میثاق حیدری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: تاریخ را که ورق میزنیم، درمییابیم انقلاب اسلامی ایران پدیدهای در حال تعالی بر پایهی فطرت توحیدی بشر بود که پرچمدار این حرکت طلبهای بود که به فهم فاخر و ناظر به زمان از عرفان، فلسفه، فقه و قرآن، روایات و معارف اسلامی نائل شده بود.
وی با اشاره به اینکه مکتب امام خمینی(ره)، مکتب ایجاد نظام مردمی و انقلابی بود که در آن زن و مرد از سبک زندگی غربی و شرقی به حیات طیبهی توحیدی هجرت کنند، تصریح کرد: زنان در مکتب انقلاب اسلامی، رهبران نهضت بودند؛ همان نگاهی که حضرت امام (ره) برای اولین بار بیان و ارائه فرمودند.
دبیر منطقه پنج دفاتر بانوان و خانواده دانشگاههای کشور با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران یکی از مسائلی که به شکلی جدی مورد بحث و توجه افکار عمومی ایران و جهان قرار گرفت موضوعِ «زن» بود، بیان کرد: در واقع انقلاب اسلامی در فضایی به پیروزی رسید که مکاتب گوناگون و ایدئولوژیهایِ سکولار مدرن هریک به فراخور مبانی و جهتگیریهای خود نگاه خاص به مقولهی زن داشتند و ترویج و فرهنگ عمومی جوامع مختلف تحت تأثیرِ این نگاهها ساخته میشد؛ اما انقلاب اسلامی حرف و نگاهی نو و تحولآفرین را در این موضوع پیشرویِ بشریت گذاشت؛ این نگاهِ جدید در قالب کُنشگری و فعالیت «زنِ مسلمان ایرانی» عینیت یافت و به تعبیر رهبر معظم انقلاب «الگوی سوم زن» را تحقق بخشید.
وی با بیان اینکه «الگوی سوم زن»، الگویی که «نه شرقی است و نه غربی و به فرموده مقام معظم رهبری «زن، در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بینقش در تاریخسازی؛ و در تعریف غالباً غربی، بمثابهی موجودی که جنسیت او بر انسانیتش میچربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایهداری جدید است، معرفی میشد، تصریح کرد: شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس و تا همین امروز، نشان دادند که در الگوی سوم مطابق گفتمان انقلاب اسلامی، «زن نه شرقی، نه غربی» است؛ براین مبنا زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان، گشود و ثابت کرد که میتوان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود، و درعین حال، در متن و مرکز بود؛ میتوان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصهی سیاسی و اجتماعی نیز، حضور داشت.
حیدری با بیان اینکه نکته قابل توجه اینکه نگاه انقلاب اسلامی به زن دقیقا برگرفته از مبانی اسلامی است، اضافه کرد: در نگاه اسلامی؛ هم زن و هم مرد فارغ از «جنسیت» شان میتوانند در مسیر رشد و کمال حرکت کنند یعنی نگاه اسلام به مساله جنسیت، یک نگاه درجهی دو است؛ در مقابل نگاه درجهی یک، که بُعد انسانی است و در آن، جنسیت اصلاً نقشی ندارد.
دبیر منطقه پنج دفاتر بانوان و خانواده دانشگاههای کشور ادامه داد: زنی که در این انقلابِ الهی ظهور کرد تعریفی جدید از زن ارائه داده؛ تعریفی که جهانی و حل کنندهی معضلات زنان در عصر مدرن است؛ همانطورکه در انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس، زنانی را دیدیم که توانستند تعریف زن و حضور خود در ساحت رشد و تهذیب خویش، در ساحت حفظ خانواده و هم در ساحت ولایت اجتماعی و جهاد اجتماعی را جهانی کنند.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "اقتدار و جذبهی تازهای به برکت خون این زنان مجاهد در عصر جدید، ظهور کرده است که زنان را ابتداء در جهان اسلام، تحت تأثیر قرار داد و دیر یا زود در سرنوشت و جایگاه زنان جهان، دست خواهد برد"، خاطرنشان کرد: در «الگویِ زن مسلمان» که براساس معرفتشناسی الهی شکل گرفته، زن «نقاط قوّت زنانه» ی خود را با «ایمان و عفت» همراه میکند و با چنین ترکیبی قادر به نقشآفرینیِ منحصربهفردی میشود و اینگونه «ارزش و تشخص زن» معنا پیدا میکند؛ بنابراین مطابق گفتمان انقلاب اسلامی الگوی جدیدی برای زن مسلمان تعریف میشود که این الگوی سوم زنان در امتداد همان نگرش نظامساز انقلابی، هویت مبارکی است که از آزمونهای متعدد سربلند عبور کرده و میرود تا در تمدنسازی جهانی هم پرچم خود را افراشته کند.
انتهای پیام