علی اسماعیلی صبح امروز (۲۰ شهریورماه) در جلسه مدیران مدارس شهرستان ابهر که با محوریت بازگشایی مدارس برگزار شد با اشاره به نقش و تلاش معلمان در سنگر تعلیم و تربیت، عنوان کرد: مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، معلمان افسران سپاه پیشرفت کشور هستند؛ چرا که ایشان فرمودند: آموزشوپرورش وسیله پیشرفت کشور است و معلمان ما در حقیقت به معنای واقعی کلمه افسران سپاه پیشرفت این کشور هستند.
وی با اشاره به ارتقای شاخصهای آموزشی ابهر، گفت: این شهرستان در بین ۷۳۰ منطقه کشور رتبه ۱۱۲ را کسب کرده است که نسبت به سال قبل ۱۷۰ رتبه ارتقا داشته و همچنین در خروجی پایه دوازدهم در سطح استان نیز به مدت ۱۰ سال رتبه ۲۱ را داشته که امسال به رتبه ۱۱ کشوری رسیدهایم.
اسماعیلی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در سطح استان، اظهار کرد: در کل استان قریب به ۵.۹ مترمربع سرانه فضای آموزشی داریم که این آمار در شهرها پایینتر است؛ به عنوان مثال در شهرستان ابهر این سرانه فضای آموزشی ۴.۳ مترمربع است که با توجه به اقدامات انجام شده برای دو یا سه سال آینده افزایش سرانه فضای آموزشی پیشبینی شده است.
اسماعیلی با توضیح اینکه در موضوع پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی، استان زنجان مقام اول را در میزان پوشش در کشور دارد، متذکر شد: در خصوص مهار بازماندگان از تحصیل در مقطع متوسطه نیز از ۹ هزار نفر به کمتر از ۲ هزار نفر رسیدهایم که این آمار بسیار ارزشمندی است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان زنجان با توضیح اینکه در موضوع امتحانات نهایی در بین استانهای همجوار عملکرد مطلوبتری را از دستگاه تعلیم و تربیت استان شاهد بودیم، افزود: در بحث سوادآموزی نیز با ارتقای ۱۳ رتبه در سال قبل به رتبه ۵ کشور رسیده بودیم و امسال نیز به مقام نخست کشوری دست یافتیم.
این مسئول در ادامه به تشریح مباحث مربوط به رتبهبندی معلمان پرداخت و اذعان کرد: پس از ۱۲ سال انتظار این امر تحقق یافت و امیدواریم این موضوع انگیزهای شود تا همکاران در سالهای آینده عملکرد مطلوبی در زمینه آموزشوپرورش داشته باشند.
وی با اشاره به وجود برخی اعتراضات در رتبهبندی، افزود: در بحث اعتراضات رتبهبندی نیز اتفاقات خوبی افتاده است و اکثر همکاران در سطح استان ارتقاء رتبه داشتهاند.
مدیر کل آموزشوپرورش استان با اشاره به اینکه بحث مدیریتی در آموزشگاه از اهمیت و جایگاه ویژه برخوردار است، گفت: یک مدیر توانمند میتواند در آموزشگاه نقش بسزایی در ایجاد نظم و انضباط در حوزه برنامههای درسی و آموزشی و فرهنگی ایفا کند و یک مدیر موفق کسی است که بتواند الگوی مناسب برای دانشآموزان باشد و از توانمندیهای اولیا در ارتقای سطح فرهنگی و آموزشی مدرسه بهره گیرد.
اسماعیلی تصریح کرد: فرزندانی که به ما سپرده شده را باید در مسیری هدایت کنیم تا مقوم بنیانهای دینی و شعائر مذهبی آنان باشیم؛ چرا که یکی از وظایف فرهنگیان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این است که به نقش تربیتی و دینی فراگیران اهمیت دهیم و مسئولیت اصلی این مهم در مدارس بر عهده مدیران و مربیان تربیتی است و ما باید نسبت به هویت دینی و ملی خودمان احساس مسئولیت و تعهد داشته باشیم.
وی استفاده از ظرفیت مردمیسازی شامل مساجد، کانونهای مردمی و ... که در اطراف مدارس وجود دارد را مهم دانست و تاکید کرد: باید از فکر و اندیشه و ظرفیتهای مردمی نهایت استفاده را در اداره مطلوب مدارس ببریم.
انتهای پیام