دکتر غلامرضا حسنزاده در گفتوگو با ایسنا، درباره تصمیمات جلسه شورای«معین» شورای عالی برنامهریزی علومپزشکی در ارتباط با بررسی ضرورت برنامه آموزشی رشتههای جدید در دانشگاههای علومپزشکی گفت: هنگامی که درخصوص تصویب یک رشته دانشگاهی تصمیمگیری میکنیم با ۲ مرحله مواجه هستیم. در مرحله نخست، ضرورت ایجاد یک رشته مورد بررسی بررسی قرار میگیرد که آیا متناسب با نیازهای جامعه است و به چه تعداد نیرویی نیاز داریم. بررسیها به تعداد نیروی مورد نیاز و منطبق بودن رشته با نیازهای جامعه محدود نمیشود بلکه دانشآموختگان یک رشته چه نقشی در جامعه ایفا میکنند مورد بررسی قرار میگیرد.
وی درباره مرحله دوم بررسی تصویب و ایجاد یک رشته دانشگاهی گفت: در این مرحله، برنامههای آموزشی مورد بررسی قرار میگیرد. هدف از انجام کار این است که یک رشته جدید با سایر رشتهها تداخل نداشته باشد.
دبیر شورای عالی برنامهریزی علومپزشکی با بیان اینکه پس از اینکه ۲ مرحله به سرانجام برسند رشتهها در شورای عالی برنامهریزی مورد بررسی قرار میگیرند، اظهار کرد: شخص وزیر بهداشت، مدیران مرتبط و تعدادی از افرادی حقیقی در شورای عالی برنامهریزی حضور دارند و در ارتباط با رشته جدید تصمیمگیری میکنند.
نایبرئیس شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش پزشکی در ارتباط با ایجاد رشته «دیپلماسی سلامت و ارتباطات بینالمللی» در مقطع دکتری تخصصی خاطرنشان کرد: به تعدادی نیرو نیاز داریم که بتوانند در این زمینه دیپلماسی به ما کمک کنند. ما به افرادی نیاز داریم که نسبت به مسائل دیپلماسی و ارتباطات آگاه باشند و مسائل حوزه سلامت را بشناسند. در این زمینه درنظر داریم تعداد محدودی را تربیت کنیم که برای حل مشکلات به وزاتخانههای «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «امور خارجه» کمک کنند.
دکتر حسنزاده درباره برگزاری کمیته تطبیق و متناسبسازی برنامههای آموزشی برای دانشجویان بینالملل گفت: کمیته تطبیق در سالهای گذشته تشکیل شده اما میزان فعالیتهای آن در دوره اخیر افزایش یافته است. مسائل مربوط به بینالمللیسازی آموزش را در کمیته تطبیق در کانون توجه قرار دادهایم. با توجه به فرمایشات رهبری، بینالمللیسازی بسیار موثر و مهم است؛ به همین دلیل، میبایست ظرفیت بینالمللی خود را افزایش دهیم تا ظرفیتها و دستاوردهای جمهوری اسلامی را به دنیا معرفی کنیم.
در زمینه آموزش پزشکی پیشتاز هستیم
نایبرئیس شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش پزشکی با بیان اینکه پیشرو بودن در عرصه آموزش پزشکی موجب سرآمدی جمهوری اسلامی شده است، خاطرنشان کرد: براساس اظهارت پروفسور ریکاردو، رئیس فدراسیون جهانی آموزش پزشکی؛ ایران در زمینه آموزش علومپزشکی یک کشور پیشرو است و سایر کشورها میبایست ایران را به عنوان یک الگو قرار دهند.
وی ادامه داد: اگرچه در زمینه آموزش پزشکی یک کشور پیشرو هستیم اما باید به این موضوع اذعان کنیم که به تمام آرزوهای خود در این زمینه نرسیدهایم. ما جزو کشورهای پیشرو در زمینه پزشکی هستیم لذا باید بتوانیم توانمندیهای خود در زمینه بینالمللی بهکار بگیریم. این موضوع میتواند عامل تبادل تجربه میان ما و کشورهای دوست و همسایه شود؛ کشورهایی که با ما مراودات دارند.
