مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خبر داد

۳ برابر شدن تعهدات خیران مدرسه ساز در آذربایجان شرقی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی از افزایش سه برابری تعهدات خیران مدرسه ساز استان خبر داد و گفت: خیران مدرسه ساز، تعهدات خود را در قبال مدرسه سازی که نشان‌دهنده همدلی بین ملت و دولت است، در سال گذشته سه برابر یعنی معادل۶۵۰ میلیارد تومان کردند.

فرهاد فرهودی در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تبریز، اظهار کرد: همان طور که بهترین مؤسسات و دانشگاه‌های کشور، دولتی هستند باید بهترین‌های مدارس آموزش و پرورش ابتدایی تا متوسطه نیز دولتی باشند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: برای تقویت مدارس دولتی باید مدارس از بعد سخت افزاری و نرم افزاری تقویت شوند که اداره کل نوسازی مدارس، وظیفه تقویت سخت افزاری مدارس را عهده دار است.

وی ادامه داد: در راستای سیاست‌های محرومیت زدایی و افزایش عدالت آموزشی در سال گذشته ۲۵ میلیارد تومان تجهیزات برای مدارس ارسال شده بود که امسال در آستانه هفته دولت و در قالب کاروانی بزرگ تجهیزات فضای آموزشی به مدارس استان ارسال شد که امیدواریم با تداوم این سیاست، بتوانیم ظرف دو سال آینده، مدارس را از حیث سخت افزاری به نقطه مطلوب برسانیم.

فرهودی گفت: سیاست اداره کل نوسازی مدارس استان، معلم محوری و دانش آموز محوری در توزیع تجهیزات است و هر دو قشر باید تجهیزات مربوطه را داشته باشند. 

وی خاطرنشان کرد: در راستای توجه به مدارس فنی و تربیت دانش آموختگان دارای مهارت فنی تا بتوانند به کاهش نرخ بیکاری در جامعه کمک کنند، توجه ویژه به مدارس فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها داریم و بر این اساس نیز سال گذشته مبلغ ۲۵ میلیارد تومان تجهیزات مختص هنرستان‌ها خریداری و توزیع شد و امسال نیز ۴۰ میلیارد تومان تجهیزات تا پایان سال به این مدارس ارسال می‌شود.

وی گفت: از شهریور سال گذشته تا مهرماه سال‌جاری، مجموع ۲۰۸ پروژه شامل ۷۱۰ کلاس درس توسط اداره کل نوسازی استان تحویل آموزش و پرورش می‌شود و ظرف یک‌سال گذشته تعداد ۱۵ هزار دانش آموز در مدارس نوساز و تازه ساخت مشغول به تحصیل می‌شوند. تعداد ۱۰۵ پروژه شامل ۳۳۱ کلاس درس در شهریور و مهر امسال تحویل داده می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی با بیان این‌که اولویت این اداره کل، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آموزشی است، اظهار کرد: در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، حدود ۸۰۰ پروژه نیمه تمام آموزشی در استان وجود داشت که ظرف دو سال گذشته تعداد ۲۵۰ پروژه را تکمیل و تحویل دهیم و ظرف سه سال آینده نیز تمامی پروژه‌های نیمه تمام آموزشی استان تکمیل می‌شود که می‌تواند در ارتقای سرانه آموزشی کمک کند.  

وی با اشاره به توجه ویژه این نهاد به مدارس آینده و هویت بخشی ایرانی و اسلامی به مدارس، گفت: این هدف در سه محور توجه ویژه به معماری اسلامی ایرانی، توجه به رویکرد مدیریت سبز در طراحی مدارس و توجه به صنعتی سازی مدارس در نقشه‌های مدارس استان بازنگری می‌شود. فضای فیزیکی در جذب دانش آموزان برای تحصیل و ارتقای فرهنگی مؤثر بوده و به عنوان فضای فیزیکی تحول آفرین در فرهنگسازی جامعه نقش مهم دارد.

وی خاطرنشان کرد: رعایت الزامات محیط زیستی مورد توجه اداره کل بوده و در این راستا نیز سه مدرسه استان به شکل پایلوت با الزامات محیط زیستی کامل طراحی و اجرا شده و ظرف دو سال آینده به بهره برداری می‌رسد. در تمامی مدارس استان ۶۰ درصد الزامات محیط زیستی رعایت شده و مدارس آینده باید علاوه بر هویت ایرانی و اسلامی، منبع تولید انرژی باشند و به درآمد پایدار برسند.

فرهودی افزود: نوسازی مدارس در راستای حمایت از صنایع کشور و کاهش نرخ بیکاری نیز مدارسی با سازه‌های صنعتی احداث می‌کند.

وی با بیان این‌که مبنای حرکت این اداره کل باید هماهنگ و هم‌راستا با آموزش و پرورش استان باشد زیرا بهره بردار مدارس، معلمان عزیز هستند، گفت: در راستای افزایش سرانه مستحکم دانش آموزی برای مدارس نیاز ویژه به اعتبارات داریم. اقدامات دولت در راستای افزایش اعتبارات ظرف دو سال گذشته بی نظیر است.

وی با اشاره به نقش خیّران مدرسه ساز استان، افزود: سال گذشته اداره کل نوسازی هر روز یک کلاس درس و هر چهار روز یک مدرسه تحویل آموزش و پرورش داده است. حضور خیران مدرسه ساز بسیار مهم و موثر بوده و برای ارتقای پروژه‌های سال گذشته ۴۱۰ میلیارد تومان هزینه شده که ۲۹۰ میلیارد تومان آن توسط دولت و ۱۲۰ میلیارد تومان این اعتبار را خیران عزیز تقبل کرده بودند.

وی ادامه داد: پروژه‌های شهریور و مهرماه امسال نیز ۳۵۵ میلیارد تومان هزینه داشته که ۱۰۵ میلیارد تومان آن توسط خیران و ۲۵۰ میلیارد تومان باقی مانده را دولت تامین کرده است.

وی تاکید کرد: بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، کارخانجات بزرگ صنعتی و شهرک‌های صنعتی حتماً باید به مسئولیت اجتماعی خود در قبال مدرسه سازی ورود کنند و برای استحکام مدارس غیرمستحکم، علاوه بر دولت و خیران حقیقی نیاز به کمک این بخش‌ها نیز داریم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی با بیان این‌که تمامی ارگان‌ها باید دست در دست هم به آموزش و پرورش کمک کنند، تاکید کرد: مدارس کانکسی مستقل بالای ۱۰ نفر که در استان ۶۶ مورد است، در سال ۱۴۰۲ کاملاً برچیده شده و به جای آن، مدارس تازه ساخت در مناطق محروم استان در دست اتمام است. 

وی در خاتمه از شهرداری تبریز درخواست کرد که در زمینه بروکراسی‌های اداری مربوط به مدارس شهر تبریز، تسهیل‌گری کند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402061710573
  • خبرنگار : 50256