نماینده مجلس شورای اسلامی:

خودکفایی برنج با دانش بنیان کردن کشاورزی محقق می‌شود

رئیس فراکسیون امنیت غذایی مجلس با اعلام اینکه موضوع مهم در تامین امنیت غذایی مسئله دانش بنیان کردن کشاورزی است، گفت: بدون شک اساسی ترین موضوع در افزایش بهره وری، دانش بنیان کردن کشاورزی است و کشاورز جز بهره وری و تولید نباید دغدغه دیگری داشته باشد.

منصورعلی زارعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در شرایط کنونی در عرصه تامین امنیت غذایی مردم جهان در سال ۲۰۵۵ باید ۷۰ درصد تولیدات مواد غذایی را افزایش دهیم و بدون شک در کشور نیز باید همین سیاست پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه توسعه هفتم بر تامین نیازمندی‌های غذایی کشور تاکید شده است، افزود: افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه تولید مهمترین مسئله در امنیت غذایی است که تحقق این موضوع در گرو دانش و پژوهش است، متاسفانه ما در این حوزه باید اعتراف کنیم که طی سالیان گذشته کم کار کردیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: میزان تولیدات برنج ما در کشور حدود ۲ میلیون تن است که مازندران نیمی از آن را تولید می‌کند اما ضریب بهره وری در استان از ۱۰ درصد تجاوز نمی‌کند.

عضو مجمع نمایندگان مازندران زمین‌های کشاورزی استان را حدود ۴۵۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: ۲۱۵ هزار هکتار آن برنج و ۱۴۰ هزار هکتار باغی و مابقی اراضی دیمزار و صیفی‌جات است.

زارعی مهمترین مسئله در افزایش ضریب بهره وری را دو مقوله آب و خاک دانست و ادامه داد: بارش یکی از مزیت های استان اگر به خوبی آب‌های سطحی مهار و هدایت شود به عنوان منابع آبی پایدار پاسخگوی نیاز استان خواهد بود.

عضو کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در گذشته خبری از دانش نبود اما در مقابل آب‌ بندان‌های خوبی داشتیم، گفت: متاسفانه طی سالیان گذشته حداقل هزینه برای لایروبی آب بندان‌ها صورت نگرفت و آب و خاک که مهمترین مسئله پایه تولید است با چالش مواجه شد.

زارعی با ابراز تاسف از اینکه زمین‌های کشاورزی مازندران به به سمت ساحل و شوره زاری در حال حرکت است، یادآور شد: حفر بی رویه چاه به دلیل کمبود آب موجب شد تا خاک را نیز نابود کنیم.

این مسئول با اذعان اینکه دانش بنیان‌های حوزه کشاورزی در مازندران به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسند، خاطرنشان کرد: ما چاره‌ای جز دانش بنیان کردن کشاورزی نداریم اگر به روش سنتی ادامه دهیم با افزایش بهره وری نمی‌رسیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: در حالی امروز میزان بهره وری برنج طارم محلی مازندران در هر هکتار حدود ۲.۵  تن است که میزان بهره وری برنج های وارداتی در کشورهای دیگر بین ۸ تا ۱۰ تن است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با ابراز تاسف از اینکه ادارات و وزارتخانه‌های ما در مراسم و برنامه‌های ضیافت پذیرایی از برنج‌های وارداتی استفاده می‌کنند؛ جای تامل دارد، خاطرنشان کرد: سایر کشورهای در تولید محصولات کشاورزی از دانش و فناوری نوین استفاده می‌کنند اما کیفیت محصولشان نسبت به برنج داخلی پایین است.

زارعی با اشاره به اینکه به‌رغم تلاش‌هایی که انجام شده است هم اکنون برنج های سال گذشته در انبارهای مازندران مانده است و این بدان علت است که برنج های محلی را خریداری نمی کنند، تصریح کرد: متاسفانه ۲ میلیون تن برنج وارد کشور شد در حالی که برای دارو مشکل ارز داریم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با طرح سوال‌های متعدد ادامه داد: امسال دولت بتواند مشکل بازار برنج را حل کند برای سال بعد چه باید بکند؟ کشاورز اگر نتواند در اراضی خود ضریب بهره وری را با توجه به افزایش سالانه هزینه ها، بالا ببرد چه باید بکند؟ متاسفانه هر چه فریاد می‌زنیم نمی توانیم نتیجه بگیریم چون کاملا راه ها مسدود است. باید تلاش کنیم تا در این حوزه کار درست انجام شود.

زارعی خاطرنشان کرد: اگر ما امروز در حوزه کشاورزی شمال کشور سرمایه گذاری کنیم از واردات برنج بی نیاز خواهیم شد؛ هم اکنون ۴ میلون تن برنج پرمحصول در هر هکتار برداشت می‌شود  اگر این رقم به ۶ تن برسانیم به خودکفایی خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی اگر می خواهیم کشاورزان غذای ما را تامین کنند باید به آنان یارانه بدهیم، گفت: ما در حوزه بیمه با مشکلات جدی مواجه هستیم؛ بیمه باید بر اساس ارزش تولید باشد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حالی که سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصد در حوزه مرکبات، ضایعات داریم اما فکری برای ضایعات مرکبات نشده است، خاطرنشان کرد: در حالی که مکانیزاسیون یکی از مسائل اساسی در افزایش ضریب بهره روی است ما ۶ هزار تراکتور در استان داریم که ۳ هزار دستگاه آن اسقاطی هستند.

زارعی با بیان اینکه زمین‌های شالیزاری مازندران دارای بهترین کیفیت هستند، یادآور شد: ضریب بهره وری ۴ تنی از زمین‌های کشاورزی مازندران قابل قبول نیست؛ با این روند کشاورز باید کشاورزی خود را تعطیل کند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402061912014
  • خبرنگار :