دکتر حسنزاده گفت: بینالمللیسازی آموزش هیچ ارتباطی با میزان ظرفیت داخلی ندارد. ظرفیت داخلی دانشگاهها را حفظ کردهایم؛ نه تنها ظرفیت داخلی کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است. آنچه که در ارتباط با موضوع بینالمللی سازی وجود دارد، ظرفیتهای اضافه است. ما باید ظرفیتهایی ایجاد کنیم تا بتوانیم توانمدیهای خود را به دنیا نشان دهیم.
دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی با اشاره به سفر اعضای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی در اردیبهشت ماه به ایران گفت: در این سفر، یک نفر از اعضای تیم فدرسیون جهامی آموزش پزشکی اعلام کرد، پیش از سفر به ایران هزار ایمیل با محتوای «به ایران سفر نکنید» دریافت کرده است. این عضو اعلام کرد، حالا که به ایران سفر کرده است، دلیل این پافشاری برای سفر نرکدن به ایران را متوجه شده است.
دکتر حسنزاده با بیان اینکه اعضای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی تصور نمیکردند که ایران در عرصه آموزش پزشکی از چنین جایگاهی برخودار باشد، افزود: حالا که آمریکا برای سفر نکردن افراد به ایران برنامهریزی میکند، ما با برنامهریزی میتوانیم مراودات علمی خود را افزایش دهیم. ما با بهرهگرفتن از روشهای عزتمندانه میتوانیم جایگاه خود در جهان را حفظ کنیم.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم توانسته است ارتباطات خوبی با کشورهای دیگر برقرار کند، خاطرنشان کرد:تمام دنیا به کشورهای ایالات متحده و کشورهای اروپایی محدود نمیشود. ما میتوانیم با بسیاری از کشورهای جهان مراوده داشته باشیم و توانمدیهای خود را به آنها معرفی کنیم و از توانمندیهای آنها آگاه شویم. مراودات بینالمللی لازم و ضروری است؛ افرادی که با بیان اینکه ما دانشجویی ایرانی داریم به بینالمللیسازی دانشگاهها انتقاداتی وارد میکنند، انتقاد آنها خارج از انصاف است. ما ظرفیت داخلی را حفظ کردهایم و ظرفیت را در عرصه بینالمللیسازی ایجاد کردهایم. ضمن اینکه مراودات بینالمللی سبب گسترش ظرفیت داخلی در درازمدت میشود.
دکتر حسنزاده با بیان اینکه باید در چشماندازهای خود آینده کشور را در کانون توجه قرار دهیم، تصریح کرد: سند« سیاستهای کلی سلامت ابلاغی رهبری» در سال ۹۳ ابلاغ شده است. برنامههای خود در زمینههای مختلف مانند ادغام آموزشی مبتنی بر این سند است.
وی ادامه داد: همچنین برنامهها توسعه ۵ ساله داریم که بینالمللیسازی آموزش در سند چهارم مورد توجه دولتها قرار گرفته است. ما باید برنامهریزی داشته باشیم و سرفصلهای آموزشی را متناسب با مواردی که اتفاق میافتد تنظیم و بازنگری کنیم.
نایبرئیس شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری آموزش پزشکی درباره مردمیسازی آموزش گفت: سند مردمیسازی آموزش توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آماده شده است. ما در وزارت بهداشت، جلساتی و مباحثی در ارتباط با موضوع مردمیسازی داریم تا تحلیلهای لازم در ارتباط با این موضوع شکل بگیرد. سند مردمیسازی آموزش به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود و از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب میشود.
وی ادامه داد: از طرف دیگر، موضوع مردمیسازی آموزش از سوی دولت در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است. این احتمال وجود دارد که از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شود و به اجرا درآید. تصور میکنم، اجرای سند مردمیسازی میتواند گام بسیار مهمی باشد و زمینه مشارکت مردم در آموزش علومپزشکی را شکل دهد.
انتهای پیام