اعظم روانشاد در گفتوگو با ایسنا در خصوص زن و رسانه مقاومت با بیان اینکه مقاومت گفتمان جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورهای منطقه است، افزود: مقاومت تنها به معنای ایستادگی در برابر تهدیدات دشمن نیست بلکه سویه دیگر آن ارتقاء ظرفیتها بهمنظور پیشرفت و تکامل است.
وی با بیان اینکه گروهها و بخشهای مختلف جامعه میتوانند در گفتمان مقاومت سهیم باشند که زنان نیز یکی از این گروهها هستند، اضافه کرد: در سالهای گذشته رسانههای معاند تهدیدات زیادی علیه جامعه داشتهاند که استفاده از زنان و هدف قرار دادن ارزشهای حوزه زنان یکی از تهدیدات بوده است.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه دفاع از ارزشهای اسلامی و انقلابی حوزه زنان را باید به زنان سپرد، بیان کرد: اگر این عرصه به زنان سپرده شود بهویژه زنان آگاه و متعهد، اثرگذاری آنان بیشتر خواهد بود، چراکه آنان از ارزشهای خود دفاع خواهند کرد و در این فرایند است که نقش زنان در حوزه رسانه و مقاومت در برابر ارزشهای غربی برجسته میشود.
روانشاد تصریح کرد: مقاومت زنان در حوزه رسانه تنها محدود به حجاب نیست، بلکه عرصههای مختلفی همچون جایگاه زنان در اسلام، خانواده، باروری و فرزندآوری، تربیت فرزندان و غیره را نیز شامل میشود.
وی در خصوص رسانه و بردگی مدرن در جهان امروز، بیان کرد: رسانهها در کنار اینکه سوی آگاهیبخشی به جامعه را دارند، سویه دیگری را که به بردگی و بندگی منجر میشود نیز به طور جدی دنبال میکنند که در سویه دوم مواردی همچون تحریف واقعیت، بازنمایی غلط و نادرست، سوءاستفاده، استفاده ابزاری از افراد، تعمیم ارزشهای جوامع غربی به جوامع دیگر و غیره نمونههایی از این بردگی است.
این دکترای جامعهشناسی با بیان اینکه در طول تاریخ جوامع مختلف همیشه حامل و حاوی ارزشهای مختلفی بودهاند و این ارزشها لزوماً ضد هم نبودهاند، اما متفاوت بودهاند، در طول تاریخ نیز همیشه حضورداشتهاند و رشد کردهاند، افزود: در قرون جدید به دلیل سلطه رسانهای غرب در دنیا ارزشهای آنان بهواسطه تکثیر و انتشار از طریق رسانه اشاعه پیدا میکند و ارزشهای سایر جوامع را تضعیف میکند و حتی در این جوامع منجر به تضاد ارزشی شده و این نابودی یکسویه ارزشهای این جوامع و جایگزین شدن آنها با برخی از ارزشهای غربی نوعی از بردگی است.
روانشاد اضافه کرد: زمانی که جوامع دیگر این ارزشهای را پذیرفتند خیلی دیگر از ویژگیهای و کالاهای غربی را میپذیرند و این باعث سلطه آنها میشود.
وی تصریح کرد: استفاده ابزاری از زنان در حوزههای مختلف از جمله تبلیغات نمونهای دیگر از این بردگی مدرن است؛ در این فرایند استفاده از انسان نه به خاطر وجود ماهوی او است، بلکه به دلیل فروش کالاست و استفاده از زنان نیز در این صنعت بدون قید و شرط نبوده بلکه همراه با قید و شروط مختلفی همچون برهنگی و در مواردی لودگی بوده است.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی یادآور شد: تحت این فرایند برخی از زنان در برخی از جوامع تبدیل به برده رسانهای شدهاند و دامنه این بردگی بسیار بیشتر از این موارد است، برای مثال استفاده از انسانها برای هرزهنگاری، زشت انگاری، تولید فیلمهای مستهجن، جرم و جنایت در بستر رسانهها و غیره نمونههای دیگری از بردگی در بستر رسانهها در جهان امروز است.
انتهای پیام