کارگاه یک روزه "دغدغههای تالاب به منظور جستجوی راهکارهای حفاظتی با تاکید بر فرهنگسازی محیطی و توانمندسازی جوامع محلی و نیروهای اثرگذار بر تالاب" به همت سازمان جهاد دانشگاهی گیلان و با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست استان امروز یکشنبه ۲۶ شهریورماه در مرکز پرندهنگری تالاب انزلی برای همکاران شاغل در آموزش و پرورش شهرستان و دهیاران روستاهای حاشیه تالاب انزلی برگزار شد.
تالابها نیاز به مدیریت یکپارچه منابع آب دارند
هادی مدبری، رئیس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گیلان که سخنران این کارگاه بود در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه حلقه مفقوده تمامی تالابهای کشور مدیریت یکپارچه است، اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در تالابها بحث مدیریت یکپارچه منابع آب است.
وی با بیان اینکه کاهش آب و حتی خشک شدن یکی از مهمترین معضلاتی است که در تمام تالابهای ایران وجود دارد، افزود: تالابهای شمالی ایران که جزو تالابهای بینالمللی هم هستند از این قاعده مستثنی نیستند.
مدبری با بیان اینکه محققان حوزه منابع آب تالابها به این نتیجه رسیدند که بحث مدیریت یکپارچه باید در منابع آب تالاب نیز به وجود بیاید، تصریح کرد: مدیریت یکپارچه ۳ مولفه مهم دارد که شامل عدالت اجتماعی، راندمان اقتصادی و حفظ محیط زیست است که نتیجه همه اینها توسعه پایدار است.
رئیس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گیلان تاکید کرد: اگر مدیریت یکپارچه منابع آب را در حوزه خود تعریف نکنیم مطمئناً اثرات سوئی در پایین دست که حوزه های اکوسیستم تالاب است به وجود خواهد آمد.
وی افزود: قطعاً این اکوسیستم با معیشت جوامع محلی نیز در ارتباط است یعنی برای ذینفعان جوامع محلی مباحث اقتصاد اجتماعی به وجود میآید و جامعه و مدیریت ما را به مدیریت ناپایدار تبدیل میکند.
مدبری گفت: این مدیریت ناپایدار نیز اثرات جبران ناپذیری دارد لذا بیشترین بحث کارگاه امروز نیز بحث مدیریت یکپارچه آب در حوزه تالابها به ویژه تالاب انزلی بود.
جهاددانشگاهی میتواند به عنوان بازوی علمی و آموزشی سازمان محیط زیست عمل کند
محمدعلی رحیمیپور، سرپرست معاونت آموزشی و کارآفرینی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان در حاشیه کارگاه یک روزه "دغدغههای تالاب به منظور جستجوی راهکارهای حفاظتی با تاکید بر فرهنگسازی محیطی و توانمندسازی جوامع محلی و نیروهای اثرگذار بر تالاب" که در مرکز پرندهنگری تالاب بندر انزلی برگزار شد، در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: هدف از برگزاری این کارگاه، افزایش آگاهی و جلب همکاری جامعه هدف و افراد ذینفوذ در امر فرهنگسازی در حوزههای مختلف تالاب است.
وی با بیان اینکه ذینفعان مختلفی شامل کشاورزان، صیادان، دانش آموزان، مردمان محلی و... در حوزه تالاب و پیرامون آن نقش آفرینی میکنند، افزود: افراد تاثیرگذاری مانند معلمان و دهیاران میتوانند در امر فرهنگسازی و توانمندسازی جامعه محلی بسیار کمک کننده باشند.
سرپرست معاونت آموزشی و کارآفرینی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان تصریح کرد: اگر اقشار تاثیرگذار از اطلاعات کافی برخوردار باشند و راهکارهای حفاظتی و نحوه رفتار با تالاب را بیاموزند میتوانند این دانش و آگاهی را در سطح جامعه نشر دهند و به حفاظت هرچه بیشتر تالاب کمک کنند.
رحیمیپور تاکید کرد: متولی اصلی حفاظت از تالاب، سازمان حفاظت محیط زیست است و جهاد دانشگاهی هم به دلیل دارا بودن پژوهشکده محیط زیست، می تواند به عنوان بازوی علمی و آموزشی سازمان محیط زیست عمل کند.
