افشاگری رئیس جمهوری سیرالئون پیرامون فشار آمریکا برای دخالت در انتخابات

رئیس جمهوری سیرالئون فاش کرد، ایالات متحده به او فشار آورد تا در روند شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری که ماه ژوئن برگزار شد، مداخله کند؛ اما وی نپذیرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری المیادین، جولیوس مادا بیو، رئیس جمهوری سیرالئون در سخنرانی خود در دانشگاه آمریکایی در واشنگتن گفت: وقتی زمان اعلام نتایج انتخابات فرا رسید، مشکلات شروع شد. وی افزود، همان مقامات آمریکایی در این زمینه به ما گفتند که تنها چیزی که آنها می‌خواهند برگزاری دور دوم انتخابات است. اما در هر صورت، همانطور که همه نظرسنجی‌ها به وضوح نشان دادند، برنده می‌شدم.

اواخر ماه ژوئن بیو پس از اعلام پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری با کسب ۵۶ درصد آرای مردمی سوگند یاد کرد. رقیب اصلی او در این انتخابات اعلام کرد که نسبت به این نتیجه مشکوک است.

بیو گفت: کمیسر ملی انتخابات داده‌ها را جمع آوری و آن را محاسبه کرد و در اینجا ایالات متحده از من خواست مانع از اعلام نتایج کمیساریا شوم. بنابراین من نمی‌دانم چه کسی، چه کسی را به دخالت متهم می‌کند.

وی افزود، در پاسخ به این درخواست آمریکا ضمن رد آن به مسؤولان آمریکایی اعلام کرده که تاکنون با کمیساریا تماسی نگرفته و اکنون نیز این کار را نخواهد کرد. بیو گفت، به مستقل بودن این هیئت احترام می‌گذارد.

بیو ۵۹ ساله در ماه ژوئن برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد؛ انتخاباتی که اپوزیسیون و ناظران خارجی نسبت به آن انتقاد داشتند.

بعداً، بیو اذعان کرد که انتخابات با «محدودیت‌های لجستیکی» خدشه‌دار شد و از تشکیل کمیته‌ای متشکل از اعضای دولت، جامعه مدنی و آژانس‌های توسعه خبر داد تا روند مدیریت انتخابات را ارزیابی کرده و توصیه‌های لازم را ارائه کند.

در پایان ماه اوت، وزارت امور خارجه ایالات متحده پیرامون اعطای گذرنامه به «مقامات یا کسانی که در تضعیف دموکراسی در سیرالئون» شریک هستند، محدودیت‌هایی اعمال کرد؛ اما اسامی این مسؤولان را اعلام نکرد.

حزب «مردم» سیرالئون در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ جولیوس مادا بیو را کاندیدا معرفی کرد و با ۵۱.۸ درصد آرا پیروز شد.

پس از اینکه سیرالئون به دلیل هزینه‌های بالای زندگی، فساد و رکود اقتصادی دچار هرج و مرج شد و ده‌ها تن کشته شدند، بیو قول داد که همه این مشکلات را حل می‌کند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402062515282
  • خبرنگار : 71592