تهدید حمیدتی برای تشکیل دولت در مناطق تحت کنترل خود به پایتختی خارطوم

فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان تهدید کرد، اگر ارتش دولت تشکیل دهد، او هم در مناطق تحت کنترل خود، دولت تشکیل خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از العربی الجدید، محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان از پنج ماه پیش با ارتش این کشور به فرماندهی عبدالفتاح البرهان وارد جنگ شده است که سودان را تخریب و یک بحران انسانی ایجاد کرده است.

ماه اوت یکی از مسوولان ارشد در شورای حاکمیت سودان گفته بود که باید یک دولت انتقالی تشکیل شود.

دقلو گفت: اگر این وضعیت ادامه یابد یا مسوولان باقی مانده از دولت سابق بخواهند دولت تشکیل دهند فورا رایزنی‌های گسترده را برای تشکیل یک دولت واقعی در مناطق تحت کنترل خود به پایتختی خارطوم شروع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد پایتخت جایگزین ایجاد شود.

دقلو افزود: اقدام البرهان برای تشکیل دولت مستقر در پورتسودان «به این معناست که ما به سمت سناریوهایی پیش می‌رویم که در کشورهای دیگر رخ داده است و دو طرف مناطق مختلف را در یک کشور کنترل می‌کنند.»

در حالی که نیروهای واکنش سریع در مناطق مسکونی سراسر خارطوم و در بحری و ام درمان، دو منطقه مجاور خارطوم مستقر هستند، ارتش از توپخانه سنگین و حملات هوایی برای مقابله استفاده می‌کند و تاکنون صدها غیرنظامی کشته شده‌اند.

در همین راستا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به شبکه الحره اعلام کرد، واشنگتن وضعیت سودان و نقض‌هایی که طرفین درگیر علیه ملت سودان مرتکب می‌شود، پیگیری می‌کند و از متحدان و شرکای خود می‌خواهد برای پایان دادن به این خشونت یکصدا شوند.

وی گفت، طرفین درگیر هر دو مسوول نقض‌ها هستند و به قول خود در حمایت از شهروندان عمل نکردند. نقض حقوق بشر همچنان ادامه دارد.

این مسوول آمریکایی گفت، واشنگتن حملات ارتش و نیز نیروهای واکنش سریع سودان را محکوم کرده و در کنار متحدان خود برای پایان دادن به این خشونت خواهان یکصدایی است.

وی افزود، براساس اطلاعاتی که در مورد نقض‌ها از منابع مختلف و ماهواره‌ها به دست آمد، ۱۰ سپتامبر بر اثر حملات بی‌هدف بیش از ۴۰ تن نزدیک خارطوم کشته شدند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، این کشور به همراه متحدان خود به اعمال فشار دیپلماتیک ادامه می‌دهد و علاوه بر آن گزینه تحریم طرفین درگیر هم روی میز است.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402062415100
  • خبرنگار : 71592