وی با اشاره به اینکه پژوهشکده محیط زیست تنها پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی، مستقر در استان گیلان است، افزود: در این پژوهشکده گروههای پژوهشی مختلفی در بحث حفاظت از تالاب فعالیت میکنند که از جمله آنها گروه محیط زیست طبیعی، مهندسی محیط زیست، گروه پسماند، گروه مطالعات ناحیهای و گروه پایش منابع آب را میتوان نام برد که هر مجموعه به نوعی در حوزه مربوط به تالاب کار پژوهشی انجام می دهند و بالطبع میتوانند به واسطه آن پیشینه علمی و پژوهشی، در امر آموزش و فرهنگسازی حفظ و نگهداری از تالاب نقش آفرین باشند.
رحیمیپور تصریح کرد: هر چقدر بیشتر بتوانیم در زمینه آگاهی بخشی و آموزش حفظ و نگهداری از تالاب به گروه های تاثیرگذار فعالیت کنیم و با آموزش صحیح امکان مشارکت جوامع محلی در پاسداری از تالاب را فراهم کنیم، قطعاً تاثیرات آن را در پایداری هر چه بیشتر اکوسیستم شکننده و حساس تالاب شاهد خواهیم بود.
تالاب انزلی یک سرمایه ملی است
همچنین در حاشیه این کارگاه یک روزه الهه کلانتری، رئیس اداره آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: تالاب انزلی یکی از سرمایههای ملی ما محسوب میشود که در حال حاضر درگیر یک سری از مشکلات و دغدغههاست که ناخودآگاه جامعه محلی را نیز درگیر کرده است.
وی افزود: کارگاه امروز با هدف تنویر افکار عمومی و توانمندسازی جوامع محلی حاشیه تالاب تشکیل شده تا با بررسی راهکارهایی که میتوانیم برای احیا و نجات تالاب داشته باشیم، بحث و تبادل نظر کرده و به سهم خودمان در بهبود شرایط این زیست بوم ارزشمند ایفای نقش داشته باشیم.
رئیس اداره آموزش مشارکتهای مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان تصریح کرد: این مشارکت با برگزاری کارگاهها به شکل منسجم هم چنین اطلاع رسانی از طریق رسانههای جمعی میتوانند مثمرثمر باشد.
مشکلات تالاب معیشت جوامع محلی را تحت تاثیر قرار داده است
اسماعیل محمودپور، دهیار روستای تربهگوده در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: این کارگاه به نوبه خودش در دانشافزایی خوب بود ولی به کارهای بسیار بیشتری برای احیا و حفاظت از تالاب انزلی نیاز داریم.
وی افزود: باید بتوانیم مردم را بیش از پیش در زمینه احیای تالاب مشارکت دهیم تا افراد با تجربههای مختلف بتوانند در زمینه احیای تالاب هم چنین حفاظت از این ثروت ملی نقش داشته باشند.
دهیار روستای تربهگوده با بیان این که ذینفعان بسیار زیادی در حاشیه تالاب انزلی هستند که از آن ارتزاق می کنند، تصریح کرد: شکارچیان و ماهیگیران تالاب انزلی نقش مهمی در تامین آب کشاورزی زمین های اطراف دارند، ولی در حال حاضر علاوه بر مشکل تامین آب کشاورزی، صید و صیادی و شکار نیز تقریبا کم رونق است.
محمودپور تاکید کرد: مسائل و مشکلاتی که امروز تالاب انزلی با آن درگیر است در بخشهای مختلف زندگی جوامع محلی و حاشیه نشینان تالاب تاثیر گذاشته این در حالی است که علاوه بر آموزش با تامین سخت افزارها و ملزومات مورد نیاز میتوان گام های موثری در احیای تالاب برداشت.
برای نجات تالاب باید متحد شویم
زهرا کشاف، از اداره آموزش و پرورش شهرستان بندر انزلی نیز از دیگر شرکتکنندگان در این کارگاه یک روزه در گفتوگو با ایسنا با ارزیابی مثبت مسایلی که در این کارگاه بیان شد، اظهار کرد: علاوه بر طرح مسائل بهروز و لازم در جهت احیا و نگهداری تالاب، باید برای کاربردی کردن این آگاهی با یکدیگر متحد باشیم.
وی افزود: با توجه به اینکه ذینفعان تالاب علاوه بر جوامع محلی، اقشار مختلف جامعه هستند لذا هر فرد به سهم خود در نگهداری از این ثروت ملی باید تلاش کند.
کشاف با بیان اینکه هر فرد به سهم خود در انتقال تجربیات مرتبط با حفظ تالاب باید قدم بردارد، تصریح کرد: با توجه به حضور بیش از ۲۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان، نقش متولیان آموزش و پرورش برای انتقال دانش و آگاهی فراگرفته شده در خلال چنین کارگاههایی، بسیار میتواند اثرگذار باشد.
انتهای پیام