدالوصف این هموطنان به بازگشت به ایران و سرمایهگذاری علمی و اقتصادی در سرزمین مادری خود باید در جایی به نمایش گذاشته شود تا به تدریج زمینه عملیاتی شدن آن فراهم شود. شبکه جهانی جامجم توانسته و میتواند دریچهای امیدبخشی در این زمینه باشد.
۲. من چندین سال است که بازنشسته شدهام و صرفا تدریس و نویسندگی میکنم، نه طمع مدیریت دارم و نه دنبال تهیهکنندگی هستم، بنابراین آزادانه میتوانم نگاه خودم را عنوان کنم. مدیر فعلی شبکه جهانی جامجم و برخی دیگر از مدیران آن را از سالهای دور میشناسم و شهادت میدهم که در حدود پنج سال گذشته به همت این افراد و تهیهکنندگان و برنامهسازان حرفهای و مخاطب شناسی که جذب کردند، بهرغم مضایق مالی و فقدان بودجه ارزی، توسعه کمی و کیفی بسیار خوبی در شبکه رخ داده و میتوانم به جدّ بگویم غالبا از استانداردهای سازمان بالاتر بودهاند، از برنامههای مرتبط با فرهنگ، تمدن و هویت ایرانی اسلامی و آموزش و صیانت از زبان فارسی تا مستندهای زیبای محیط زیستی و بومگردی ایران و برنامههای زنده صبحگاهی و شبانگاهی و برنامههای تعاملی. به گفته بسیاری از اهل هنر و رسانه و حتی در برخی موارد واحدهای نظارتکننده در سازمان و سیما، ویژه برنامه های نوروز و شب یلدای تولید شده در این شبکه در سالهای مختلف، چه در داخل یا خارج کشور، عنوان بهترین برنامهها را داشتهاند. اهتمام مدیر شبکه به بازگشت دو کانال آمریکا و آسیا که در بدو ریاست آقای سرافراز حذف شدند و اچدی شدن شبکه و تقویت تجهیزات تولید و فنی شبکه و توجه جدی به طراحی راهبردهای بلند مدت و کوتاه مدت محتوایی بهویژه با بهرهگیری از خرد جمعی و اتاق های فکرِ عملیاتی و نیز راهاندازی شورای خلاقیت و نوآوری نیز از جمله اقدامات موثر و قابل تحسینی بوده که در سالهای اخیر صورت گرفته که نتیجه آن حرکت از یک شبکه نسبتاً تامینی و کم مخاطب به سوی تعاملی شدن برنامهها، تنوع تولیدات، افزایش جذابیت، اثر بخشی و اقناعسازی و در نهایت افزایش میزان مخاطبان شبکه بوده است. پخش بسیاری از تولیدات شبکه جهانی جامجم در شبکههای سراسری و استانی و وایرال شدن آنها در فضای مجازی که در نوع خود بی سابقه بوده گواه موفقیت مدیران شبکه در سالهای اخیر بوده است. از اینرو اگر قرار باشد کارآمدی مدیران شبکه جام جم را ارزیابی کنیم قطعا آقای ملکی جز مدیران خلاق و کاربلد و کوشا شناخته خواهد شد.
۳. من با تعطیلی شبکه جامجم مخالفم و معتقدم این شبکه را باید از مظلومیت گرفتار شده در آن خارج و تقویت کرد و مطمئنم که برند شبکه جهانی جامجم میتواند یکی از پرمخاطبترین و اثربخشترین شبکه های رسانه ملی باشد. حذف این شبکه اشتباه بزرگ و جبران ناپذیری است که متاسفانه زمزمههای آن شنیده می شود. لطفاً برای اینکه اهمیت این شبکه را بدانید از دور قضاوت نکنید، تنها کافی است مدتی را به عنوان برنامهساز یا مدیر در این شبکه با ایرانیان خارج کشور حشر و نشر داشته باشید و از ظرفیتهای بالفعل و بالقوه آنها برای تقویت کشور مطلع باشید تا بدانید حتی صحبت از حذف شبکه چگونه بغض شدیدی را در گلوی کارکنان، مدیران، برنامهسازان و مجریان کنونی و قبلی شبکه بهوجود میآورد.»
در این زمینه بخوانید:
تصمیم نهایی ساختمان شیشهای برای جامجم چیست؟
انتهای پیام