مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد مطرح کرد

۱۰۳ پل عابرپیاده در مشهد آسانسور یا پله برقی ندارند/جایگزینی پله‌ برقی‌ها با آسانسور

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد از جمع‌آوری پله برقی‌های پل‌های عابر پیاده و نصب آسانسور به جای پله برقی خبر داد.

علی سمیعی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در سطح شهر مشهد حدود ۱۶۵ پل عابر پیاده داریم. از این تعداد نزدیک به ۶۲ پل به صورت مکانیزه است. منظور از مکانیزه بودن پل‌ها داشتن پله برقی، آسانسور یا ترکیبی از این دو است. در مجموع در پل‌های مکانیزه نزدیک به ۲۴ رام پله برقی و با توجه به اینکه هر پل دارای ۲ آسانسور است حدود ۱۱۸ آسانسور داریم. با مطالعاتی که انجام دادیم در راستای ایمن‌سازی و بهبود کیفیت سرویس‌دهی به شهروندان تصمیم به جمع‌آوری پله برقی‌ها و جایگزینی آن با آسانسور گرفتیم.

وی ادامه داد: استفاده از پله برقی برای سالمندان، کالسکه نوزادان، توانیابان و غیره امکان‌پذیر نیست. علاوه بر آن تقاضایی که در پل عابر پیاده وجود دارد کمتر از مقداری است که بخواهد برای آن پله‌برقی نصب شود. پله برقی برای مکان‌هایی مثل ایستگاه‌های قطار شهری خوب است که جمعیت به صورت گروهی و آنی وارد می‌شوند و عبور می‌کنند. در پل عابر پیاده جمعیت کمتر است و آسانسور پاسخگویی بهتری دارد. همچنین آسانسور نسبت به پله برقی حوادث کمتری دارد.

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به تجربه حوادثی که در حین استفاده از پله برقی وجود داشته است، خاطر نشان کرد: حوادث مرتبط با آسانسور معمولا منجر به اتفاقات مخاطره‌آمیزی نشده و قطعا حادثه‌ای در آسانسور نخواهیم داشت. در همین راستا ما از سال گذشته جمع‌آوری پله‌برقی پل‌های عابر پیاده را آغاز و یک قرارداد ۳۲ دستگاهی از آسانسور منعقد کردیم که تا پایان شهریور تعداد ۱۸ دستگاه از آسانسورها در محل‌های مورد نظر نصب خواهد شد.  

سمیعی تصریح کرد: پله‌هایی که در گذشته برای پل‌هایی مثل پل سه راه راهنمایی نصب شده بود، به صورت پله برقی بوده است، با توجه به اینکه پله برقی‌ها در شب تعطیل می‌شد، مردم مجبور بودند از هم‌سطح عبور کنند. ما برای اینکه چنین اتفاقی رخ ندهد، در کنار تعبیه آسانسور پله‌های فلزی را نیز اضافه می‌کنیم تا در مواقع عدم سرویس‌دهی آسانسور پله فلزی بتواند پاسخگوی شهروندان باشد.

وی با بیان اینکه عمر پله‌برقی و آسانسورهایی که از گذشته روی پل‌ها نصب بوده است شاید به حدود ۷ تا ۸ سال  قبل بازمی‌گردد، گفت: این آسانسورها و پله‌برقی‌ها بسیار فرسوده است و مشکلات زیادی دارد که باید نوسازی شود. با توجه به قرارداد تعمیر و نگهداری که داریم، بهبودهایی در وضعیت داشته‌ایم. همچنین با توجه به شکایات مردمی نیز وضعیت آسانسورها و پله‌برقی‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر شده است. ما نیز قبول داریم که این آسانسورها و پله‌برقی‌ها فرسوده است و باید عوض شود.

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به هزینه هر آسانسور و طرح‌های توسعه‌ای در خصوص نصب پل‌های جدید، تصریح کرد: ما برنامه نوسازی در خصوص پله‌برقی‌ها و آسانسورها را به صورت سالانه در پیش می‌گیریم و در یک افق سه تا چهار ساله وضعیت پل‌های عابر پیاده بهتر خواهد شد.

سمیعی ادامه داد: آسانسورهای نصب شده در پل‌ها زیر بار دائمی عابرین است. همچنین متاسفانه دزدی و تخریب دو عاملی هستند که در مورد آسانسورها اتفاق می‌افتد. با این وجود ما میزان خرابی آسانسورها را تقریبا به حداقل رسانده‌ایم. عمده آسانسورها و پله برقی‌های پل‌های عابر پیاده مشهد، دچار فرسودگی شده و در یک برنامه سه یا چهار ساله نوسازی خواهد شد.

وی در خصوص کمبودهایی که در زمینه پل عابر پیاده وجود دارد، عنوان کرد: ما در شبکه بزرگراهی شهر چند نقطه شناسایی کرده‌ایم که در حال پیگیری برای اختصاص بودجه در خصوص نصب پل عابر پیاده برای این نقاط هستیم. در حال حاضر یک قرارداد برای نصب هشت دستگاه پل عابر پیاده داریم که از این تعداد پنج دستگاه نصب شده است و سه پل دیگر نیز تا دو ماه آینده نصب خواهد شد.

مدیرعامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه از مواردی که در طراحی انواع مکان‌ها و تجهیزات شهری از جمله پل‌های عابر پیاده وجود دارد حس امنیت و حس تعلق به شهر است؛ در برخی از پل‌های عابر پیاده مشهد آذین‌بندی‌ها یا بنرهای تبلیغاتی به گونه‌ای اجرا و نصب می‌شوند که موجب کاهش حس امنیت و بسته شدن فضای دید برای عابران می‌شوند؛ چه ملاک‌هایی در خصوص نصب بنرها و آذین بندی فضای داخلی پل‌های عابر پیاده همچنین نحوه نظارت‌ها در خصوص چگونگی اجرای بنرهای تبلیغاتی و محل‌های نصب آن در پل و همچنین آذین‌بندی‌های خاصی که درون پل‌های عابر پیاده صورت می‌گیرد به چه صورت است؟ تشریح کرد: پل عابر پیاده از این بابت به دو دسته تقسیم می‌شود. برخی از پل‌ها به پهن پل معروف هستند و در فضای داخلی این پل‌ها کاربری‌هایی تعریف شده است؛ پهن پل‌ها دارای نگهبان هستند و با سازوکار به خصوصی که دارند مشکلی برای‌ آن‌ها ایجاد نمی‌شود. دسته دیگر پل‌ها به صورت عادی هستند که در این پل‌ها بنرهای تبلیغاتی نصب می‌شود. بنرهای تبلیغاتی در این پل‌ها در ارتفاعی نصب می‌شود که از بیرون فضای داخل پل دیده شود. بنرهای تبلیغاتی بر اساس آیین نامه‌ تعریف شده و با نظارت نصب و اجرا می‌شود.

انتهای پیام 

  • دوشنبه/ ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402062012521
  • خبرنگار : 50614